Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jančurovy žluté vlaky vyjedou do Německa o rok později

  1:05
Žluté vlaky RegioJet nabraly na trase Hamburk - Praha rok zpoždění. S německými drahami jednají o vstupu na linku až na rok 2014. Německý dopravce už požádal České dráhy, zda by mohly jezdit na frekventované trase ještě o rok déle.

Na tratě vyjely žluté vlaky RegioJet společnosti Student Agency. (25. 4. 2010) | foto: Martin Adamec, MAFRA

"Ze strany DB jsme byli skutečně osloveni s nabídkou provozovat společně linku Praha – Drážďany – Berlín – Hamburk o rok déle. Společnost RegioJet přitom deklarovala, že převezme provoz vlaků na této relaci již od prosince 2013 a že je na tento krok připravena. Důvody, proč se tak nestane, neznáme," řekl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Jednání s drahami potvrdil i mluvčí DB Heiner Spannuth. "O budoucím provozování linky jednáme exkluzivně s RegioJetem. Ale také jednáme s Českými drahami o roce 2014," uvedl Spannuth. Na konci dubna mluvily DB o termínu prosinec 2013 (více o předchozí dohodě DB a RegioJet čtěte zde).

Oznámení o spolupráci DB a RegioJetu bylo na konci dubna velkým překvapením.

První dojmy cestujících vlakem Regiojet

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj nevidí v ročním posunu problém. "Jednání probíhají úspěšně, neexistuje žádná problematická oblast. Na druhou stranu se samozřejmě jedná o velmi rozsáhlý projekt, kde se řeší úplně nový model provozování těchto vlaků. Finalizují se smluvní dokumenty, a jakmile to bude možné, budou oficiálně zveřejněny veškeré detaily včetně data startu, jízdních řádů nebo vozidel," řekl Ondrůj.

RegioJet možná nemá dost vlaků

Důvody prodloužení žádná ze stran nezveřejnila. Podle lidí z oboru však může být hlavní příčinou nedostatek vlaků ze strany RegioJetu. Právě kvůli němu už dříve firma posunula například start linky z Prahy do Ostravy. Rok a čtvrt před plánovaným startem nové spolupráce dosud firma nezveřejnila, jaké vlaky na linku nasadí. Pro DB by právě taková nejistota mohla být příliš riziková, protože například mezi Drážďany a Berlínem nejezdí jiné přímé vlaky než soupravy z Česka.

České dráhy chtějí jezdit do Hamburku přes Berlín i po roce 2014. Ne už ve spolupráci s DB, ale jiným německým dopravcem. Jeho jméno zatím firma tají, jednání však už začala.

"Máme zájem o zkušeného partnera, který v Německu už působí a není to žádný začátečník," dodal Šťáhlavský. Veolia nebo Netinera ve vyjádření pro MF DNES odmítly, že by s drahami o něčem takovém jednaly, německá pobočka dopravce Keolis neodpověděla.

Dráhy by sice teoreticky mohly jezdit do Hamburku úplně na vlastní riziko a bez spolupráce s jiným dopravcem, musely by si však například složitě budovat prodejní síť v Německu.

Konkurenčním bojem na trase z Prahy do Německa vznikne i zajímavá situace pro ministerstvo dopravy. Vlaky v úseku z Prahy na státní hranici jsou v Česku objednané ministerstvem, tedy dotované. Dosud za ně peníze mají České dráhy, po vstupu RegioJetu lze očekávat i jejich zájem o státní objednávku. Podle mluvčího ministerstva Martina Nováka má stát zájem dál vlaky objednávat, ale dotovat bude jen jednoho dopravce. Kterého, to není jasné. "Záleží na dohodě dopravců," tvrdí Novák.

Autor:



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.