Označení skryté reklamy na obrazovce | foto: MF DNES

Reklama poprvé vstoupila do televizních pořadů

  • 27
Tuzemské televizní stanice dnes poprvé využívají nový způsob reklamy, takzvaný product placement. Výrobky a služby vstupují přímo do příběhů na obrazovkách a nebýt krátkého upozornění, divák si jich nemusí vůbec všimnout. Ne nadarmo se tomu říká skrytá reklama.

Jak to vypadá, mohou už dnes diváci vidět na všech komerčních televizích, které neváhaly spustit kampaně hned první den, kdy je reklama legální.

Televize Óčko zaměřená na mladé nezařadila novou reklamu do jediného pořadu, ale poběží rovnou celý den. „Jeden z moderátorů bude mít na sobě oblečení Timeout a divák ho musí najít a odpovědět v soutěži formou SMS zprávy na mobilní telefon.

„Lidé mohou vyhrát oblečení této značky,“ popsala mluvčí stanice Kristýna Štíhelová.

Product placement

Může být ve filmech, seriálech nebo sportovních a zábavních pořadech vlastní výroby, pokud se nejedná o pořady pro děti. Na rozdíl od konvenční reklamy nesmí přímo nabádat k nákupu nebo pronájmu zboží a služeb.

Óčko si vytvořilo podobně jako ostatní stanice grafické zpracování loga, které musí diváka na tuto reklamu upozornit ještě před začátkem pořadu. Pravidla určila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Pořad musí být na několik vteřin uvozen velkými písmeny „PP“ a doprovodným textem: „Tento pořad obsahuje komerční sdělení ve formě umístění produktu za účelem propagace zboží či služeb.“

Upozornění musí být i hlasové. Navíc se musí objevit a zaznít nejen na začátku, ale i na konci relace a v případě jejího přerušení reklamou také po tomto přerušení.

„Zájem firem je velký, ale zatím je to spíš opatrné vyčkávání. Timeout je zatím jediný, kdo do toho šel naplno. Ostatní myslím tak nějak čekají,“ dodala mluvčí Óčka. Na této televizi je podle ní možnost reklamu prodat například firmám zaměřeným na prodej sladkostí, nealkoholických nápojů nebo oblečení.

Prostor pro potraviny i oblečení

Legální skrytá reklama se dnes objeví i na ostatních komerčních televizích. „Diváci ji uvidí v pořadu Prostřeno, který je kombinací cooking show a reality show. Objeví se tam reklama, kterou si zadala firma Lidl,“ řekla mluvčí televize Prima Jana Kocová.

Leták Lidl

Nakupujete rádi v prodejnách Lidl?

Aktuální leták Lidl najdete vždy na AkčníCeny.cz.

S námi najdete také nejbližší prodejny Lidl.

„Budeme to umísťovat do velmi širokého spektra pořadů s výjimkou zpravodajství. Budou to lifestyle pořady i vlastní tvorba, třeba seriály,“ pochvaluje si Prima předběžný zájem firem o PP.

O cenách za reklamu ale televize mluvit nechtějí. „Jsou individuální, nedá se říct, jestli je to dražší nebo levnější. Žádný ceník nemáme,“ sdělila Štíhelová z Óčka.

Podle neoficiálních informací MF DNES z mediálních agentur se zatím skrytá reklama v pořadech bude prodávat na Primě za 100 až 200 tisíc na jeden díl, na Nově potom za 100 až 400 tisíc. Vždy půjde o individuální dohody, dražší bude aktivní zapojení, to znamená, že postavy seriálu budou s propagovaným zbožím manipulovat, či se o něm budou dokonce bavit. (více čtěte zde)

PP v zahraničí

Podle Směrnice o Audiovizuálních mediálních službách je product placement (PP) obecně zakázán. Povolen je pouze za určitých podmínek (druh pořadů, označování, přiměřený výskyt) , které se mohou v legislativách jednotlivých zemí lišit.

Většina zemí EU už ustanovení o PP do svých zákonů zapracovala a PP za určitých podmínek toleruje.

Zákaz platí v Dánsku, ale jen pro veškerou domácí produkci, v Irsku a zatím v Norsku. Mimo EU nepovoluje PP Turecko.

PP povoluje Švýcarsko, které není členem EU, PP už má od roku 2009.

Věřejné konzultace o všech náležitostech PP se ještě vedou v Německu a v Rakousku. Ve Velké Británii by měl být PP povolen od listopadu 2010, ve Švédsku od srpna 2010.

Kandidátské země EU přistoupí k povolení PP v rámci postupně probíhajícího procesu harmonizace s evropským právem: Albánie, Bosna&Hercegovina, Černá Hora, Chorvatsko, Srbsko, Kosovo, Makedonie.

„Obecně lze konstatovat, že PP bude v Evropě, až na pár výjimek a při splnění předepsaných podmínek, povolen,“ říká předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová.

,