Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Reklama na internetu nemusí být drahá

aktualizováno 
Pro získávání nových zákazníků a prezentaci svých výrobků a služeb mají podnikatelé nový nástroj internet. Reklama prostřednictvím tohoto média nemusí být drahá - většina základních služeb je totiž zadarmo. "Propagace pomocí internetu může být levnější než klasickou cestou," říká Michal Krejčí z mediální agentury IP Praha.

Umístění webových stránek na svých serverech nabízí v tuzemsku již celá řada firem, jako například VideoOnLine, InternetOnLine, Contactel či Atlas.cz.

Cena, kterou uživatel zaplatí za pronájem prostoru,se liší v závislosti na smluvních podmínkách a poskytovaných službách, ale vejde se do tisícikoruny měsíčně.

Nejjednodušší varianta, kterou představuje adresa typu "http: //mujweb.cz/www/jméno_prezentace",je na stránkách Atlas.cz dokonce zdarma.

Na pokročilejší varianty typu firma.mujweb.cz, která zahrnuje například přístup k souborům pomocí FTP (způsob, kterým si může návštěvník strany stahovat soubory - pozn. redakce) nebo podrobnou statistiku návštěvnosti,už si je potřeba připravit několik stokorun měsíčně.

Jen o málo dražší je umístění stránky typu www.firma.cz, zde je však potřeba ještě počítat s poplatkem ve výši 1800 korun jednorázově za registraci domény a 990 korun u správce domén CZ-NIC.

Stránky by měly být přehledné

Zvolením některé z firem nabízejících tyto služby - takzvaný "webhosting" - však příprava internetových stránek teprve začíná. Po získání prostoru na internetovém serveru je potřeba vytvořit firemní prezentaci.

Sestavit jednoduchou stránku se základními informacemi o společnosti zvládne s pomocí programů, jako je třeba Microsoft FrontPage,i internetově poměrně nezkušený uživatel.

V takovém případě se ovšem často zbaví možnosti prezentovat potenciálním zákazníkům graficky i informačně bohatou nabídku svého zboží či služeb.

Vedle kvalitního obsahu musí být stránky přehledné a srozumitelné. Podle průzkumu agentury GfK považuje 64 procent uživatelů právě přehlednost a snadné ovládání webové stránky za důležitý faktor při výběru internetového obchodu.

Podle Pavla Doležala ze společnosti Atlas.cz se tak při tvorbě stránek vyplatí nešetřit.

"Než si stránky vyrobit na koleně, je lepší obrátit se na nějakou profesionální firmu. Dobré je podívat se, jaké má reference, a zavolat těm, kteří si od ní stránky nechali zpracovat. Tvůrce stránek by měl být schopen udělat i základní analýzu projektu. Pokud zájemce uvítá slovy 'uděláme to, jak si řeknete', nebude asi tím nejlepším řešením," říká Doležal.

Cena za projekt se odvíjí od velikosti a náročnosti, ale základní verze obsahující pět, šest webových stránek by se měla vejít do deseti tisíc korun.

Registrace v katalogu je zdarma

Prvním krokem při následné propagaci internetových stránek je registrace ve vyhledávacích katalozích. I tato služba je zdarma.

"Pokud však někdo zadá ve vyhledávači třeba slovo 'okno', může se objevit několik výrobců a přitom jen málo uživatelů vyzkouší víc než několik prvních nabídek. Lze si ale zaplatit přednostní výpis. Majitel stránek si tak může určit, kolikrát chce,aby se jeho stránky po zadání klíčového slova objevily jako první," vysvětluje Krejčí.

Přednostní výpis se často kombinuje s proužkovou (bannerovou) reklamou a také se za něj přibližně stejně platí - zhruba v rozmezí mezi 20 a 60 haléři za jedno zobrazení.

Nakupuje se po tisíci zobrazeních reklamního proužku a cena se odvíjí od velikosti banneru a návštěvnosti internetových adres, na kterých se reklama objeví.

Samotná bannerová reklama jen málokdy propaguje přímo nějaký produkt, jejím cílem je upoutat pozornost uživatele, který se po kliknutí na banner dostane na firemní stránky, kde se dozví podrobnější informace.

