Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

Místo jídla sledování filmů. Hladovozy se cestujícím RegioJetu nelíbí

  • 323
Soukromý dopravce RegioJet čelí kritice některých cestujících zvyklých na donášku nápojů a občerstvení. Od začátku ledna totiž zavedl v některých vlacích takzvané klidové zóny, kde výrazně omezil i možnost nákupu občerstvení. RegioJet v novince vidí naopak příležitost, jak přilákat další zákazníky.

Takzvané klidové zóny zavedl dopravce ve vozech Astra vyráběných v Rumunsku, které majitel firmy Radim Jančura označil za nejmodernější ve střední Evropě. Cestující mají v sedačce vlastní obrazovku, vůz je ale také podstatně plnější: zatímco v ostatních vozech bývá kolem 50 míst, v tomto je 80 sedaček.

Klidová zóna má jiný servis: palubní posádky mají projít vozem jen třikrát za celou cestu a nabízet pouze základní bezplatný servis, tedy čaj, kávu, vodu nebo mošt, ke koupení jsou jen balené věci, jako například sušené maso, plněné croissanty či gumoví medvídci Haribo. Chybí ale například oblíbené koláče či saláty, které RegioJet prodává ve vlaku za výrazně nižší ceny, než například v kavárnách.

Cestující, kteří jsou u RegioJetu zvyklí na velmi levné jídlo a pití v porovnání s konkurencí, se netají svojí kritikou. Některé příběhy, které cestující umístili na profil RegioJetu na Facebooku, přitom mají až groteskní rozměr.

Například David Chlebek popisuje svoji cestu z Ostravy do Prahy, kdy se s kamarády usadil v klidové zóně. Když zjistil, že si nemohou objednat v tomto voze jídlo, poprosil kamarádku sedící v jiném voze o objednávku a pak si ji šli vyzvednout.

Jenže když si objednané jídlo odnášeli zpět, stevardka jim jídlo zabavila a vrátila peníze. Cestující si také pravidelně stěžují na problém se zablokovanými dveřmi nových vozů či na to, že do nástupního prostoru sněží.

Mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj potvrdil, že během prvních týdnů mohou být cestující překvapeni, protože si během rezervace nevšimli, že si dělají rezervaci do klidové zóny s jiným typem servisu.

„Toto je zcela pochopitelné, stejně jako to, že je hodně cestujících, kteří nechtějí využít klidové zóny a rádi cestují se stejným rozsahem servisu jako doposud,“ dodal Ondrůj. Podle něj RegioJet vyhodnocuje podněty od zákazníků a promítne je do případných úprav.

Ke sledování filmu se stevardka nehodí

Podle Ondrůje se firma rozhodla pro klidovou zónu v kapacitně největších vozech i proto, že tu cestující mají obrazovky a mohou sledovat filmy, u kterých nechtějí být neustále vyrušováni, zda si něco nekoupí. „Dělali jsme si průzkum oslovením cestujících z pendolin a Leo Expressu. Vyšlo z nich, že tito zákazníci preferují vagony s otevřeným prostorem,“ vysvětluje zařazení těchto klidových zón majitel RegioJetu Radim Jančura.

Podle svých slov chystá i na toto téma velkou lehce provokativní reklamní kampaň na téma: Ruší Vás stevardka? Novou službou chce oslovit lidi, kteří dosud s RegioJetem nejezdili, protože pro ně byl servis obtěžující.

RegioJet chce letos dál navýšit počet zákazníků z loňských 3 milionů na 3,5 milionu. K podobnému kroku omezení aktivního prodeje přistoupili i jiní dopravci: například irský Ryanair omezil neustálé prodávání něčeho zejména u ranních a večerních letů.