Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Pondělí 28. července 2014. Viktor

Rejdaři si stěžují na stát v Bruselu, chtějí si vymoci až šest miliard

  17:03
Čeští lodní dopravci si stěžují u Evropské komise, protože Česká republika podle nich nedodržuje zásadu správného rozdělování dotací z Evropské unie. Rejdaři by si mohli v Bruselu vymoci až šestimiliardové odškodnění, řekl jejich právní zástupce Arsene Verny.

Rejdaři si chtějí vymoci odškodnění za to, že český stát nezajistil dostatečnou splavnost řek. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Podle dopravců jejich podnikání ohrožuje to, že stát nezajistil dostatečnou splavnost českých řek, zejména Labe. "Vzhledem k tomu, že (český stát) investuje pouze do železničních a dálničních sítí a vodní cesty nebuduje, pak dochází k diskriminaci oboru vodní dopravy," řekl ředitel společnosti Evropská vodní doprava - sped Lukáš Hradský.

To podle něj odporuje přístupové smlouvě k EU, v níž se ČR zavázala, že nebude upřednostňovat jednotlivá průmyslová odvětví před jinými sektory.

Evropská komise bude rozhodovat pouze o tom, zdali je stížnost rejdařů oprávněná, uvedl Verny. Pokud pro ně vyšetřovací řízení skončí úspěchem, budou se otázkou odškodnění zabývat české soudy. V případě, že Evropská komise oprávněnost požadavků rejdařů uzná a rozhodnutí českých soudů bude pro rejdaře neuspokojivé, mohou se obrátit na Evropský soudní dvůr v Lucemburku.

České soudy rejdařům za pravdu nedaly

Kvůli tomu, že je český stát při výstavbě infrastruktury pro lodní dopravu nečinný, byli dopravci nuceni propustit stovky kvalifikovaných zaměstnanců a sešrotovat a prodat desítky lodí pod cenou, uvedli v tiskové zprávě stěžovatelé. Kvůli nízkým vodním stavům na Labi čeští rejdaři nemohou na společném trhu EU nabízet ani opravárenskou činnost, napsali také.

Tím, zda má stát povinnost zajistit rejdařům podmínky pro podnikání na tuzemských řekách, se už v minulosti zabývaly české soudy. V březnu například Ústavní soud zamítl žádost společnosti ČSPL, která se kvůli nesplavnému Labi domáhala náhrad za 1,8 miliardy korun. Další české soudy v minulosti rozhodly, že stát nemá podle žádných právních norem povinnost zajišťovat celoroční splavnost Labe pro nákladní dopravu.

Nynější stížnost k Evropské komisi podaly celkem tři tuzemské společnosti, Evropská vodní doprava - sped, ČSPL a provozovatel vnitrostátní nákladní dopravy Konakl.

Autoři: ,




mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.