Reklamy na Ultra Fit 'n ' Slim a Bref nejsou úplně bez kazu

Na televizní obrazovky se po roce vrátily dvě reklamy, ve kterých se osobně angažují dvě reálné ženy, nikoliv herečky.
Na televizní obrazovky se po roce vrátily dvě reklamy, ve kterých se osobně angažují dvě reálné ženy, nikoliv herečky. V obou reklamách ovšem něco skřípe. V jednom šotu tvrdí moderátorka Soňa Dvořáková, že díky dietnímu koktejlu Ultra Fit 'n' Slim zhubla šestnáct kilogramů za deset týdnů, ale zapomíná říci, že přitom tvrdě cvičila. Ve druhém propaguje lékařka Hana Šuralová pod pozměněným jménem Suralová čisticí prostřede k Bref, čímž zase porušuje lékařskou etiku. "Opravdu jsem o tolik zhubla," vloni potvrdila své výroky z reklamy na dietní koktejl Ultra Fit 'n' Slim Soňa Dvořáková. "Do toho jsem ovšem cvičila." Mluvčí distribuční firmy Delpharmea Dita Dudková tehdy doplnila: "Měla dokonce osobního trenéra." Hana Šuralová vychvalující dezinfekční schopnosti Brefu využívá své lékařské autority a doporučuje ho nakupovat. Výrobce Henkel by si ovšem využití lékaře na západ od našich hranic z etických důvodů nikdy nedovolil. Bránily by mu v tom etické kodexy i tamní právní předpisy. "V západních zemích není možné, aby se pracovníci ve zdravotnictví podíleli na komerčních reklamách," řekla k tomu místopředsedkyně Občanského sdružení na ochranu pacientů Vladimíra Bošková. Bývalá manažerka české pobočky rakouské reklamní agentury Max TBWA Hana Kollmanová, která šot na Bref vyrobila, slova Boškové potvrdila: "V Rakousku nemůže místní lékař dělat reklamu sám sobě ani žádnému výrobku." Právník České lékařské komise v Brně Jaromír Kožošek ovšem vysvětluje: "Etická komise rozhodla, že doktorka Šuralová výslovně nepřestoupila žádné ustanovení českého etického kodexu a nebudeme jí v reklamě bránit." Zároveň dodává osobní mínění členů komise: "Nelze říci, že by se nám taková praxe líbila." Proč? Vysvětlení nabízí druhý právník brněnské komory Lukáš Prudil, který citoval v souvislosti s první reklamní kampaní na Bref disciplinární řád: "Lékař je povinen zdržet se nedůstojného a vtíravého nabízení lékařské pomoci nedůstojnými inzeráty, letáky a jinými nevhodnými prostředky."