Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Peníze za povodně skončily na golfu nebo plovárnách, zlobí se rejdaři

  5:00aktualizováno  5:00
Tři roky žádají tuzemští provozovatelé vodní dopravy po státu náhradu škod z povodní v roce 2013. Stát přispěl stamiliony jiným oborům, na rejdaře ale zapomněl.

Tlačný remorkér Rio 2 v přístavu Děčín - Loubí (5. dubna 2016) | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Stát podle přehledu ministerstva průmyslu a obchodu odškodnil firmy za škody způsobené povodní v roce 2013 více než čtvrt miliardou korun. Podobné peníze chtějí i provozovatelé přístavů a provozovatelé vodní dopravy. Jenže marně.

„Hned po povodních jsme byli vyzváni, ať napíšeme žádosti. Od té doby jen čekáme a nic se neděje,“ říká Lukáš Hradský, jednatel firmy EVD-Sped a místopředseda sekce vodní dopravy u Svazu průmyslu a dopravy.

Rejdaři se cítí poškozeni navíc i kvůli tomu, že na jiné podnikatele stát nezapomněl. Vyplývá to ze seznamu příjemců dotací z programu ministerstva průmyslu Restart a Záruka, kterými stát platil vyplaveným firmám vzniklé škody.

Peníze pro Žluté lázně či golf

Z přehledu vyplývá, že stát vyplatil například náhrady majitelům golfových hřišť (15,2 mil. Kč Golf Hodkovičky, 2,5 mil. Kč Plzeňský golf), autosalonům a autodopravcům (22,4 mil. Kč Gerhard Horejsek, 9,4 mil. Blažek a synové), prodejně zahradní techniky (12,4 mil. Kč BG Technik), restauracím a majitelům pronajímaných nemovitostí ( 28 mil. Kč LR Trade+Artemis Prop., 6,4 mil. Žluté lázně v Praze - provozovatel Taiko).

Rejdaři mluví o konci vodní dopravy, lodí v Česku ubývá

„Těžko se vysvětluje podpora Žlutých lázní a golfu v Praze lodníkovi z Děčínska - jednoho z regionů s nejvyšší nezaměstnaností - kterého logicky napadá, že ministerstvo dopravy jedná s cílem definitivní likvidace vodní dopravy, s absolutním nepochopením problémů a s nekompetentností příslušných úředníků,“ říká Hradský. Podle něj se v jiných zemích peníze na náhradu škod použily i pro vodní dopravu.

Rejdaři si trvale stěžují na to, že vodní doprava je u nás decimována. Stěžují si především na to, že Labe není stále celoročně splavné kvůli neexistujícímu plavebnímu stupni u Děčína.

Čas do září

Ministerstvo dopravy sice ustanovilo pracovní skupinu pro konsolidaci vodní dopravy do doby výstavby plavebních stupňů na Labi, ale její výstupy podle Sekce vodní dopravy v žádném případě nedávají záruku, že to ministerstvo dopravy myslí vážně, protože se skupina ani jednou nesešla v plné sestavě.

Rejdaři teď dávají ministerstvu čas do září, aby jasně řeklo, co chtějí s vodní dopravou dělat. „ Je potřeba nějakým způsobem zohlednit neefektivní plavby za nízkých vodních stavů nebo zastavenou plavbu k udržení zaměstnanosti a speciální labské flotily. A v neposlední řadě vyřešit povodňové škody z roku 2013,“ řekl předseda sekce Milan Raba.

Vodní doprava v Česku dál dlouhodobě klesá, podle statistik ministerstva dopravy ale letos v prvním čtvrtletí narostl dopravcům objem zboží na lodích o více než čtvrtinu. Může ale jít spíše o výjimku.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

BMW Lipsko
Aut s hybridním motorem se Češi zatím bojí, chybí daňová podpora

Pouhé jedno procento ze všech prodaných aut v Česku jsou vozy s hybridním pohonem. Celkem se jich zatím letos prodalo 1605, což je více než za celý loňský rok,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.