Reklam na webu přibude méně

Pomaleji, než se ještě počátkem roku čekalo, poroste internetová reklama na českých internetových stránkách. Podle původních předpokladů měli letos inzerenti utratit za on-line propagaci 190 milionů korun. Poslední revidovaný odhad mediální agentury ARBOmedia počítá pro tento rok jen se 170 miliony. Internet však i nadále zůstává nejrychleji rostoucím médiem.

"Krize, kterou prošly některé internetové projekty, neznamená krizi reklamy na internetu. Jen nebudou naplněna některá očekávání, růst nebude tak dynamický. Klienti však internet rozhodně neopouštějí," říká Regina Sehnalová z ARBOmedia. Sto sedmdesát milionů korun investovaných do webové reklamy v roce 2001 však stále představuje zlepšení o 55 procent proti roku předešlému.

Na pozici nejsilnější skupiny inzerentů letos předstihne finanční sektor společnosti z oboru telekomunikací. Banky a pojišťovny obstarají bezmála třetinu všech investic. "Výrazně si polepší také automobilové firmy," dodává Sehnalová. Poslední výraznější skupinou jsou poskytovatelé internetového připojení.

Jedním z nenaplněných očekávání tak je nízká aktivita výrobců rychloobrátkového zboží, jako jsou potraviny či drogérie. "Nadnárodní koncerny s ústředím v Americe zatím pod vlivem rozkolísaného internetového sektoru s většími kampaněmi vyčkávají," uvedl nedávno šéf projektu internetové reklamy ARBOmedia Michal Krejčí.

Vývoj reklamních investic na internetu

Rok

Výdaje
v mil. Kč

1997

15

1998

25

1999

55

2000

110

2001

170

Pramen: ARBOmedia 
A kam se nakonec peníze z reklamy dostanou? Největší kus koláče ukousnou portály. V jejich rozpočtu skončí čtyři koruny z deseti. Na druhém místě jsou všeobecně zpravodajské servery s osmnáctiprocentním podílem, třetí nejsilnější jsou specializované finanční weby. "Celkem je nyní v České republice asi 200 významnějších serverů, jejichž příjmy z reklamy přesahují deset tisíc korun ročně. Těch opravdu velkých je pak zhruba dvacet až třicet," říká Sehnalová.

Poprvé také zazněly přesné údaje o tom, jaké formy reklamy jsou na českém internetu zastoupeny. Potvrdil se tak ústup klasických reklamních proužků, bannerů. Ty ještě loni spolkly 95 procent všech investovaných peněz, letos už to bude jen osmdesát. Nastupují nové agresivnější formy reklamy, jako jsou třeba obrázky létající po monitoru, e-mailové kampaně či různé soutěže.

Ty by mohly spolu s rostoucím počtem internetových uživatelů dále podpořit investice do internetu a posílit jeho postavení mezi ostatními médii. Zatím totiž na web připadá jen něco přes jedno procento všech výdajů do reklamy v České republice. Ty by měly letos překročit čtrnáct miliard korun.