Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jančura nabízí státu, že nahradí ČD na trati na Slovensko. Bez dotací

  7:26aktualizováno  10:10
Soukromý železniční dopravce RegioJet navrhl ministerstvu dopravy, že převezme státem objednávané vlaky mezi Prahou a Slovenskem přes Ostravu a Vsetín. Provozovat by je chtěl ve stejném rozsahu jako nyní a bez dotace.

"Myslíme tu nabídku naprosto vážně, vozy na to máme připravené," potvrdil MF DNES jednatel RegioJetu Radim Jančura, který před několika týdny nakoupil zhruba padesátku dalších vozů po rakouských státních drahách a postupně je ještě modernizuje. Firma však nemá dostatek lokomotiv, které by si podle Jančury pronajala.

Ministerstvo dopravy zatím řeší, jak se k nabídce postaví. "Musíme se s ní nejprve podrobně seznámit. Následně můžeme zaujmout stanovisko," uvedl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva.

Konkurence na trati Praha - Olomouc - Ostrava

Konkurence na trati Praha - Olomouc - Ostrava

Úřad může vybírat z několika variant. Nabídku zcela ignorovat, protože na obě linky existuje desetiletá smlouva s Českými drahami. Jenže už v minulosti ministerstvo část této smlouvy zrušilo a ustanovení smlouvy mu umožňuje takový krok učinit znovu. V takovém případě by stát podobně jako na trase Praha–Ostrava za vlaky neplatil a nechal by zcela na uvážení dopravců, jak budou jezdit. To by však mohlo vést ke zhoršení dopravy v méně atraktivních časech.

Další variantou pak je předání celé linky do správy RegioJetu. Stát by si určil, kdy a v jakém rozsahu mají vlaky jezdit, nic by však dopravci neplatil. Na Českých drahách by pak bylo, zda budou s vlaky dál pokračovat na komerční riziko, nebo ne.

Dráhy situaci nechtějí komentovat, protože o nabídce nevědí.

Na obě linky na Slovensko existuje desetiletá smlouva státu s Českými drahami, které ministerstvo dopravy ovládá. Podle nich objednávka ministerstva potvrzuje, že i v dalším jízdním řádu platném od prosince budou linky zajišťovat ve stejném rozsahu jako dosud.

Soukromým dopravcům vadí, že stát přispívá zejména na vlaky přes Vsetín, které mají přitom až do Hranic na Moravě shodnou trasu jako nedotované spoje do Ostravy. Na Evropskou komisi se kvůli tomu obrátil Leo Express, podle kterého je to nedovolená veřejná podpora.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Letenky zlevní, odhaduje šéf Wizz Air. V Česku nám to nejde, přiznává

Šéf největších středoevropských aerolinek Wizz Air József Váradi vede dopravce k dalším rekordům a plánuje do dvou let flotilu více než sto airbusů. Poprvé...  celý článek

Ilustrační snímek
Soutěž na železnici: jedna nabídka a cena o 90 procent vyšší než rozpočet

Správa železniční dopravní cesty zrušila dvě velké soutěže na lepší zabezpečení tuzemské železnice. Nabídky totiž výrazně převýšily odhadovaný rozpočet....  celý článek

Nakládání kontejneru na vlak.
Z Prahy vyrazil do Číny první přímý vlak. Do cíle pojede 16 dní

Poprvé v historii spojí Česko a Čínu přímý vlak. Z terminálu společnosti Metrans v Praze-Uhříněvsi vyjela souprava s kontejnery do cílové stanice v čínském...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.