Jízdní řád, který vyšel v časopise Student Agency Žlutý, však bude platit jen několik týdnů. Pak se bude měnit podle toho, jak bude RegioJet zařazovat postupně do provozu další soupravy. Zatím začne se dvěma.
Jak pojede RegioJet?Na provizorní jízdní řád se podívejte zde |
"Za čtyři týdny (na konci října, pozn. red.) se přidá další souprava a budeme zajišťovat osm spojů denně, v listopadu přibude další souprava. Cílových je osmnáct spojů denně, které obstará šest souprav," říká obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt.
Autobusy budou navazovat na vlaky
Za novinku označil také propojení autobusové a železniční dopravy. Od 1. října vznikne v Olomouci přestupní bod, odkud budou navazovat na vlaky autobusy směrem do Zlína a druhý autobus na Nový Jičín, Frýdek-Místek a Karvinou.
"Chceme nabídnout cestujícím, kteří jsou z typických neželezničních destinací, lepší spojení do Prahy. Od prosince třeba bude jezdit spoj Praha - Zlín s přestupem na autobus každé dvě hodiny," uvedl Schmidt s tím, že lidé pojedou na jednu jízdenku společnou pro Student Agency a RegioJet.
Tři druhy jízdného + uznání In-karty ČD
První vlak vyrazí z Havířova 26. září v 5:20 a do Prahy přijede v 9:31. Cestu mezi Ostravou a Prahou urazí za tři a půl hodiny a nejlevnější jízdenku si lidé budou moci koupit na této trase za 230 korun.
Celkem budou mít na výběr ze tří druhů jízdného. Ty nejlevnější se budou prodávat v režimu akčního jízdného určenému cestujícím s kreditovými jízdenkami. Musí si však koupit jízdenku včas. RegioJet nabídne slevu zhruba na první polovinu nabízených míst.
Další typ jízdného bude vyměřen pro držitele kreditových a otevřených jízdenek. Třetím typem, nejdražším, bude obyčejné jízdné.
Spoj | Akční | Otevřená | In-karta ČD | Obyčejná |
---|---|---|---|---|
Praha/Ostrava | 230 Kč | 295 Kč | 320 Kč | 420 Kč |
Praha/Olomouc | 190 Kč | 220 Kč | 220 Kč | 290 Kč |
Praha/Pardubice | 80 Kč | 100 Kč | 100 Kč | 130 Kč |
Olomouc/Ostrava | 80 Kč | 110 Kč | 110 Kč | 140 Kč |
Zdroj: RegioJet. Cena za otevřené jízdné platí také při nákupu přes internet. |
Zvýhodněnou cenu však dostanou i majitelé In-karet Českých drah (ČD), a to ve stejné výši jako u ČD, tedy 25 procent z obyčejného jízdného. Děti do šesti let budou cestovat zdarma, platí také všechny slevy ze zákona, tedy žákovské jízdné či slevy pro ZTP. Rezervace místa k sezení bude zahrnuta v ceně.
České dráhy nabízejí pro srovnání jízdenku z Prahy do Ostravy za 329 Kč se základní In-kartou 25 a za 219 Kč s In-kartou 50. Jízdenka do Olomouce vyjde na 233 Kč se základní In-kartou a na 155 korun s In-kartou 50.
Za zpoždění bude kompenzace
Cestující, kteří nedojedou včas, dostanou část peněz za jízdenku zpět. Jak velká kompenzace bude, bude záležet na tom, zda za závadu bude moci firma, respektive selhání jejích vlaků, či ne.
Pokud vina nebude na straně RegioJetu, bude náhrada nižší. Při zpoždění o hodinu až dvě dostanou lidé v tomto případě čtvrtinu jízdného. Nad dvě hodiny dostanou polovinu.
Pokud bude závada na straně RegioJetu, dostanou cestující při půlhodinovém až hodinovém zpoždění desetinu zaplaceného jízdného. Při zpoždění do dvou hodin polovinu a nad dvě hodiny dostanou proplacené celé jízdné.
Nápoj a čtení zdarma jako v autobusech
Vlaky vyjedou v první fázi jako pětivozové soupravy s celkovou kapacitou až 240 míst k sezení. V každém vagonu bude na sezení vyčleněno 48 celokožených sedadel. Některé vozy budou velkoprostorové, jiné budou mít kupé.
V ceně jízdenky dostanou cestující připojení k internetu, zesílený signál k mobilnímu telefonu, denní tisk a na výběr teplý či studený nápoj. "Za další občerstvení se bude platit, ale jeho cena bude velmi nízká a chceme nabídnout třeba sushi, středomořské saláty a podobně," řekl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.
Majitel Student Agency Radim Jančura věří, že jeho vagony ovlivní konkurenci: "Doufám, že budeme státního dopravce motivovat k lepším službám na železnici."
To se už částečně stalo. Krátce před rozjezdem RegioJetu nasadily ČD na šestnáct vozů mezi Prahou a Ostravou stevardky, které také od září nabízejí zdarma v první třídě nápoj a noviny.