Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nechceme cenovou válku, řekl RegioJet. A zlevnil o třetinu

  12:07aktualizováno  12:07
Soukromý železniční dopravce RegioJet si sice často stěžuje, že státní konkurence zbytečně snižuje ceny a vede celý trh do cenové války, sám však provádí to samé. Zatím posledním důkazem je jeho zlevnění na trase mezi Prahou a Žilinou.

Radim Jančura před prvním vyjetím vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011) | foto: Yan Renelt, MF DNES

RegioJet tento týden nečekaně srazil ceny až na 243 korun, čímž se výrazně odlišil od společných cen Českých drah a Železniční společnosti Slovenska (ŽSSK).  Zlevnění přišlo týden poté, co firma ohlásila svůj vstup na trasu Bratislava - Košice a uvedla, že si nepřeje ostravský scénář na Slovensku, tedy cenovou válku. Až dosud stály nejlevnější jízdenky mezi Prahou a Žilinou u Regiojetu kolem 14 euro, tedy kolem 380 korun.

Týden poté však RegioJet na Slovensku otočil. "Budeme se aktivně vymezovat jako konkurence vůči státem vlastněnému dopravci," řekl šéf RegioJetu Radim Jančura. Ještě před týdnem přitom tvrdil, že nové klienty na Slovensku chtějí získat hlavně lepšími službami.

Měli stáhnout ztrátové vlaky, čekal Jančura

Jančura totiž očekával, že státní dopravce nebude chtít navyšovat ztrátu a počet spojů sníží. "Nikdo si cenovou válku nepřeje. Ale čekali jsme, že po našem vstupu ŽSSK oznámí, že se stáhne z trhu, když sami přiznávají mezi Bratislavou a Košicemi vysokou ztrátu. Zjevně se tak nestane. Dominant nesmí být dle zákona podnákladový, neboť blokuje vstup ostatním soutěžitelům," dodal Jančura.

Přiznává současně, že jde částečně o mediální hru, jak přitáhnout více pozornosti. "Nově vstupující soutěžitel, který chce rozbít monopol, má zákonné právo na podnákladové ceny, aby na sebe upozornil, monopolista takové právo nemá," tvrdí Jančura.

RegioJet očekává, že po vstupu na trh s cestujícími mezi Košicemi a Bratislavou klesnou ceny pod deset euro, tedy zhruba o polovinu. Dá se tak očekávat, že se bude opakovat situace z provozu mezi Prahou a Ostravou, kde soupeří tři dopravci a všichni prodělávají. Soukromníci obviňují České dráhy ze zneužití dominantního postavení, neboť jako dominant nesmí být pod svými náklady. Antimonopolní úřad v této záležitosti dosud nerozhodl.

Zlevnění na Slovensko přináší zajímavé rozdíly v cenách jízdenek RegioJetu. Například jízdenka do stejného vlaku z Třince do Prahy teď cestující vyjde dráž než ze Žiliny. Podobné rozdíly byly dosud specialitou Českých drah, kde například cestující z Prahy do Ostravy platí méně než z Kolína do Ostravy. To vše kvůli konkurenčnímu boji, který se ale Kolínu vyhnul a žádný soukromý dopravce v něm nezastavuje.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.