Česko zná nejlepší reklamní spoty. Uspěla „Fofola“ či bankéř-sympaťák

  • 128
V Česku se po roce udělovaly prestižní ceny Effie. Ty získávají reklamní kampaně, které měly v uplynulém roce největší dopad na spotřebu zboží či promované služby, stejně jako pomohly budovat značku. Odborná porota letos rozdala sedm zlatých a čtyři stříbrné sošky. Bodovaly reklamy na Kofolu, Air Bank či RWE.

Soutěžilo se v sedmi kategoriích. Třináctičlenná porota, kterou tvořili marketéři velkých firem, zástupci společností pro výzkum trhu, novináři a představitelé pořadatelské Asociace komunikačních agentur (AKA), se letos museli probrat víc než 70 přihlášenými kampaněmi.

Podle pořadatelů letošní počet soutěžních reklam výrazně předčil úroveň z posledních let. Samotnými oceněními však porotci opět spíše šetřili. Zlatá trofej nebyla udělena v kategoriích Potraviny, Spotřební zboží ani v kategorii, kde soutěží reklamy s malými rozpočty. Ubylo také stříbrných ocenění.

„Porota byla maličko přísnější, zejména ubylo stříbrných a bronzových cen. V některých kategoriích ale bylo uděleno i více zlatých Effie najednou, což svědčí o vysoké kvalitě přihlášených kampaní,“ shrnuje výsledky výkonný ředitel AKA Michal Charvát. Podle něj přibylo přihlášených kampaní v oblasti služeb, zatímco chudší nabídka byla v dříve nejsilnějších kategoriích potravin a nápojů.

Ceny Effie 2015

Potraviny:

•Zlatá a stříbrná nebyla udělena

•Bronzová: Momentum Czech Republic, kampaň Staň se tváří Kinder čokolády, klient Ferrero Česká

Nápoje:

•Zlatá: Zaraguza, kampaň Fofola, klient Kofola CS

•Zlatá: Young & Rubicam Praha, kampaň Na jednom poznáš všechny nejlíp, klient Pivovary Staropramen

•Stříbrná: Nebyla udělena

•Bronzová: VCCP + Starcom Mediavest Group, kampaň Buď jsi král hokeje, nebo ne, klient Heineken Česká republika

V letošním ročníku si dvě zlaté Effie odnesla agentura Young&Rubicam za kampaně „Na jednom poznáš všechny nejlíp“ pro Staropramen a za reklamu na věrnostní program RWE Energie pro energetického obra RWE, kterou vytvořila společně s agenturou Wunderman.

Na zlato to dotáhla také dlouhotrvající kampaň sympatického bankéře v bílé košili z Air Bank, který se vtipně vymezuje proti bankéři „starého“ typu. Pod kampaní pro Kellnerovu Air Bank je od začátku podepsána agentura Ogilvy&Mather.

Zlato si odnášejí také reklamy se zubatým křížencem čivavy a jezevčíka Ftefanem na černou limonádu Kofolu. Kampaň vytvořila agentura Zaraguza.

V ostatních službách porotci udělili hned tři zlaté sošky. Kromě zmiňované kampaně pro RWE dosáhl na trofej nový koncept prodejen drogérií Teta a také operátor Vodafone, který vsadil na venkovskou tématiku při propagaci svého rychlého Turbo Internetu v režii agentury McCANN Prague.

Ceny Effie 2015

Spotřební zboží:
•Zlatá: Nebyla udělena
•Stříbrná: OgilvyOne, kampaň Lybar Promiss – jak síla designu zachránila legendu, klient Obra
•Bronzová: Nebyla udělena

Finanční služby:
•Zlatá: Ogilvy & Mather, kampaň Lovebrandem v rekordním čase, klient Air Bank
•Stříbrná: McCann Prague, kampaň Jak skeptický Artur a jeho černý příběh rozzářil budoucnost banky, klient Raiffeisenbank
•Bronzová: Momentum Czech Republic + Mediacom, kampaň To dá rozum, že auto jedině od Škofinu, klient Škofin

V dvoukolovém rozhodování porota posuzovala nejen měřitelné a prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům, ale hodnotila i účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům.

V sociálním marketingu získala zlato kampaň „Pomozte nám nakrmit děti jídlem a láskou“ neziskové organizace Women for Women, za kterou stojí manželka miliardáře Pavla Tykače Iva Tykačová.

Kromě Vodafonu se ceny dočkal i další mobilní operátor T-Mobile. Ten získal stříbrnou Effie za kampaň, ve které vsadil na „agenta“ Ivana Trojana.

Celkově byly nejúspěšnějšími agenturami Momentum Czech Republic, která získala tři bronzové Effie a také Ogilvy & Mather, která v souhrnu také obdržela tři ocenění.

V dvoukolovém rozhodování porota posuzovala nejen měřitelné a prokazatelné výsledky kampaní ve vztahu k zadaným cílům, ale hodnotila i účinnost kampaní v poměru k vynaloženým prostředkům. Historie soutěže sahá celosvětově až do roku 1968, v Česku se ceny Effie vyhlašují od roku 1997, kdy AKA získala licenci od amerických majitelů práv.

Ceny Effie 2015

Finanční služby
•Zlatá: Ogilvy & Mather, kampaň Lovebrandem v rekordním čase, klient Air Bank
•Stříbrná: McCann Prague, kampaň Jak skeptický Artur a jeho černý příběh rozzářil budoucnost banky, klient Raiffeisenbank
•Bronzová: Momentum Czech Republic + Mediacom, kampaň To dá rozum, že auto jedině od Škofinu, klient Škofin

Ostatní služby:
•Zlatá: Dynamo design + Moris design, kampaň Jak rebranding a redesign prodejen Teta zvýšil tržní podíl značky, klient P. k. Solvent
•Zlatá: McCann Prague, kampaň Turbo jízda, klient Vodafone
•Zlatá: Young & Rubicam Praha + Wunderman, kampaň Nejsilnější značkou s největším akvizičním potenciálem díky věrnosti komunikačnímu konceptu, klient RWE
•Stříbrná: Lion Communications – divize Saatchi & Saatchi Prague, kampaň Bezdrát, klient T-Mobile Czech Republic
•Bronzová: VCCP + Symbio Digital, kampaň Vstupenka do klubu miliardářů, klient Sazka

Malý rozpočet (do 1 milionu Kč externích nákladů):
•Zlatá: Nebyla udělena
•Stříbrná: Comtech Group, kampaň Run Czech: Jak udělat ze sponzoringu reálnou obchodní příležitost, klient ČSOB Pojišťovna
•Bronzová: Momentum Czech Republic, kampaň Jde to i lidsky, klient ING Bank

Sociální, ekologický, kulturní marketing:
•Zlatá: Comtech Group, kampaň Pomozte nám nakrmit děti jídlem a láskou, klient Women for Women
•Stříbrná: Nebyla udělena
•Bronzová: Ogilvy & Mather, kampaň 602 zachráněných životů díky Vzkazům proti rakovině, klient Ministerstvo zdravotnictví České republiky