Reklamaci se vyplatí uplatnit včas

Koupí -
li si někdo prošlou konzervu nebo zkažený vlašský salát, možná jej ani nenapadne, že by nákup mohl reklamovat, a tak jídlo nejčastěji hodí do koše. Ale i potraviny patří mezi zboží, které má svou záruční dobu, a zákazník je může reklamovat, jestliže nemají odpovídající kvalitu. Pro potravinářské zboží platí osmidenní záruční doba, která se počítá od okamžiku, kdy zákazník zaplatí. U potravin, jako jsou sušenky, cukrovinky nebo například konzervy, bývá obvykle na obalu vyznačena delší doba jejich trvanlivosti. V těchto případech je záruční doba delší a skončí teprve v den, který je uvedený na obalu.

Pro lahůdky a jiné potraviny, které se rychle kazí, platí zvláštní podmínky. "Koupí-li si někdo například zkažený majonézový salát, musí jej reklamovat okamžitě, nebo nejpozději druhý den," upozorňuje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Předpokladem oprávněné reklamace však je, že salát byl zkažený již v prodejně a nezkysl až po několikahodinovém chození v horku po městě. "Zákazník by měl mít zároveň u sebe účtenku, která dokazuje, že výrobek koupil v prodejně, kde jej reklamuje," připomíná Vladimíra Brádlová. Podmínka reklamace nejpozději následující den po nákupu platí i v případě, že je na obalu nebo na viditelné ceduli u lahůdkového pultu uvedeno datum použitelnosti pozdější, než jaké platí pro následující den (například "spotřebujte do tří dnů"). Nespokojený zákazník, který si koupil v potravinách zkažený výrobek, si také může osobně, telefonicky nebo písemně stěžovat u některého inspektorátu České zemědělské a potravinářské inspekce, jejíž pracovníci provedou na základě jeho podnětu kontrolu a prodejci případně uloží pokutu. Všechny potraviny podléhající rychlé zkáze, tedy především lahůdky, musí být označeny datem použitelnosti. Výrobky, u nichž by nevhodným způsobem skladování nebo použití mohla být narušena zdravotní nezávadnost, musí být označené také informací o způsobu skladování a použití (například u některých druhů uzenin bývá nutné je předem tepelně upravit). V řadě obchodů bohužel není dosud samozřejmostí, aby obsluhující u lahůdkářských pultů používali podávací náčiní nebo rukavice a nebrali sýry, salámy či zmrzlinové kornouty rukama. Někdy lze dokonce vidět prodavačku, která sice efektně pohazuje bujnou kšticí, ale sem tam jí spadne vlas do některého z vystavených salátů a chlebíčků. Na takové prohřešky by měl zákazník upozornit nejprve vedoucího prodejny. "Pokud to k ničemu nevede, může podat stížnost k orgánu hygienické služby," radí Vladimíra Brádlová.

Reklamovat lze i jídlo v restauraci

Také hosté v restauracích mají svá práva, a pokud dostanou studenou polévku nebo tvrdé maso, nemusí předloženou porci s přemáháním sníst nebo odložit a zaplatit. "Když mi přinesou jídlo, ve kterém je například moucha, je studené nebo páchne, měla bych je hned reklamovat s tím, že nemá kvalitu, jakou jsem požadovala, a že je tedy nechci," říká právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. Nekvalitní jídlo by měl zákazník reklamovat již během prvních soust. Pokud spořádá celou porci a pak bude chtít vrátit peníze, protože mu jídlo nechutnalo, vrchní mu patrně těžko uvěří. Uplatnit reklamaci hned na místě je vhodné i proto, že později bude dost obtížné dokázat, že například svíčková omáčka byla kyselá, knedlíky okoralé a maso spálené. Místo nekvalitního pokrmu může zákazník restaurace žádat buď jiný, nebo jídlo vrátit bez zaplacení a odejít jinam. Potíže zákazníka, kterého by obsluha restaurace nechtěla pustit bez zaplacení pokrmů, které reklamoval, by měla vyřešit přivolaná policie. Na to, že objednané jídlo nemá požadovanou jakost, si navíc může host stěžovat u České obchodní inspekce. Pokud se mu zdá, že dostal menší porci, má možnost podat stížnost u České obchodní inspekce, která má na starosti kontrolu poctivosti prodeje. "Jestliže si host stěžuje, že je jídla málo a neodpovídá uvedené hmotnosti, měl by si nejdříve zkontrolovat, zda není na jídelním lístku uvedena váha pokrmů v syrovém stavu před zpracováním. Pokud to tam uvedeno není, má se za to, že je váha pokrmů v hotovém stavu," upozorňuje právnička Vladimíra Brádlová.