Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Suť ze zbořených mostů nasypeme na polní cesty, plánuje starosta od D1

  14:05aktualizováno  14:05
Dva mosty přes úseky dálnice D1 na Vysočině při rozsáhlé rekonstrukci autostrády definitivně zmizí ze silniční mapy. Obce teď řeší, kudy budou jejich občané po dobu stavby přes D1 přejíždět.

Modernizace D1 | foto: ŘSD

Rekonstrukce začne právě bouráním nadjezdů, které mají malé rozpětí. Na Vysočině se to má v nejbližší době týkat sedmi mostů. Dva z nich úplně zmizí ze silniční mapy, nové se místo nich stavět nebudou.

Kterých mostů na Vysočině se týká 1. část opravy D1

107. km u Štoků - přestavba

110. km - sanace

156. km u H. Zhoře - úplná přestavba

160. km Nové Sady - demolice

161. km u Velké Bíteše - úplná přestavba

164. km - úplná přestavba

166. km - demolice

To je případ mostu u vesnice Nové Sady na Velkobítešsku na 160. kilometru a přemostění v majetku Lesů ČR na kilometru 166.

"Jsme malá ves s ročním rozpočtem 1,5 milionu korun. Ze zákona bychom museli nový most přijmout do majetku a starat se o jeho údržbu. To bychom finančně neutáhli. A tak jsme raději vyjednali napojení na podjezd pod dálnicí, který je o pár set metrů dál," vysvětlil starosta Nových Sadů Karel Klíma.

Než firma obci postaví příjezdovou silnici k podjezdu, což Klíma nevidí dřív než na konci tohoto roku, ale spíš později, budou muset Novosadští jezdit po polní cestě.

Nadjezd Lesů ČR o šest kilometrů dál, který taky půjde k zemi, nemá pro hospodaření státního podniku podle slov jeho mluvčího Zdeňka Boublíka žádný význam. Lesům zůstane možnost jezdit o necelé dva kilometry dál po opraveném nadjezdu.

U Velké Bíteše se budou nově stavět dva mosty. "Ten na kilometru 156 u Holubí Zhoře má pěkné zábradlí, využijeme ho ve městě, do šrotu nepůjde. Drtí z obou zbouraných mostů posypeme naše polní cesty. Máme příslib od ŘSD, že zvládne organizaci a nebude nám zbytečně pouštět kamiony do centra, udrží je na dálnici," sdělil bítešský starosta Milan Vlček. Má informace, že by nové mosty měly stát nejdříve v druhé polovině příštího roku.

Kudy k polím

Kudy budou místní lidé jezdit k polím, když přechodně zmizí možnost překonat dálnici po nadjezdu? Podle Vlčka budou jednak využívat podjezd u Březky nebo taky jezdit přes Jindřichov.

"Musíme tam ještě dotáhnout do konce jednání, aby se dalo vjíždět na soukromý pozemek," naznačil možné komplikace bítešský starosta.

Firmy, které mají na dosah vítězství ve stamilionovém tendru na opravu úseku D1 u Velké Bíteše, už předjednaly s bítešskou radnicí, že by si v její průmyslové zóně zřídily oplocené místo, kam dají stavební buňky a stroje.

Bourání už po 1. březnu?

Lesní družstvo ve Štokách už obdrželo dopis z ŘSD, že most přes dálnici, který využívá, by se mohl začít bourat v březnu, ať s tím počítají.

"Takže jsme se podle toho zařídili, život nám to nezkomplikuje, máme to kudy objíždět. Ten původní nadjezd sloužil dobře celých asi třicet let, až nedávno jsme natřeli zábradlí. Doufáme, že nový most bude postavený stejně dobře," konstatoval ředitel společnosti Milan Fíla.

Na celé D1 se bude postupně opravovat jednadvacet úseků, v první fázi jich bude pět, z toho tři procházejí i Vysočinou (více čtěte zde).







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.