Reklamace v místě nákupu není vždy nutná

Manžel Daniely Fialové z Valašského Meziříčí koupil v prosinci loňského roku v Praze zlatý prsten se dvěma vsazenými brilianty. V únoru jeden kamínek vypadl a ztratil se. Paní Fialová chce vědět, jak má při reklamaci správně postupovat. Pokud není k opravě určena jiná osoba, může reklamaci uplatnit v kterékoli provozovně prodávajícího, kde je nabízen stejný sortiment zboží, nebo i v jeho sídle.

Prodávající musí při reklamaci vydat potvrzení o tom, kdy reklamaci uplatnila, dále o vadě výrobku a o provedené opravě i o termínu vyřízení reklamace. Termín opravy potom nesmí přesáhnout 30 dnů, pokud se prodejce se zákazníkem nedohodne na lhůtě delší.

Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, § 19 odst. 1: S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží, popřípadě i v sídle nebo místě podnikání.

Občanský zákoník § 627 odst. 1: Doba od uplatnění práva z odpovědnosti za vady až do doby, kdy kupující po skončení opravy byl povinen věc převzít, se do záruční doby nepočítá. Prodávající je povinen vydat kupujícímu potvrzení o tom, kdy právo z odpovědnosti za vady uplatnil, jakož i o provedení opravy a o době jejího trvání.