Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Reklama pro malé podnikatele: letáky, slevy, místní média

aktualizováno 
Majitele truhlárny Luboše Šídla stojí ročně propagace firmy obvykle několik desítek tisíc korun. Ne každá reklama však podle něho přináší očekávaný výsledek. "Mám například inzerát ve Zlatých stránkách. Ten mi zajistil asi pětinu výroby," uvádí Šídlo. Nejvíce se mu vyplatila reklama na nákladním autě. "Myslím, že přinesla zakázky tak za čtyři sta tisíc," upřesňuje podnikatel, který vidí budoucnost i v internetu. S reklamou je to podle něho složité - bývá těžké najít člověka, který dobře poradí. "Některým z těch, kteří reklamu prodávají, jde především o vlastní provize," říká Luboš Šídlo.

Kadeřnice Irena Nováková za rok vynaloží na své zviditelnění asi deset tisíc korun. "Zisk je velmi malý. Když vidím na konci roku účetnictví, je to takřka nula k nule," konstatuje kadeřnice. "Přesto si reklamu platím. Jako účinné se mi jeví, alespoň z vlastní zkušenosti, inzeráty v ženských časopisech zaměřených na péči o vlasy. Je to ale dost drahé, malá plocha přijde na několik tisíc korun," doplňuje.

Co na to odborníci? Majiteli truhlárny by zástupci reklamních agentur doporučili velmi podobnou strategii - Zlaté stránky, venkovní reklamu, vizitky, letáky do schránek.

Kadeřnici by ale příliš nepochválili. Reklamní experti se totiž shodují na tom, že pro malé podnikatele, kteří nabízejí služby především svému okolí, představuje celoplošná reklama, ať už v tisku nebo v televizi, vyhozené peníze.

"Bývá velmi obtížné přesvědčit drobného podnikatele, aby investoval do vhodné propagace s rozmyslem. Mnohdy je umluví první zástupce inzertních novin nebo regionálního rádia," uvádí Libor Příbramský z reklamní společnosti sixpromotion.

Podnikatel pak často přecení své finanční možnosti a dojdou mu peníze dříve, než reklama začne působit.

"Druhým extrémem je naprosté odmítání každého, kdo chce majiteli malé firmy nabídnout efektivní způsob propagace. Tito lidé raději volí léty nezměněné metody, ale ty už nemusí fungovat," dodává Příbramský.

"Zejména u drobných podnikatelů se nemusí neuvážená investice nikdy vrátit," doplňuje Josef Jarmara z A-studia.

Jak vybírat vhodnou reklamu? "V první řadě je třeba odpovědět na otázky: kdo je můj zákazník? proč by si měl kupovat právě moje zboží či služby a naopak, co jej od toho může odradit?," říká člen prezídia Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Roman Němec.

Dále záleží mimo jiné na rozpočtu, tedy množství peněz, které chce podnikatel do reklamy vložit, a na účinnosti jednotlivých médií. "Při volbě nástrojů reklamy je rozhodující takzvaný parametr CPT, což je cena, kterou je třeba zaplatit za oslovení jednoho tisíce příslušníků cílové skupiny. Pokud se například rozhoduji, zda mám dát inzerát do novin, nebo raději roznést letáky, musím si spočítat, co je levnější s ohledem na to, co tím dosáhnu a kolik lidí z mé cílové skupiny oslovím," vysvětluje Roman Němec.

Jak drahá je reklama

* 30vteřinový spot v regionálním rádiu:
500 až 2000 korun podle vysílacího času a oblasti, kde rádio vysílá

* inzerce v regionálním tisku: půlstrana 10 až 14 tisíc korun

* inzerce v reklamních časopisech distribuovaných zdarma do schránek: například avízo zhruba 4krát pět centimetrů 4800 korun

* rozeslání dopisů například na 2000 adres živnostníků včetně tisku a kompletace zásilky: zhruba 30 000 korun (agentura Dimar)

* distribuce letáků do schránek: 0,20 - 0,70 koruny za kus

* internet: zdarma: pokud si podnikatel vytvoří internetové stránky sám a stačí mu méně přehledná adresa, ve které je i jméno společnosti, přes kterou je připojen (například www.prvniinternetova.com/truhlar)

placený:
- profesionální vytvoření internetových stránek: zhruba do 10 tisíc korun
- placená přehledná adresa (například www.truhlar.com): zřízení zhruba 2000 korun, roční provoz zhruba 1000 korun
- reklamní proužek na internetu, takzvaný baner: zhruba 200 až 800 korun za jeden tisíc kliků (vstupů uživatelů internetu)

Poznámka: ceny jsou orientační

Co doporučují podnikatelům odborníci z reklamních agentur

KADEŘNICE

poloha: desetitisícové město, speciálně upravená část rodinného domu, mimo hlavní třídu
roční obrat: 450 tisíc korun

