Dopravce, ze skupiny Student Agency, který provozuje rychlíky mezi Prahou a Ostravskem, na to upozorňuje na svých internetových stránkách pod sekcí služeb zákazníkům. Na webu vysvětluje, proč se rozhodl pro osobní asistenci. Mobilní plošiny, které si dosud pronajímal od Českých drah, jsou totiž podle něj velmi drahé (3 630 Kč až 7 260 Kč s DPH za jedno půjčení plošiny) a později než 36 hodin před odjezdem vlaku je navíc objednat nelze (viz smlouva mezi RegioJetem a Českými drahami).
Kolik stojí plošinyNa smlouvu z listopadu 2011 se podívejte zde |
"Proto jsme se rozhodli od 1. listopadu 2013 tuto nepřiměřeně nákladnou a nespolehlivou službu neobjednávat a nadále budeme nakládat cestující s vozíkem do vlaku, tak jako v autobusech Student Agency, pomocí členů naší posádky," řekl iDNES.cz majitel Student Agency Radim Jančura.
Nové soupravy pro projekt Praha - Berlín - Hamburg však podle něj už budou mít plošinu i speciální WC pro vozíčkáře. "Vozíčkáři budou sedět s ostatními cestujícími ve vlaku a to dokonce přímo v restauračním voze. Bude-li se ekonomická situace na lince z Prahy do Ostravy stabilizovat, jsme připraveni investovat 200 milionů Kč do nákupu těchto vagonů i na tuto linku. Zatím to však není v našich silách," informuje RegioJet na svých stránkách.
Vozíčkáři museli zaplatit 600 korun, protože při nastupování zdrželi vlak![]() |
Stránky však o této změně až do zhruba 13:45 informovaly jinak. A to tak, že RegioJet "nedoporučuje (vozíčkářům) od 1. listopadu 2013 cestovat s (tímto dopravcem) proto, že není schopen nabídnout odpovídající prostor pro sezení".
RegioJet také přímo na svých stránkách vysvětloval, že nemá pro přepravu vhodné podmínky. "Přeprava imobilních cestujících vyžaduje z naší strany zajištění administrativních a technických požadavků, které jsou v některých případech výrazně časově náročné," uvedl RegioJet. Myslel tím právě zajištění zvedací plošiny pro nástup a výstup, jejímž vlastníkem jsou České dráhy. Dalším problémem byl podle něj přístup na nástupiště v některých stanicích.
Dopravce také doporučoval, ať cestující raději využijí při své cestě služeb konkurence, tedy Leo Expressu či Českých drah.
Je správné, že RegioJet omezuje přepravu vozíčkářů, když pro to nemá vhodné podmínky?
Proti tomuto kroku RegioJetu se ohradil předseda Národní rady osob se zdravotním postižením ČR Václav Krása, který ho na základě podaných informací považoval za diskriminaci.
"Píšu otevřený dopis předsedovi vlády, ministru dopravy a majiteli společnosti Radimu Jančurovi. Záměrně chci situaci vyhrotit, protože je potřeba si uvědomit, že tu máme zákony, které je potřeba dodržovat. Jedná se o nařízení Evropského parlamentu a rady a náš antidiskriminační zákon," řekl Krása. "Totéž jsou autobusy Student Agency. Jančura mi na rovinu řekl, že by přišel o čtyři místa, že pro vozíčkáře nic dělat nebude. Takhle to nejde," dodal Krása.
Do konce října se vozíčkáři musí hlásit dva dny předem
Než RegioJet plošiny pro invalidy zruší, musí se vozíčkáři k cestě žlutým vlakem hlásit v předstihu a splnit další podmínky
RegioJetu musí předem sdělit termín cesty, trasu, číslo jízdenky a předat kontakt na sebe. Vše musí oznámit maximálně 48 hodin před plánovaným odjezdem a pokud stanice, na které vystupuje či nastupuje, nebude vybavena mobilní plošinou, musí čekat na schválení cesty oddělením pro zákazníky.
Seznam stanic s mobilní zvedací plošinou:1. Praha, hl. n. Zdroj: RegioJet |
Z přepravy jsou navíc vyjmuti invalidé, kteří nemají skládací vozíky. "Přeprava cestujících na elektrických a neskládacích invalidních vozících není v současnosti bohužel možná," vysvětluje RegioJet.
České dráhy poskytují cestujícím převážně na regionálních spojích už řadu vlaků s nízkopodlažním oddílem, v rychlících bez nízkopodlažních vozů zajišťují nástup a výstup právě zvedací plošinou.
Leo Express disponuje novými vlaky, které na cestující na invalidním vozíku pamatují nízkopodlažními oddíly. Jejich nástup je nenáročný i proto, že na trati z Prahy do Ostravy jsou nástupiště ve výšce podlahy vlaku. U dveří je výsuvná plošina a lidé si musejí koupit v rezervačním systému jízdenku přesně na místo, kvůli vysunutí plošiny musí zákazník informovat dopravce na zákaznické lince alespoň 24 hodin předem.