Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklamy je moc, někdy musí šokovat

  14:26
Pravdivá, důvěryhodná a srozumitelná. Taková má být podle názoru většiny českého obyvatelstva reklama. Volání po reklamě jako o zdroji informací se ale mnohdy bije s přáním zadavatelů, aby reklama přinášela co nejlepší výsledky.

Některé reklamy lidi dráždí. Aby byl spot účinný, musí šokovat. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Každý člověk je totiž denně bombardován stovkami až tisíci různých reklamních sdělení, a reklama proto musí být co nejvýraznější.

Mezi dvěma kameny
"Reklamní agentury tak často chodí po velmi tenkém laně. Na jedné straně je tu přání zadavatelů, aby reklama byla účinná. Musí být proto čím dál výraznější, používat šokující nadsázku. Na straně druhé se ale adresáti jejím účinkům snaží bránit,  protože cítí určité přeplnění," uvedl ředitel Asociace komunikačních agentur (AKA) Jiří Janoušek.

Naproti tomu, někdy se agentury vystavují riziku, že zkrátka šlápnou vedle a lidi jejich reklamu odmítnou. I když erotika většině nevadí a podstatná část lidí žádá i originalitu a vtip, například spot na bramborové lupínku Lays, ve kterém si senioři kvůli slané pochoutce podráželi nohy, tloukli se hůlkami či si kradli zubní protézu, řadu lidí popudil.  - více zde

Výrobky jsou si navíc hodně podobné a mají i podobné vlastnosti. Proto je v poslední době čím dál těžší nalákat spotřebitele například na tvrzení, že určitý prací prášek pere lépe než jiné a prádlo je z něj bělejší.

"Agentury se čím dál častěji zaměřují na psychologickou nadstavbu," říká Janoušek Důležitou roli začíná hrát sympatie k značce. Na příkladu pracích prášků jde podle Janouška například o to, že výrobce se snaží přesvědčit ženu, že má prát jeho práškem, protože to dělá každá dobrá matka.

Podle výzkumu, který provedla společnost Factum Invenio ve spolupráci právě se zmiňovanou asociací a Českým sdružením pro značkové výrobky (ČSZV), je existuje prostor pro reklamu hlavně v novinách, časopisech, ale také na internetu. Na druhé straně v televizi už mají lidé reklamy dost, a to zejména pokud jde o soukromé televizní stanice.

"U nás je situace trochu jiná než je tomu v západní Evropě," uvedl Janoušek. Na západě totiž podle něj existuje mnoho televizních stanic, a investice do televizní reklamy se proto rozmělňují. V Česku zatím lidé sledují tři televizní stanice a zadavatel tak snadno osloví velkou skupinu obyvatel, vysvětlil Janoušek. Připustil ale, že s příchodem digitálního vysílání se situace v Česku přiblíží západním poměrům.

Tam se podle Janouška už agentury víc zaměřují na cílenější druhy komunikace jako jsou různé soutěže nebo prodej přímo v obchodech. Místa prodeje se nakonec i podle výzkumu ukázaly jako místa, kde lidem reklama zatím nevadí.

Erotika nevadí
Samostatnou kapitolu ve vnímání reklamy jsou spoty na alkohol, cigarety či ty s erotickými motivy. Zatímco kouření by lidé v reklamě raději neviděli, nebo ho aspoň určitým způsobem regulovali, k reklamám na alkohol jsou otevřenější. A to zejména pokud se jedná o pivo nebo víno, kde by se pro zákaz vyslovila jen desetina lidí. Ještě tolerantnější jsou lidé k erotice v reklamních spotech.

Téměř polovina lidí uvedla, že se jim erotické motivy libí, zvlášť v případech, kdy se hodí k nabízenému výrobku. Další čtvrtina z nich sice nadšená není, ale ani je nijak nepobuřují. Vyloženě odmítavý postoj k lechtivému tónu v reklamách zaujalo jen osm lidí ze sta.

 

Autoři: ,

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

USA zavedou cla na dovoz elektromobilů, baterií a solárů z Číny

10. května 2024  6:26

Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena připravuje zavedení cel na dovoz elektromobilů z...

Stovky miliard do jádra by se Česku měly vyplatit, jde o investici na 60 let

10. května 2024

Premium Evropská komise povolila státní podporu při financování stavby pátého bloku Jaderné elektrárny...

Natěšené hotely i hospody. Šampionát má ekonomice přinést dvě miliardy

10. května 2024

Do Česka se po devíti letech vrací hokejový šampionát, který v roce 2015 přinesl české ekonomice...

Chybějící byty, příliš vysoké nájmy. Krize bydlení zasáhla celou Evropu

9. května 2024

Dlouhodobá evropská krize bydlení zasahuje všechny země napříč kontinentem: od Nizozemska přes...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...