KOSMETIČKA

poloha: bývalá kočárkárna na sídlišti velkého města
roční obrat: 300 tisíc korun

* letáky a plakáty na veřejných místech, umístěné v obchodech, kam chodí nakupovat zejména ženy, například drogerie, lékárny, dále sportoviště (posilovny)
* roznášení letáků do poštovních schránek
* reklama v regionálním rádiu, nejlépe ve vysílání pro ženy
* inzerce v místním tisku na straně věnované společenským událostem
* vytvoření zákaznického klubu - karty na slevy, akce předvádění přípravků, dárky pro stálé klientky
* reklama v dopravních prostředcích projíždějících městem výrazná venkovní reklama
* reklamní cedule například v centru města nebo na sídlišti

rozpočet: 20 až 80 tisíc korun

AUTODOPRAVCE

poloha: vesnice v blízkostí dvacetitisícového města
roční obrat: 700 tisíc korun

* inzerce ve Zlatých stránkách, v regionálním tisku každému zákazníkovi dát vizitku a prospekt s hlavními výhodami slevy stálým zákazníkům reklamní předměty pro důležité zákazníky
* internetová prezentace plakáty
* dopis spedičním firmám v regionu

rozpočet: 30 až 100 tisíc korun

PRODEJNA ODĚVŮ

poloha: centrum třicetitisícového města
roční obrat: 1 milion korun

* dobře upravená výkladní skříň, pěkný interiér prodejny
* inzerce v regionálních rádiích a místním tisku, zejména upozornění na aktuální nabídku
* plakáty například v prostředcích veřejné dopravy vizitky
* letáčky u pokladen, roznos letáků do schránek
* tašky s logem a adresou prodejny, případně drobné upomínkové dárky (tužky, kalendáře)
* účast na regionálních módních přehlídkách

rozpočet: 50 až 200 tisíc korun

RODINNÝ PENZION S PATNÁCTI LŮŽKY

poloha: turistické středisko na horách
roční obrat: 1 milion korun

* inzerce v katalozích ubytovacích zařízení a cestovního ruchu (vydávají informační centra cestovního ruchu)
* ve všech pokojích prospekty, které si může host odvézt s sebou
* reklamní materiály v cestovních kancelářích
* připomínat se poštou, možno i internetovou, hostům, kteří už v penzionu bydleli, například blahopřání k Vánocům, Velikonocům a podobně
* pohlednice s obrázkem penzionu
* internetová prezentace, zadání odkazu do vyhledávačů
- reklama v regionálních rádiích ve velkých městech
* inzerce v regionálních denících
* naváděcí reklamní tabule na silnicích a cestách přímo v obci a na hlavní příjezdové komunikaci

rozpočet: 50 až 200 tisíc korun

ÚČETNÍ, KTERÝ NABÍZÍ EXTERNÍ VEDENÍ ÚČETNICTVÍ

roční obrat: 500 tisíc korun

* každoročně oslovit poštou vytipovaný okruh podnikatelů v daném regionu, u zásilky odpovědní lístek s výhodou, například měsíc služeb zdarma, pokud oslovený rychle zareaguje
* sponzoring podnikatelské akce, například plesu, zde umístit na stoly či tabule letáky s logem
* inzerce ve Zlatých stránkách a regionálním tisku
* reklama například na jídelním lístku místní vyhlášené restaurace
* internetová prezentace

rozpočet: 30 až 80 tisíc korun

RESTAURACE

poloha: v hlavním městě, mimo centrum ve starší vilové zástavbě
roční obrat: 1 milion korun

* letáky, plakáty v prostředcích místní veřejné dopravy

* vizitky na stolech, reklamní zápalky klubové karty pro stálé zákazníky
* důraz na image podniku (styl interiéru, oblečení obsluhy, jídelních lístků a podobně) dobrý naváděcí systém pořádání propagačních akcí, například ochutnávek
* reklama v místních rádiích a regionálním tisku zaměřená na aktuální nabídku
* internetová prezentace
* reklama v turistickém průvodci, na mapách, na vozech taxi oslovení cestovních kanceláří

rozpočet: zhruba 100 tisíc korun

Reklamní strategie - sami, nebo s odborníkem?

NEJLEVNĚJŠÍ ŘEŠENÍ

* samostatně "selským rozumem", například na základě zkušeností z minulých let nevýhoda: reklama nemusí dobře fungovat a vynaložené peníze se vůbec nevrátí, podnikatel snadno naletí člověku, který prodává reklamní časy v rádiu či televizi nebo plochu v novinách, s jediným cílem získat provizi

* některé agentury žijí z provizí, jejich zákazník tak neplatí za zpracování strategie nic, pokud si přes ně objedná inzerci

NEJDRAŽŠÍ ŘEŠENÍ

* najmout si reklamního poradce či agenturu, která si řekne o odměnu i několik desítek tisíc korun výhoda: reklama bude s největší pravděpodobností účinná

KOMPROMIS

* zaplatit si konzultaci v reklamní agentuře (zhruba 500 až 800 korun za hodinu), na základě rady zvolit strategii samostatně

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.