Firma dál zůstává na Slovensku například na trase Praha - Košice.

Firma dál zůstává na Slovensku například na trase Praha - Košice. | foto: RegioJet

Socialismus zvítězil nad podnikáním, hřímá Jančura. RegioJet ruší trasu

  • 600
Český soukromý železniční dopravce RegioJet ztratil důvěru v podnikání na Slovensku a opouští hlavní trasu mezi Bratislavou a Košicemi. Uvolněné vagony a lokomotivy nasadí na české spoje, kde začne jezdit až se třináctivozovými soupravami.

„Je to vítězství socialismu nad podnikáním,“ komentoval odchod ze slovenské trasy majitel RegioJetu Radim Jančura. Firma dál zůstává na Slovensku na trase Bratislava - Komárno, kde jezdí na objednávku slovenského ministerstva dopravy. V provozu dál zůstane také linka mezi Prahou a Košicemi.

Jančura dává odchod za vinu slovenskému ministrovi dopravy Jánu Počiatkovi, protože podle něj dovolil nelegální stav, kdy státní dopravce ZSSK jezdí dotovaný proti soukromníkovi bez dotací. „Není možné podnikat tam, kde ministr jde proti občanům a podporuje státního dominantního dopravce, aby poškozoval soukromého konkurenta,“ řekl Jančura.

Ten po ministrovi chtěl, aby řešil podnákladové ceny u vlaky ZSSK na této trase. Odpovědi se ale nedočkal, proto RegioJet splnil slib a z trasy odejde (o Jančurových záměrech jsme psali zde).

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) se proti Jančurovým slovům ohradila. Dle ní „důsledně respektuje slovenské zákony a vlaky auditor každoročně potvrzuje, že InteCity vlaky ZSSK nejsou přímo financované ze státních dotací“. Zároveň uvedla, že Jančurova RegioJet slíbila od poloviny prosince navýšit počet spojů. V pondělí přiznala, že tak neučiní.

Odchod bude postupný: firma nechce odejít z trhu před Vánocemi, kdy je poptávka silná. Omezí proto zatím jen provoz na tři páry vlaků denně, končí noční vlak. Během prvního čtvrtletí opustí trať úplně.

RegioJet se kvůli podnákladovým cenám obrátil už loni na slovenský antimonopolní úřad, ten dosud nerozhodl. V Česku na verdikt čeká už pět let.

Uvolněnou kapacitu i zaměstnance chce RegioJet využít v Česku. „Začneme jezdit se třináctivozovými soupravami,“ řekl mluvčí firmy Aleš Ondrůj.