Reklama míří do virtuálního světa. Stačí jedno mrknutí a spustí se spot

  • 1
Do světa virtuální reality brzy pronikne reklama. S technologií známou především z herního průmyslu teď začala experimentovat společnost Google. Její reklama by se brzy mohla zobrazovat prostřednictvím virtuální reality na mobilních telefonech.

Google za tímto účelem otevřel experimentální workshop s názvem Area 120. Cílem experimentů je najít takový formát, který uživatelé nepřehlédnou a zároveň je ovlivní požadovaným směrem.

Ilustrační snímek

Google momentálně testuje reklamu, která připomíná malou kostku. Každá její strana nabízí přístup k videoreklamám různých firem. Pokud uživatel kostce věnuje pozornost nebo se jí dotkne, objekt se začne otáčet. V případě, že se uživatel zadívá na určitou stranu, systém rozkryje nad kostkou plochu, ve které se promítne videoreklama. Pokud uživatel nechce reklamu vidět, musí svůj pohled zaměřit na tlačítko „zavřít reklamu“ a ta se vypne. Využívání virtuální reality v oblasti marketingu není žádnou novinkou.

V Česku ji začal v únoru k prezentaci nemovitostí testovat například realitní projekt Flatio. Speciální formáty reklamy používané v prostředí virtuální reality jsou však něčím zcela ojedinělým. Pustil se do nich zatím jen Google, který chce být připraven na očekávaný boom virtuální reality mezi běžnými uživateli.

Čeká se na boom

Otázkou však zůstává, zda se novinka od největšího internetového vyhledávače dokáže ve světě i v Česku prosadit. „Virtuální realita v České republice existuje již řadu let. Tento druh technologií se obvykle vyvíjí podle stejné křivky – růst, boom, pokles. Reklama ve virtuální realitě má největší smysl v období boomu, “ říká k potenciálu novinky v Česku kreativní ředitel agentury Remembership Martin Charvát.

Zapomeňte na virtuální realitu. Nová technologie vylepší tu stávající

Podobný názor zastává i stratég reklamní agentury Ogilvy Jiří Jón. „Využití reklamy ve VR je přímo závislé na tom, jak se bude této technologii dařit obecně. Dá se předpokládat, že bude mít stále větší a větší význam. Virtuální realita v reklamě se zatím nedá považovat za mainstream – a pár let určitě ještě nebude. Využití je spíše v B2B segmentu či ‚třešničce na dortu‘ v komunikaci,“ říká Jiří Jón.

Aktuálním problémem v Česku i ve světě je omezený počet uživatelů zařízení podporujících tuto technologii. Podle Deutsche Bank globálně virtuální realitu v roce 2016 v mobilních telefonech využilo 22,5 milionu uživatelů. Pro srovnání, v roce 2015 to bylo pouhých 6,5 milionu uživatelů. Do roku 2020 počítá Deutsche Bank s více než 154 miliony mobilními uživateli virtuální reality. Z nich pouze 3,2 procenta budou uživatelé na denní bázi.

Jak uvedl portál Médiář.cz, očekává se, že se celosvětový trh s hardwarem pro virtuální realitu v roce 2017 zdvojnásobí ze zhruba 70 milionů dolarů na 150 milionů dolarů.