Kultovní reklamy: Holčička kvůli Fidorce mrskla panenkou. A padaly pokuty

  • 130
Blonďatá holčička s panenkou připomíná andílka. Jakmile však u přechodu zastaví kabriolet, napadne ji ďábelský plán, jak se zmocnit sladké Fidorky, na kterou se chystá spolujezdkyně. Panenkou mrskne o kapotu a posádku paralyzuje airbagy. Cesta je volná... Podařená reklama měla jednu vadu. Byla morálně za hranou.

Na reklamu z roku 2001 se sloganem „Když musíš, tak musíš!“ se krátce po odvysílání v České televizi, na Nově i Primě snesla vlna kritiky. Rada pro reklamu ji označila za neetickou, ale vadila i některým divákům. „Podle názoru rady se jedná o porušení zákona o regulaci reklamy,“ uvedl tehdejší mluvčí rady Pavel Barák.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Televizím se rozdaly půlmilionové pokuty. Mluvilo se o tom, že reklama nabádá k násilí, ohrožuje morální a psychický vývoj mládeže, zobrazuje malé dítě bez dozoru na ulici...

Spot, který režíroval Agust Baldursson s písní originálu Elvise Presleyho nazpívaného Karlem Zichem, se mohl vysílat až po desáté hodině. Prima i Nova rozhodnutí rady žalovaly a až v roce 2006 Nejvyšší správní soud pokutu zamítl. Tolik k pozdvižení, které krátká, ale bezpochyby výborná reklama vyvolala.

„Reklama byla bezvadná, skvěle natočená, se záběry lidí v autě a hezkou holčičkou. Získala jednu z hlavních cen na prestižním festivalu Golden Drum ve Slovinsku i ceny na dalších festivalech. Po profesionální stránce byla bezvadná, ale dítě ukazovala v nebezpečné situaci,“ říká odborník na reklamu Jiří Mikeš, který v té době jako zástupce Asociace komunikačních agentur dílo hájil.