Zároveň s tím by se mělo zjednodušit a zrychlit vyplňování povinných formulářů, které začaly platit od července minulého roku.
"Cílem je, aby se člověk, který má zájem založit firmu, nemusel zabývat žádnými papíry. Podmínkou je pochopitelně elektronický podpis," říká Petr Dimun, mluvčí ministerstva spravedlnosti.
Pět dní na zápis
První změnou, která začne platit už od 1. července, je, že k zápisu do rejstříku se musí soud stihnout vyjádřit do pěti dnů. To bude platit od 1. července, dosud byla lhůta desetidenní. Pokud to soudce nestihne, zápis se považuje za úspěšný.
S tím se zároveň postupně změní i formuláře, jejichž vyplňování má být jednodušší. Do konce roku chce ministerstvo upravit systém tak, že formuláře půjde odeslat přímo na soud přes internet.
Přibude také možnost nechat si úplnost všech údajů elektronicky ověřit ještě před odesláním. To je poměrně praktická změna, protože podle rok starých pravidel soud zná jen dva typy rozhodnutí: žádost schválí, nebo rovnou zamítne. Zájemce tedy už nevyzve k opravě.
Návrhy na zápis budou mimo jiné označené čárovým kódem. V případě potřeby je tedy půjde vytisknout a ověřit jejich pravost. "Úředník soudu pak jediným tlačítkem může zápis provést," říká Dimun.
"Částečně už to funguje ve zkušebním provozu u Městského soudu v Praze. Zatím je ten provoz v pohodě," dodává.
Dalším ulehčením má být automatické vyplňování notoricky známých údajů. Pokud je podnikatel už v rejstříku, údaje o něm se budou do formulářů automaticky načítat. Rok staré formuláře totiž jinak příliš byrokracie neubraly: některé mají přes dvacet stran s desítkami kolonek.
Elektronické výpisy
Další haldu papíru umožní elektronické výpisy z rejstříku. Na základní údaje je sice možné už nyní nahlížet na stránkách justice.cz, nicméně s upozorněním "výpis má pouze informativní charakter", a je tedy bez záruky.
Nejdéle do 1. ledna 2007 by měla být dostupná služba zasílání výpisů s ověřeným elektronickým podpisem soudu na jakýkoliv e-mail. Výpisy budou v jednom z nejrozšířenějších formátů pdf.
Stejný, tedy bezpapírový osud čeká i sbírku listin. Do ní musí všichni podnikatelé každoročně vkládat všechny dokumenty požadované obchodním zákoníkem, jako jsou například výroční zprávy s přílohami.
Soudy by je do konce letošního roku měly začít přijímat i na disketách či přes e-mail ve formátu pdf. I sbírka listin by měla být kompletně na internetu. Dosud soudní úředníci naskenovali asi dva miliony stránek jako "fotografie". I ty čeká přeměna na kvalitnější a čitelnější textové soubory pdf.