Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Reklamy od silnic do pěti let zmizí, rozhodla vláda. Smlouvy to umožňují

  11:18aktualizováno  13:10
Reklamní poutače a billboardy, které rozptylují řidiče, od silnic zmizí. Shodla se na tom vláda. Původně se mluvilo o desetileté lhůtě kvůli "neprůstřelným smlouvám", to ale podle ministra dopravy Pavla Dobeše již neplatí. Mění se také například pravidla pro výkup pozemků, což zrychlí výstavbu a omezí spekulace.
Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto

Billboardy u dálnice D1 v Praze. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Veškeré reklamní poutače by z okolí silnic a dálnic měly zmizet maximálně do pěti let, tedy do roku 2017. Mnozí odborníci totiž poukazují na to, že billboardy podél cest mají neblahý vliv na řidiče. Výzkumníci z Českého vysokého učení technického pak dokonce změřili, že kolem reklamy jedou řidiči 10 metrů poslepu. (více o výsledcích průzkumu ČVUT čtěte zde)

Do budoucna by mohli povolení na výstavbu reklamních zařízení získat pouze provozovatelé restaurací, benzinových čerpacích stanic, motelů a dalších zařízení, která bezprostředně souvisí se silničním provozem. Jejich poutače by ale musely být umístěny maximálně do vzdálenosti 200 metrů od provozovny.

Ministr Pavel Dobeš iDNES.cz tento krok vysvětlil tak, že není možné, aby například někdo z Ostravy provozoval reklamní poutače třeba v Praze. "Opravdu si myslím, že jsou silnice u nás malý cirkus. Není možné mít po přejetí hranic každých sto metrů kolem silnic billboardy," řekl ministr iDNES.cz.

Změna se ovšem nebude týkat poutačů v obecní a městské zástavbě, kde o jejich umístění rozhodují příslušné magistráty a radnice.

Lhůta se dá splnit bez ohledu na smlouvy

Ministerstvo dříve mluvilo dokonce o desetileté lhůtě, a to kvůli "neprůstřelným" smlouvám se současnými provozovateli reklamních ploch (více o problematických smlouvách čtěte zde). Tyto zkazky ale ministr nyní popřel. "Byť jsou některé smlouvy uzavřené na delší dobu, jsou v nich zaneseny klauzule, které jejich vypovězení umožňují," vysvětlil iDNES.cz Dobeš.

Ve smlouvách je podle něj totiž uvedeno, že se uzavírají na danou dobu, ale v případě změny legislativy je lze vypovědět. A právě to se nyní děje, dodal ministr. Podle něj je to krok správným směrem, který Českou republiku přibližuje Evropě. V mnoha okolních zemích totiž reklamní poutače od silnic a dálnic zmizely zcela.

Omezí se spekulanti a dopravci dostanou slevu na mýto

Součástí zákonné úpravy je také zrychlení výkupu půdy pro dopravní stavby, což napomůže rychlejší výstavbě dopravní infrastruktury, zlevnění výkupů a zvláště omezení prostoru pro spekulanty. S návrhem přišel na vládu šéf resortu dopravy Dobeš z VV.

"Obojí pomůže předejít mnoha dopravním nehodám a rizikům v silničním provozu," uvedl ministr.

Vedle těchto bodů prošel i návrh na zpřehlednění mýtného systému a usnadnění jeho využívání v rámci dalších evropských systémů. Jeho součástí je i možnost zavedení slev na mýtné pro vozidla, která často využívají zpoplatněné silnice. Má to posílit konkurenceschopnost a kompenzovat dopravcům letošní zdražení mýta. (více o návrhu na slevy z mýtného systému čtěte zde)

"Dnešní úprava nám poskytuje možnost zavést pro dopravce pouze jednu mýtnou krabičku pro celou Evropu a tím mu uspořit čas a finance. Inspirací nám byla úspěšná praxe leteckých dopravců," doplnil ministr Pavel Dobeš.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Noční Tokio.
Přímý let Tokio - Praha do roku 2020? Hlavní město chce více turistů

Vedení hlavního města usiluje o zřízení přímé letecké linky mezi Prahou a Japonskem. Chce tak zvýšit počet japonských turistů v české metropoli. V pondělí to...  celý článek

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.