Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Jančura expanduje. Vlaky RegioJetu spojí dvě největší slovenská města

  • 178
Stát bude dál dotovat zhruba tři sta miliony korun vlaky Českých drah na Slovensko. O linku měl zájem RegioJet, který služby nabízel bez dotací. Soukromý železniční dopravce se však přesouvá na východ, kde bude nově jezdit mezi Bratislavou a Košicemi.

Linku mezi dvěma největšími slovenskými městy chce RegioJet spustit od prosince. Využije k tomu vozy nakoupené od rakouských drah.

"Když není zájem u nás, přesuneme vozy jinam," reagoval Jančura na rozhodnutí ministerstva dopravy, které jeho nabídku odmítlo. Firma už minulý týden zažádala o přidělení kapacity na Slovensku, kde chce podobně jako mezi Prahou a Ostravou spustit bez dotací vlaky mezi Bratislavou a Košicemi.

Jezdit mají čtyřikrát denně každým směrem, firma však na ně bude muset ještě sehnat lokomotivy. Koncept služeb má být podobný jako u nás, Jančura se však nechce pouštět do cenové války, jaká panuje mezi Prahou a Ostravou (rozhovor s Radimem Jančurou pro slovenské Hospodarské noviny najdete zde).

Firma bude konkurovat slovenskému státnímu dopravci ZSSK. RegioJet už na Slovensku jezdí, ministerstvo dopravy si objednalo jeho služby na trase Bratislava-Komárno.

Pro RegioJet bude nová linka jeho zatím nejdelší, vzdálenost obou měst je 445 kilometrů. Zákazníci zde slovenským státním drahám platí v průměru 22 eur, tedy kolem 600 korun, přesto je podle slovenského listu Hospodárske noviny ztrátová.

Podle šéfa nevládního Institutu pro dopravu a hospodářství Ondreje Mateje nebude ani RegioJet na této lince ziskový. "Náklady například na vagony či energii jsou tak vysoké, že by musel mít vždy plné vlaky," citovaly HN Mateje.

Z desetileté smlouvy s Drahami se prý nedá vycouvat

RegioJet chtěl původně vozy od rakouských drah nasadit v Česku, ministerstvo však jeho nabídku odmítlo i přes to, že nežádal doplatky od státu.

V dopise, který má MF DNES k dispozici, odmítlo ministerstvo nabídku RegioJetu kvůli jeho podmínkám převzetí provozu linek Ex1 a Ex2. RegioJet například požadoval, aby stát úplně přestal tyto vlaky u Českých drah objednávat. Jenže podle ministerstva platí, že vzhledem ke smlouvě s drahami ji nelze jen tak změnit bez souhlasu Českých drah. A u nich nelze souhlas s vypověděním smlouvy očekávat.

RegioJet také po státu chtěl, aby zajistil vzájemné uznávání jízdenek mezi RegioJetem a Českými drahami. "Ačkoliv některé tyto navržené závazky mají věcnou logiku, neboť rovněž podle názoru ministerstva dopravy je uznávání jízdenek při otevření trhu důležité, zásadním problémem je, zda se k jejich splnění může ministerstvo dopravy k prosinci 2014 zavázat," napsal ministr dopravy Antonín Prachař šéfovi RegioJetu Radimu Jančurovi.

Vlaky na Slovensko konkurují lince do Ostravy

Ministerstvo si podle dopisu není ani příliš jisté, zda RegioJet vzhledem ke svému ztrátovému podnikání mezi Prahou a Ostravou nabízí dostatečné záruky, že na trase zůstane. Podle dopisu jsou garance ve výši pěti milionů korun z pohledu ministerstva omezené. Úřad měl i možnost vypustit celou trasu z placené objednávky, jako se už stalo u vlaků mezi Prahou a Ostravou, kde záleží jen na dopravcích, kdy budou jezdit. V případě vlaků přes Vsetín se však státu zjevně nechce riskovat, že by RegioJet nedostál svým závazkům a ministerstvo by pak muselo narychlo hledat v nouzovém režimu jiného dopravce.

Dráhy na trase ročně dostávají zhruba 300 milionů korun, k objednávce se v roce 2009 dostaly díky desetileté smlouvě bez jakékoliv soutěže. Z velké části přitom jedou tyto vlaky i po trase, kde si konkurují s nedotovanými komerčními vlaky, což je terčem kritiky soukromých dopravců.

RegioJet přišel s nabídkou poté, co získal zhruba padesátku kvalitních vozů po rakouských státních drahách. Jakmile se objevila nabídka RegioJetu na převzetí této linky, projevil zájem o její provoz i další soukromý dopravce, společnost Leo Express.

Projížďka vlakem RegioJetu:

26. září 2011