Reklamovat lze i zboží z bazaru či výprodeje

- Koupit si nějakou věc a muset ji vzápětí reklamovat je rozhodně nepříjemné. Mnohem horší však je, když se zákazník v prodejně dozví, že s reklamací budou problémy. Stalo se to Sylvii Valové ze Zlína, která v místním obchodním domě reklamovala kožich. "Paní vedoucí mi sdělila, že oprava může trvat déle a že mohou být problémy, nebol jde o komisní prodej," napsala paní Valová. Komisní prodej podle zákona znamená, že zboží, které v obchodě nabízejí, patří dosud výrobci či dodavateli a obchodník je pouze zprostředkovatelem prodeje.
Stejné je to v bazarech kdo prodá věc do komise, dostane peníze, teprve až když si ji někdo koupí. Vedoucí obchodu tedy mohla mít pravdu. Ale zákazník věc kupuje od prodejce, nikoli od výrobce či toho, kdo prodává věc prostřednictvím bazaru. Proto skutečnost, že jde o zboží z komisního prodeje, nemusí zákazník vědět a na jeho práva vyplývající z odpovědnosti prodejce za vady zboží to nemá žádný vliv. Velmi důležité naopak je, aby zákazník již předem věděl, zda si kupuje zboží nové, nějak poškozené nebo již předem používané. Při nákupu v normálních obchodech se předpokládá, že nabízené produkty jsou nové a nepoškozené, a platí pro ně, až na malé výjimky, minimálně půlroční záruční doba. Stejná záruka se vztahuje i na levné věci z výprodeje. Avšak kdo si koupí košili, která je o 30 procent levnější, nebol má jeden rukáv kratší, nemůže ji pak reklamovat z důvodu, že "nějak špatně sedí na těle". V tomto případě je povinností prodavače vyznačit v dokladu o zaplacení vadu, na niž byla sleva poskytnuta. Jakékoliv jiné vady, které se vyskytnou v záruční lhůtě, samozřejmě reklamovat možné je. Reklamovat lze i výrobky z bazaru, většinou však lze očekávat komplikace. Pečlivé prohlédnutí výrobku a získání co nejvíce informací o jeho stavu ještě před zaplacením se proto rozhodně vyplatí. Na rozdíl od prodejců v normálních obchodech totiž ti v bazarech odpovídají jen za vady, které má zboží v okamžiku nákupu a na které navíc prodavač zákazníka neupozornil. Za vady, které se objeví později, byť ještě v záruční době, již neodpovídají. "Dokázat, že byl výrobek vadný již při nákupu a že prodejce zákazníka na vady neupozornil, je velmi obtížné a dokazovat musí v tomto případě kupující," vysvětluje právnička České obchodní inspekce Vladimíra Brádlová. V bazarech se sice prodávají kromě věcí již dříve někým používaných také zcela nové výrobky, ale zákazník nemůže reklamovat například ani promáčklou stěnu nové lednice, které si při placení nevšiml. "Když u televize upadne knoflík, protože se s ním kroutilo deset let, tak reklamaci také neuznáme," doplňuje Josef Přichystal z pražského bazaru B a P To všechno jsou totiž vady, které mohly vzniknout používáním nebo opotřebením výrobku, a záruka se na ně nevztahuje. I když je u výrobku z bazaru ještě platný záruční list z původního obchodu, měl by správně nový majitel zajít s reklamací tam, kde výrobek koupil, to znamená do bazaru. Na záruku z obchodu se sice nevztahují omezení, která platí v bazaru, podle zákona však prodloužená záruka vyznačená v záručním listě platí jen pro původního kupce, který později výrobek do bazaru prodal.

Druh zboží Záruční doba Co lez reklamovat, a co ne Co může zákazník žádat

Nové z obchodu 6 měsíců nebo delší (pod- ANO - vady, které má výro- * odstranitelné vady:
mínkou je vyznačení trvání bek v okamžiku nákupu a oprava, výměna (nebylali
a podmínek delší záruky v které se vyskytnou v záruč- věc ještě použita)
záručním listě)1) ní době * neodstranitelné vady: NE - vady vzniklé mecha- sleva (nebrání-li vada
nickým poškozením, opotře- používání), výměna nebo
bením, nesprávným použí- vrácení peněz (brání-li
váním vada používání)
Nová, ale zlevněné 6 měsíců nebo delší ANO - vady, které má výro- stejné jako u nového zboží
(podmínkou je vyznačení bek v okamžiku nákupu z obchodu, u výrobků
trvání a podmínek delší a které se vyskytnou v zlevněných kvůli nějaké
záruky v záručním listě) záruční době vadě však nelze žádat
NE - vady, na které byla výměnu
poskytnuta sleva
Z bazaru 6 měsíců ANO - pouze vady, které má * odstranitelné vady:
zboží v okamžiku nákupu oprava, nebo sleva
NE - vady, které se objeví * neodstranitelné vady:
později, byť v záruční době, sleva, vrácení peněz
vady vzniklé používáním (brání-li vada používání)
nebo opotřebením

Poznámky: 1) u některých druhů zboží je záruční doba kratší (potraviny, květiny apod. - 8 dní, krmiva - 3 týdny, živá zvířata - 6 týdnů)