Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklama: spory se točí okolo tabáku, dětí a lékařů

  9:56
- Ač je reklama svázaná více či méně přísnými zákony, vyhláškami a etickými kodexy, vždycky se najde nějaká skulinka, jak trumfnout konkurenci a zarýt se zákazníkům pod kůži. Některé reklamní agentury občas balancují na hraně etiky, jiné ji vědomě překračují a mnohdy jim projde i to, co by na západ od našich hranic bylo považováno za nepřípustné. Týká se to hlavně reklam s lékaři, reklam zaměřených na děti a propagace cigaret.
Děti jsou nejohrožěnejší skupinou

Děti jsou nejohrožěnejší skupinou, pokud jde o působení reklamy. | foto: MAFA - Martin Pinkas

Sporné jsou zejména reklamy, ve kterých vystupují lékaři. »Lékaři nemohou propagovat léčiva a léky. Tento zákaz se však nevztahuje na ostatní zboží,« drží se přesného výkladu živnostenského zákona a Kodexu reklamy ředitel Rady pro reklamu Juraj Podkonický a přesouvá odpovědnost na lékařské komory. Ty však doktory, zubaře či lékárníky nijak v tomto ohledu neomezují. Jiná je situace v sousedních státech. »Profesní řád v Německu jakoukoliv reklamu lékařům zakazuje,« uvádí předsedkyně tuzemského Občanského sdružení na ochranu pacientů Vladimíra Bošková. Podobná praxe platí i v Rakousku. Lidé totiž lékařům díky jejich povolání věří více než jiným lidem. »Průzkumy ukazují, že člověk nejvíce věří radám bílých plášťů, potom teprve následují příbuzní a až na chvostu žebříčků důvěryhodnosti se pohybují obchodníci,« uvedl před časem v rozhovoru pro MF DNES reklamní poradce Jan Badalec. V poslední době propagovali lékaři například vysavače Miele, čisticí prostředek Bref od výrobce chemikálií Henkel nebo pleny Pampers od jeho konkurenta Procter & Gamble.

Děti nemají od reklamy odstup

Problematická je i reklama zaměřená na děti. Český Kodex reklamy vyjmenovává deset situací, které jsou v dětské reklamě nežádoucí, ale samo zaměření na děti jeho autoři povolují. Zároveň ovšem v kodexu stojí: »Reklama nesmí být koncipována tak, aby zneužívala důvěru spotřebitele či využívala nedostatku jeho zkušeností či znalostí, či jeho důvěřivosti.« Děti však nemají tolik zkušeností a rozumových schopností jako dospělí, aby rozpoznaly, kam je chce inzerent dostat. »Děti začínají kriticky uvažovat a hodnotit situaci od deseti jedenácti let,« uvádí dětský psycholog Zdeněk Matějček. »Děti jsou nejrizikovější skupinou, na kterou se reklama zaměřuje. Alkohol vůči dospělým - to je jejich věc. Kdo umí číst, tak ví, že kouření škodí zdraví. U dětí je však schopnost odlišit fikci od reality snížená,« vysvětluje Radek Pokorný, který se na reklamu specializuje. V některých evropských zemích jsou proto reklamy zaměřené na děti velmi omezeny. Švédové je zcela zakázali, v Řecku nelze propagovat hračky a státní irská televize nevysílá reklamu odpoledne vůbec, aby neovlivňovala děti u obrazovek.

Tabák se inzeruje jakoby mimochodem

Na billboardech sice nikde není vidět člověk s hořící cigaretou v ruce, přesto se reklamy dostávají do podvědomí potenciálních kuřáků. Logo cigaret se používá na krabičkách, plakátech, na oblečení, botách a zaštiťují jím dobrodružné akce jako Camel Trophy nebo Marlboro Adventure Team. »Ke kovbojům se v současné době přidávají variace na staré téma rafting, motocykly, formule. Nespoutanost, odvaha, energie. Tabák, benzin, pot,« popisuje Marlboro psycholog Radvan Bahbouh. Podobně podle něho působí i reklama na cigarety L&M s hlavním sloganem Tak chutná svoboda. »Všichni se při kouření bojíme o plíce. Slova volnost a svoboda proto vyvolávají řetězec asociací, které nás chlácholí. Volné pláně, pohyb, sport, lehkost,« vysvětluje Radvan Bahbouh. Na stejném principu jsou i reklamní šoty, které se promítají v kinech před hlavním filmem. Vše je sice jakoby o radostném, volném a zábavném mládí, ale vlastním středobodem jsou krabičky cigaret v rukách hlavních hrdinů filmových minipříběhů. Nečistou hru mnohdy hrají s diváky i filmoví a televizní tvůrci. Před časem Vladimír Železný zdůvodňoval ve svém pořadu Volejte řediteli, proč nemá Nova pořady magazínového typu jako Prima a Česká televize: »V těchto pořadech není možné uhlídat skrytou reklamu. Podívejte se na jakoby náhodné dlouhé záběry s logem firmy v pozadí nebo pohledy na její výrobek. Poslechněte si, jak se o firmě jakoby náhodou zmíní moderátor.« Reklama uvnitř pořadů nechybí například v podobě panelů okolo arény v Polívkově manéži, na které dokonce sám hlavní komik upozorňuje. Ještě dál jde televizní propagátor domácího kutilství Přemek Podlaha, který prostřednictvím veřejnoprávní televize propaguje mimo vyhrazený reklamní čas vybrané firmy, soukromý časopis a telefonní informační linku. Reklamní působení není však výsadou jen televizních tvůrců. Ve filmech totiž mnohdy hrají rekvizity, které mají ovlivňovat diváky k nákupům konkrétních značek. »Když se dívám na francouzský film, vidím jen samá francouzská auta - Citroeny, Peugeoty a Renaulty,« uvádí příklad Štěpán Wolde z reklamní agentury IP a dodává: »Učebnicovým příkladem filmu jako nosiče reklamy je série s Jamesem Bondem.« Pierce Brosnan se totiž po plátně projíždí v luxusním voze BMW, telefonuje mobilním telefonem Ericsson a používá mnohé další značkové výrobky. Všichni jejich výrobci toho využili v reklamách. Mnozí dokonce ještě dříve, než film přišel do kin.

Autor:

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Přepych na umělých ostrůvcích. V Dubaji ožívá projekt luxusních vil

5. května 2024

Uměle vybudované souostroví ve tvaru mapy světa se po léta považovalo za symbol excesů, které Dubaj...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....