Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RegioJet ukázal první vagon z Rumunska. V každé sedačce bude obrazovka

  7:26aktualizováno  7:26
Soukromý železniční dopravce RegioJet chystá v příštích týdnech představení úplně nového typu vagonů, které chce postupně nasazovat na tratě v Česku a na Slovensku. První fotografie nového vozu unikly na internet od železničních fandů, firma nakonec některé záběry zveřejnila sama.

Nový vagon RegioJetu, který hodlá Radima Jančura postupně zavádět na české i slovenské koleje. | foto: RegioJet

Majitel firmy Radim Jančura slibuje, že půjde o nejlepší vozy na českých kolejích. „Je to vážně nejkrásnější klasický vagon, co kdy vznikl,“ nechal se slyšet. Vozy vznikly podle návrhu designéra a architekta Patrika Kotase. Vagon se zatím testuje.

Jde o vozy, které byly původně určeny pro linku z Prahy do Hamburku, kterou chtěl RegioJet provozovat společně s Deutsche Bahn (DB). Německý dopravce se však nakonec rozhodl pro další spolupráci s Českými drahami.  

Jančura nechce zatím mnoho detailů o nových vozech říct. "Chystáme představení vagonu v Praze, Bratislavě a na železničním veletrhu Innotrans v Berlíně," vysvětlil. Jde o vagony vyráběné v rumunské společnosti Astra Vagoane Calatori v Aradu. O jejich výrobě mluvil Jančura několik let, teď je hotový první vůz.

Jančura vyzkouší 10 vozů

"Objednáno je deset nových vozů, v září dorazí první," dodal Jančura. Ještě loni v červnu firma uváděla, že má objednaných 73 vozů. Jeden nový vůz má přijít na zhruba milion eur, tedy zhruba polovinu toho, co přijde jeden vůz v soupravě railjet nakupované Českými drahami.  Až dosud jezdí RegioJet výhradně s ojetými vozy, které ale prošly modernizací.

Fotogalerie

Vozy s velkoprostorovým uspořádáním budou mít větší kapacitu, než dosavadní vozy Regiojetu. Podle Jančury se vyrábí v licenci francouzského Alstomu. Firma zvolila na sezení německé sedačky od firmy Grammer, které vybaví současně desetipalcovým monitorem. Interiér tak bude vypadat nakonec jinak než na obrázcích: sedačky na snímcích jsou totiž určené původně pro projekt s DB.

"Vagon byl designovaný na maximální pohodlí cestujících. Měřím 186 cm a přesto i při sklopené sedačce mám před koleny 10 - 15 cm prostoru. Zvýšili jsme také rozestup mezi dvěma sedícími cestujícími. Pro naše cestující je nejdůležitější nejen pohodlná sedačka, ale prostorový komfort," dodal Jančura. 

Podle něj je chybou, že státní dopravci například vymýšlí nejprve slušnou první třídu a pak přemýšlí, jak oškubat druhou třídu. Kritizuje nové railjety Českých drah za to, že nemají ani sklápěcí sedačky.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.