Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama T-Mobilu se šmelinářem urazila Poláky, operátor ji stáhne

  9:49aktualizováno  20:26
Polsko si stěžuje na televizní reklamu T-Mobilu, která prezentuje polsky mluvícího člověka v roli překupníka. Polská ambasáda proti spotu, v němž polský obchodník nachytá Čecha na nekvalitní mobilní telefon, podala oficiální protest. Jako neetickou označila reklamu arbitrážní komise Rady pro reklamu. Operátor nakonec kritizovaný spot stáhne, šéf firmy Milan Vašina se však chce s polskou velvyslankyní setkat.

V reklamě s názvem „V naší třídě je nejlíp: Třída na běžkách“ vystupuje herec Ivan Trojan v roli učitele, který se svou třídou zavítá do zasněženého lesa na české hranici. Když se mu rozbije mobil, za smrček maskovaný polsky mluvící muž s knírem mu začne nabízet hromadu pochybně vyhlížejících věcí, až mu nakonec vymění mobil za jiný. Ten se ve vteřině rozbije, nicméně mluvící stromek už je pryč.

Nemáme smysl pro humor, reagují Poláci v diskuzích

O oficiální protestu ambasadorky informovala ve čtvrtek i polská on-line média. Diskutujícím se většinou spot překvapivě libí a za urážlivý ho považují hlavně pro samotné Čechy.

„Reklama je výborná. A je typicky česká - humor je trochu nesmyslný a zatímco polský bača je za chytráka, český běžkař za pitomce,“ uvádí čtenář listu Gazeta Wyborcza v nejsdílenějším a nejoblíbenějším diskusním příspěvku.

I další příspěvky, které se čtenářům nejvíce líbily, zní podobně. „Skvělý český humor. Jen média a politici se můžou kvůli něčemu takovému urazit. A většině Poláků je to jedno. A Češi by měli protestovat, že z nich ve vlastních reklamách dělají blbce.“

Na zpravodajském webu Na Temat se čtenářům nejvíc líbil příspěvek Igora Kalata: „V Čechách a na Slovensku je dodnes zažitý obraz Poláků z dob socialismu, jak v celé východní Evropě obchodovali s čím se dalo. Stejně jako pro nás je typický Čech s pivem a knedlíky. Nemáme se proč urážet... Trochu nadhledu přece nikomu neuškodí.“

-skr-

Spot se dočkal kritiky v polských médiích a rozhněval i polskou velvyslankyni v Praze. „Televizní reklama T-Mobile... byla pro mě nepříjemným překvapením. Důrazně protestuji proti takovýmto spojením, která zjednodušujícím a skandalizujícím způsobem prezentují Poláky,“ uvedla v dopise českému vedení telekomunikační firmy velvyslankyně Gražyna Bernatowiczová. Zároveň požádala o okamžité stažení spotu, který je podle ní v rozporu se zásadami reklamní etiky i vkusu, z televizního vysílání.

Vedení T-Mobilu podle mluvčí Martiny Kemrové vnímání reklamního spotu ze strany polské velvyslankyně mrzí a znevažování Poláků nebylo záměrem. „Úspěch našich reklam těží ze specifického humoru, který je založen na nadsázce a absurdních situacích. V předchozích reklamních kampaních jsme takto glosovali tu motorkáře, jindy skokany na lyžích či kulturisty,“ uvedla mluvčí české pobočky nadnárodního operátora.

Reklamní spot se neplánovaně dostal také na program čtvrtečního pravidelného zasedání arbitrážní komise Rady pro reklamu. „Reklama T-Mobilu byla prohlášena za neetickou,“ řekl po skončení zasedání výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný. Arbitrážní komise se řídila kodexem reklamy a vycházela ze stanovisek v podobných kauzách v minulosti, které se týkaly jiných národností. „Samotné rozhodnutí bylo poměrně jednoznačné,“ dodal Štastný. Komise se podle něho reklamou zabývala ze své iniciativy vzhledem k aktuálnosti kauzy, tedy nikoli na základě stížnosti.

V původním vyjádření si firma za spotem stála. Generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina taktéž nabídl polské velvyslankyni osobní setkání, kde by jí situaci vysvětlil. Ambasáda se však podle T-Mobilu zatím s návrhem termínu neozvala.

„Mrzí nás, že se naše reklama, která dlouhodobě sází na nadsázku a specifický humor, mohla někoho dotknout. Přestože jsme přesvědčeni, že reklama je z etického i zákonného hlediska v pořádku, rozhodli jsme se ji pozastavit, a to ještě před setkáním s paní velvyslankyní,“ informoval ve čtvrtek večer Vašina.

„Reklamní spot bude stažen z televizního vysílání a odstraněn z on-line komunikačních kanálů T-Mobile v nejbližším možném termínu,“ dodala Kemrová, která v dřívějším vyjádření postup firmy hájila poukázáním na nedávný podobně koncipovaný slovenský spot, který naopak vtipně poukazoval na některé vlastnosti Čechů (více o něm najdete zde).

Podívejte se na slovenskou reklamu, která si utahuje z Čechů:

„Vždy je to otázka pojetí reklamy a míry nadsázky,“ uvedl prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec. Problém reklamního spotu vidí v tom, že oslovuje lidi, kteří nemají se zobrazeným námětem zkušenost. „Chápu, že kdybych byl Polák, asi by se mi to líbit nemuselo,“ připustil a dodal, že zobrazení národnostních menšin v reklamě bývá vždy složitější.

Podle výkonného ředitele Rady pro reklamu Ladislava Šťastného se podobné případy v poslední době nevyskytovaly. Případné stížnosti na reklamní kampaň rada posuzuje a o její etičnosti rozhoduje na základě kodexu reklamy. Polsko si na praktiky českých obchodníků nestěžuje poprvé, loni se například Ministerstvo zemědělství obrátilo na českou stranu kvůli údajně negativní kampani vůči polským potravinám.

Považujete reklamu karikující polského obchodníka za urážlivou?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 7. prosince 2014. Anketa je uzavřena.

Ne 9002
Ano 858
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.