Podle Krejčího lze tento způsob propagace využít poměrně efektivně. "Kampaň je od počátku pod kontrolou a lze ji podle potřeby měnit. Podle toho, odkud je uživatel připojen,je možné reklamu cílit i regionálně. Bannery lze umisťovat podle obsahu do katalogu podle určitých souvislostí - například do sekce o stavebním spoření umístit banner firmy vyrábějící střešní okna. Výhodou je to, že chytíte lidi v okamžiku, kdy intenzivně hledají nějaké informace," říká Krejčí.

Společnost si také může pronajmout na stránkách místo, kde se bude její reklama objevovat nepřetržitě po delší dobu. Zde se v závislosti na velikosti inzerátu, sledovanosti stránek nebo délce kontraktu mohou ceny pohybovat od tisíců po miliony korun.

Podle odborníků by v současné době měly na internet zamířit firmy bez rozdílu oborů. "Internet sice není v současné době příliš rozšířený v domácnostech, proto třeba pekař se svou nabídkou pečiva pro hospodyňky asi v tuto chvíli příliš klientů nenalezne. Ale určitě by byla chyba čekat až na chvíli, kdy internet do domácností dorazí. A navíc už nyní lze zacílit na lidi z vyšších příjmových skupin a ty, kteří v rodinách rozhodují o větších investicích," uzavírá Krejčí.

Jak se připojit k internetu a zřídit e-mail

Pokud se pro internetovou prezentaci rozhodne společnost, která dosud k síti připojena nebyla, musí nejprve zvolit poskytovatele připojení. Těch v tuzemsku funguje celá řada. Vedle mezinárodních společností se na trhu uchytily i silné domácí firmy.

O jejich službách a cenových nabídkách se lze dočíst v internetových magazínech, jako je Lupa, Živě nebo Svět Namodro.

Připojit se k internetu je možné takzvaným dial-upem, tedy prostřednictvím telefonní linky. Výhodou tohoto způsobu je především jeho nižší cena. Minuta připojení vyjde podle zvláštního tarifu Internet 2000 na 2,60 koruny.

Nevýhodou dial-upu je někdy horší dostupnost sítě a skutečnost, že připojení není nepřetržité. Například pro odesílání elektronické pošty je tedy nutné připojovat se k internetu několikrát denně.

Další možností je přístup přes pevnou linku. Ta je ovšem výrazně dražší a například společnost Contactel nabízí spoj o rychlosti 64 kilobitů za sekundu za jednorázový devítitisícový poplatek a sazbu 12 990 korun měsíčně.

Postupně začínají především ve větších městech nabízet připojení k internetu i kabelové společnosti. Ty si pak účtují poplatky podle objemu přenesených dat.

Dalším stupněm po uzavření smlouvy s poskytovatelem je zřízení schránky elektronické pošty. "Podnikatelé často říkají, že vystačí s faxem a telefonem. Ale kromě toho, že e-mailem lze zasílat různé soubory na pobočky nebo s nimi umožnit práci obchodním cestujícím, otevírá také nové způsoby komunikace se zákazníky. A poté, co byl schválen zákon o elektronickém podpisu, se na internet přesune i značná část styku s úřady," říká Pavel Doležal ze společnosti Atlas.cz.

Zřízení e-mailové schránky nabízí celá řada firem zdarma. Objem souborů, které lze ve schránce skladovat, je většinou omezen na deset megabajtů, jako například u seznam.cz či centrum.cz. Patnáct megabajtů nabízí email.cz a na atlas.cz není velikost schránky omezena.

Je možné si také nastavit posílání upozornění o došlé poště na mobilní telefon. Atlas.cz také umožňuje posílat na telefon kopie celých e-mailů nebo čtení pošty z mobilního telefonu vybaveného technologií WAP.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Od každé z pěti zvolených odrůd chystá vinařství rodiny Vaďurů z Polešovic
Vinaři opouštějí obchodní řetězce, sází na vlastní prodejní cesty

Vinařství se postupně odklánějí od prodeje v supermarketech. Nechtějí pod nátlakem korporací snižovat ceny, ani bojovat v kategorii levných vín s těmi...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.