Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Reklamy na dárky budou letos nudné. Hlavním lákadlem budou úspory

  • 15
Předvánoční reklamní kampaně letos budou chudší než vloni a také většinou monotematické. Stranou půjde vtip, kreativita i delší masivní kampaně. Hlavním poselstvím bude "nízká cena" či "akční nabídka". Právě to podle marketingových pracovníků dnes zajímá lidi nejvíce. Všechno ostatní jde v době ekonomického poklesu stranou.

"Firmy určitě budou nabízet nízké ceny, akce, dokonce i předvánoční výprodeje – to bude možná letošním hitem – nečekejte na lednové slevy, roztočte to ještě před Štědrým dnem," očekává Petr Havlíček, šéf tuzemské pobočky reklamní agentury Young & Rubicam.

Právě kreativci nejvíce cítí, že na trhu letos není moc poptávka po tvorbě velkých, invencí a vtipem sršících reklamních nápadech. Prodejci nic vymýšlet nechtějí a ani nepotřebují.

Vánoční reklamy bude méně

Firmy totiž nemají k dispozici na závěr roku tolik volných peněz na reklamu. Podle odhadů mediální agentury ZenithOptimedia klesnou investice do vánoční reklamy o 15 procent.

"Je to dáno hlavně tím, že v předešlých letech se do předvánoční inzerce lily peníze, které v závěru roku zbyly kvůli špatnému plánování v marketingových rozpočtech. Letos ale firmy jely celý rok na krev a nic jim nezůstalo," vysvětluje šéfka mediální agentury Starcom Mediavest Martina Říhová. Podle ní v reklamě během letošních svátků uvízne až o 30 procent méně peněz než před rokem.

Nedostatek peněz však není jediným faktorem, proč letos předvánoční reklamy budou přinejmenším nudné.

Firmy mají po hubeném roce plné sklady staršího zboží, které budou chtít během vánočního veselí udat, většinou v akcích. Právě takové výprodeje budou muset doprovodit promo akcemi, raději než nasazovat nové zboží s vyššími cenami.

Na druhé straně obchodníci s reklamou vnímají také strach firem, aby reklamou zákazníky nenaštvaly.

"V marketingových odděleních nyní převládá snaha neprovokovat zákazníky kampaněmi na zboží, které si letos nemohou dovolit koupit," říká Petr Majerik, šéf mediální agentury ZenithOptimedia.

Podle něj si firmy uvědomují, že podmínky jejich zákazníků se změnily, mnoho z nich přišlo o zaměstnání nebo se jim snížily příjmy. S tím se mění i jejich vánoční strategie. Proto se obchodníci zaměřují na maličkosti, které si mohou dovolit všichni.

"Letošní vánoční kampaň Teska nese název Vánoce dělají maličkosti. Vnímáme, že stále více zákazníků preferuje tradiční pojetí Vánoc a je pro ně důležitá především atmosféra svátků a pohoda," popisuje Eva Karasová, mluvčí obchodů Tesco Stores v Česku.

Firmy: Vánoční strategii zatím neprozradíme

Další firmy zatím nechtějí moc komentovat, s jakou kampaní a kdy se vytasí. Nechtějí předem ukazovat karty konkurenci.

"Na výprodeje máme zatím naplánované stejné objemy zboží jako každý rok. Termín spuštění záleží na mnoha věcech, třeba na počasí. Máme ho předběžně naplánován, ale nechceme ho zveřejňovat," uvedl Ondřej Šlechta, manažer sportovního řetězce Sportisimo. "Cena určitě bude hrát roli, ale nebude jedinou nosnou věcí, v elektru je na Vánoce stále důležitý sortiment," tvrdí zase Jiří Klíčník, generální ředitel obchodů ElectroWorld.

Obecně však marketingoví odborníci soudí, že akce "kup tři, zaplať dva" rozjedou především prodejci potravin, drogerie a dalšího rychloobrátkového zboží.

Slevové akce se pak také dají čekat u prodejců oblečení, sportovního zboží, či elektrospotřebičů. Propagovat budou hlavně ve výlohách a v letákových akcích. "Asi nebude tak velká televizní reklama, ale výkladní
skříně a prostory obchodních domů budou v permanenci," očekává Jiří Mikeš, odborník na reklamu z VŠE.