Reklama na Oskara podle psychologa

-
Tak tu máme třetího mobilního operátora. Jaké postavení bude mít nový benjamínek mezi dvěma zbývajícími, ukáže čas. Již od začátku však není pochyb o tom, že bude usilovat o triumvirát. První reklamy shánějící se po budoucích zaměstnancích se objevily ještě před uzavřením veřejné soutěže mobilních operátorů. Vítěz, Český Mobil, nejspíš sázel na dobře vybrané jméno. Čím se v České republice zalíbit více než tak blízce znějícím přídavným jménem. Pokud by nevzbuzovalo důvěru, tak alespoň soucit, neboť jinde ve světě by mobilní síť s takovým jménem uspěla jen stěží. Známý americký autor příruček o úspěšném jednání a vystupování Dale Carnegie kdysi doporučoval, abychom svůj, o zakázku usilující podnik pojmenovali po tom, kdo o této zakázce rozhoduje. Měl by radost. Nyní je vše zapomenuto, protože nová síť dostala pro lepší zapamatování a větší důvěrnost nové jméno - Oskar. Nejen, že nás může oslovit, ale my můžeme oslovit i ji. Tedy spíše jeho. Oskara. Již podruhé nový operátor ukázal, že si je vědom toho, jak záleží na volbě jména. Svým křestním jménem vstupuje do důvěrného kontaktu s lidmi. Nejen jménem, ale i motivy. Díky jednoduché usměvavé značce najednou zjišťujeme, že je Oskar zakletý do předmětů každodenního použití. Polštářek, čaj, klíče... Nikde nikdo, a přece je s námi. Sedneme si a máme ho za zády, aniž bychom věděli, jak ve skutečnosti vypadá. Reklamní kampaň si klade za cíl oslovit ty, kteří nebyli reklamami mobilních operátorů dosud osloveni. Tito lidé najednou zjistí, že je již delší dobu Oskar provází a že jim rozumí. Oskar je tvůrci reklamy vržen do světa s tím, že si "na nic nehraje, je pro každý den, pro každého člověka, protože dobře ví, jaký ten náš život je". Toto přání zní jako požehnání hodné sudičky. Budeme nejspíš očekávat člověka přirozeného, pokorného vstřícného. Hned tu však máme sudičku druhou, která spěchá s přáním zcela odlišným - "Oskar chce být jiný". Již to červené čtvercové pole s nepřehlédnutelným jménem by nás mělo před nenápadným úsměvem trochu varovat. Expanzivní červená se nezapře - pro každý den, pro každého - najednou to zní trochu jinak. Kdepak jsou úvahy o tom, že se zaměřuje na určitý typ lidí. T o jméno nás mohlo koneckonců varovat také. Působí přátelsky, vesele. Přes tu blízkost a veselost je to však jméno cizí, dávané spíše výjimečně. U nás jej má pouhá tisícovka lidí. Příliš jasně totiž prozrazuje svou touhu po jiném světě, než je ten náš každodenní. S Oskarem spojené asociace jsou kromě jiného významně syceny cenami akademie, červeným kobercem, zábavou, sladkým zapomenutím. Oskar chce být všemi oblíbená hvězda. Je zde jakýsi paradox záměrů. O tom, že dostal Oskar do vínku dávku neupřímnosti, není pochyb. Posuzujme jej podle jeho skutků, a nikoli slov. Již záhy zjistíme, nakolik se podařilo třetí sudičce tak rozdílné záměry sladit.