![]() Na co si dát pozor |
"Chtěl jsem opravit myčku, ale v servisu mi řekli, že to není možné. Nenechal jsem ji ekologicky zlikvidovat, jak mi v servisu doporučili, ale obrátil jsem se na jinou firmu, která mi ji opravila, a už tři roky dobře funguje,“ popisuje svou zkušenost se servisy Ondřej Kubánek.
"Obdobnou zkušenost jsem měl i v autorizovaném servisu hodinek. Chtěl jsem si nechat vyměnit rozbité sklíčko, ale dozvěděl jsem se, že se nevyrábí. Tak jsem kontaktoval servis v Londýně, který se mi omluvil, že jsem na odpověď čekal tři dny, sklíčko mi vyměnil a nebylo to vůbec drahé.“
To však nejsou jediné problémy, na které můžete při využívání služeb narazit.
Nelíbí se vám ubytování? Tak spěte na recepci
Odjedete s rodinou na zahraniční dovolenou. Zaplatíte si čtyřhvězdičkový hotel s výhledem na moře, švédské stoly a program pro děti. Při pohledu na hotel a zhlédnutí pokoje je však jasné, že jde spíš o ubytovnu než o luxusní hotel.
Odmítnete se proto nastěhovat a požadujete náhradní ubytování v dohodnuté kvalitě. Delegát vás nechá přespat i s dětmi na recepci. Druhý den vám sdělí, že pro vás má odpovídající hotel, ale ubytuje vás jen v případě, že mu podepíšete, že nebudete po návratu domů uplatňovat reklamaci.
"Kvalita ubytování, dopravy, ale i dalších služeb musí odpovídat smlouvě, kterou jste uzavřeli s cestovní kanceláří. Pokud tomu tak není, obraťte se na delegáta, který by měl zjednat nápravu,“ říká právnička Jana Kačerovská ze Sdružení obrany spotřebitelů.
S delegátem také můžete sepsat reklamační protokol a nezapomeňte si situaci zdokumentovat. Ať už fotografiemi, nahrávkou nebo si vezměte alespoň kontakty na ostatní účastníky zájezdu.
A pokud se vám stane, že vás delegát pod nátlakem nechá podepsat, že nebudete uplatňovat po návratu do republiky reklamaci, nic si z toho nedělejte.
"Pokud podepíšete jakýkoliv dokument nedobrovolně a pod nátlakem, nemohli jste se svobodně rozhodnout a takový podpis je neplatný,“ upozorňuje na závěr právnička Jana Kačerovská.
Nevymýšlejte si, vždyť jste to chtěla zkrátit na ježka
Zajdete do kadeřnictví a řeknete, jakou barvu byste chtěla, a v časopisu ukážete, jak si přejete vlasy zastřihnout. Pak už se začtete do novin. Po hodině se podíváte do zrcadla a nestačíte se divit. Na hlavě máte úplně jiný odstín a účes má jiný střih. Ofinku, kterou jste chtěla zkrátit o centimetr, vám kadeřnice ubrala o tři. Co s tím?
"Můžete chtít slevu, nezaplatit nebo chtít i náhradu škody nebo náhradu za psychickou újmu, že budete muset s takovou hlavou chodit mezi lidi,“ radí advokát Tomáš Pelikán.
"Vše záleží na tom, jak prokážete, co jste si vlastně objednali. Je to podobné, jako když si necháte namalovat obraz a on se vám potom nelíbí. Jde o subjektivní hledisko. Avšak reklamace musí být objektivní.“
Pokud si necháte ostříhat vlasy podle vzoru v časopisu nebo v knize a kadeřnice vás neupozorní, že pro vaše vlasy je to nevhodný účes, a výsledek se bude navíc výrazněji lišit od požadovaného vzoru, pak je to prokazatelný objektivní důvod na vrácení peněz.
Nemáte drobné na jízdenku, tak vás nesvezu
Může se to stát i vám. Prší a vy stojíte na zastávce. Když konečně přijede autobus, nastoupíte a chcete si koupit lístek. Jenže máte jen dvoutisícovou bankovku, kterou jste si ráno vybrali z bankomatu.
A řidič vám odmítne lístek prodat, protože prý na tak velké peníze nemá nazpět, a požádá vás, abyste si vystoupila. Má na to právo a co můžete v takové situaci dělat? "Podle vyhlášky České národní banky musí právnické i fyzické osoby mimo jiné přijímat bez omezení všechny platné bankovky a mince, pokud nejsou výrazně opotřebované.
Naopak může odmítnout více než deset stejných mincí,“ upozorňuje advokát Tomáš Pelikán. "Z toho vyplývá, že řidič by měl mít vždy k dispozici drobné i na největší bankovku. V žádném případě z tohoto důvodu nesmí odmítnout nástup, protože by se jednalo o diskriminaci spotřebitele.
Bohužel je to jen teorie, v praxi se na zastávce svého práva budete těžko domáhat.“ Nezbude vám nic jiného než si vystoupit nebo poprosit ostatní cestující, aby vám bankovku patřičně rozměnili.
Případnou stížnost na řidiče můžete podat u dopravní společnosti, která spoj provozuje. V případě, že vaši stížnost zamítnou, máte ještě možnost obrátit se na Českou národní banku, protože jde o porušení její vyhlášky, která stanovuje postup při příjmu peněz a nakládání s nimi.
Za odeslaný balík neručíme, obraťte se na zahraniční poštu
Odešlete balík na zahraniční adresu, ale po čase se vám vrátí zpět, protože ho zahraniční pošta nedoručila, přestože adresa byla správná. Na poště se pak dozvíte, že je to váš problém a máte si ho vyřešit se zahraniční poštou. To však není pravda – snaží se vás jen odbýt.
"Odesláním balíku nebo psaní uzavíráte s tuzemskou poštou smlouvu. Proto veškeré reklamace musí být řešeny s českou, nikoliv zahraniční poštou. Pokud se pošta odmítá vaší reklamací zabývat, porušuje tím poštovní zákon,“ upozorňuje advokát Tomáš Pelikán.
"Pokud je důvodem vrácení například údajně špatná adresa, která je však prokazatelně správná, musí nedoručení zásilky vyřešit pošta se svým zahraničním partnerem sama.“
RADA MF DNESNedostatky zájezdu musíte reklamovat do tří měsíců od jeho ukončení. Nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou. |