Reklamy na Calgon a Ultra Fit'n Slim mnohé zamlčují

- Z televizní obrazovky doporučují dva lidé na základě vlastních zkušeností dva různé výrobky. Jedno však mají společné - zamlčují podstatné věci. Moderátorka Soňa Dvořáková tvrdí, že díky dietnímu koktejlu Ultra Fit`n Slim zhubla šestnáct kilogramů za deset týdnů, ale už neříká, že při shazování váhy cvičila. Vedoucí servisu liberecké firmy Rasl a syn Zdeněk Pěnička zase předvádí účinnost změkčovače vody Calgon na použitých pračkách a pro sebe si nechává, že jeho tvrzení se týká jen tvrdé vody.
"Opravdu jsem o tolik zhubla," potvrzuje své výroky z reklamy na dietní koktejl Soňa Dvořáková. "Do toho jsem ovšem cvičila a začala jíst jinak než dříve," doplňuje důležitou informaci aktérka reklamy. "Měla dokonce osobního trenéra, který jí doporučil vhodné cviky a hlídal pokles váhy," uvádí Dita Dudková, mluvčí firmy Delpharmea, která má prodej koktejlu na starosti. Navíc vysvětluje motivaci tvůrců šotu: "Když v reklamě řeknu, že jsem zhubla za deset týdnů pět kilogramů, tak to nikoho nebude zajímat." Podle jejích slov je totiž cílem reklamy, aby zákazník přišel do obchodu a koupil si výrobek. Potom teprve může zjistit, jak koktejl funguje. "Pokud lidé jedí tak, jak byli zvyklí, a nezvýší pohybovou aktivitu, je zákonitě rychlost hubnutí nulová," uvedl během letošního testu přípravků na hubnutí lékař pražské Všeobecné fakultní nemocnice Petr Sucharda. "Představa, že se můžete chovat stále stejně a zhubnete jenom tím, že si něco zázračného přidáte, je po koupi přípravku anulována tím, že k preparátu je doporučeno změnit jídelníček a více se hýbat," přidává obecnou zkušenost ze své praxe ve společnosti STOB (Stop obezitě) Iva Málková. "Což je jistě správné, ale toto doporučení lze získat levněji v jakékoliv knize o racionální výživě." Primář Fakultní nemocnice v Praze-Motole Milan Kvapil navíc uvedl i rizika rychlého hubnutí: "Redukce tělesné váhy o pět a více kilogramů za týden je provázena zásadním oslabením imunity, snížením svalové výkonnosti a celkovým ohrožením zdravotního stavu." Podle něho je nejvyšší možná rychlost hubnutí bez ohrožení zdraví pouhý jeden kilogram za týden. Televizní reklamě nelze úplně věřit ani v případě Calgonu. "Pračka, kterou v televizním šotu ukazuji, prala v tvrdé vodě," říká Zdeněk Pěnička. Podle jeho dvacetiletých zkušeností ovšem existují lokality s měkkou nebo středně tvrdou vodou, kde Calgon není tak potřeba. "Reklama je trošičku odlišná od stoprocentní pravdy v tom, že někde Calgon skutečně potřeba není," dodává opravář. Jeho tvrzení potvrzuje i test, který zveřejnil koncem minulého roku belgický spotřebitelský časopis Test Achats Magazine. Pračky se podle výsledků přesných měření obejdou bez změkčovače vody při používání měkké vody nebo bezfosfátových pracích prášků, které jsou i v tuzemsku běžně na trhu. K oběma reklamám je nutno dodat, že přesné návody i s nutností pohybu či použitím měkké vody jsou uvedeny na obalech koktejlu i změkčovače.