"Krize, kterou prošly některé internetové projekty, neznamená krizi reklamy na internetu. Jen nebudou naplněna některá očekávání, růst nebude tak dynamický. Klienti však internet rozhodně neopouštějí," říká Regina Sehnalová z ARBOmedia. Sto sedmdesát milionů korun investovaných do webové reklamy v roce 2001 však stále představuje zlepšení o 55 procent proti roku předešlému.
Na pozici nejsilnější skupiny inzerentů letos předstihne finanční sektor společnosti z oboru telekomunikací. Banky a pojišťovny obstarají bezmála třetinu všech investic. "Výrazně si polepší také automobilové firmy," dodává Sehnalová. Poslední výraznější skupinou jsou poskytovatelé internetového připojení.
Jedním z nenaplněných očekávání tak je nízká aktivita výrobců rychloobrátkového zboží, jako jsou potraviny či drogérie. "Nadnárodní koncerny s ústředím v Americe zatím pod vlivem rozkolísaného internetového sektoru s většími kampaněmi vyčkávají," uvedl nedávno šéf projektu internetové reklamy ARBOmedia Michal Krejčí.
Vývoj reklamních investic na internetu | |
Rok |
Výdaje |
1997 |
15 |
1998 |
25 |
1999 |
55 |
2000 |
110 |
2001 |
170 |
Pramen: ARBOmedia |
Poprvé také zazněly přesné údaje o tom, jaké formy reklamy jsou na českém internetu zastoupeny. Potvrdil se tak ústup klasických reklamních proužků, bannerů. Ty ještě loni spolkly 95 procent všech investovaných peněz, letos už to bude jen osmdesát. Nastupují nové agresivnější formy reklamy, jako jsou třeba obrázky létající po monitoru, e-mailové kampaně či různé soutěže.
Ty by mohly spolu s rostoucím počtem internetových uživatelů dále podpořit investice do internetu a posílit jeho postavení mezi ostatními médii. Zatím totiž na web připadá jen něco přes jedno procento všech výdajů do reklamy v České republice. Ty by měly letos překročit čtrnáct miliard korun.