Dnes musejí rychlíky a dálkové osobní vlaky jedoucí z Balkánu do Polska v úseku mezi Letohradem a pohraničním městem Międzylesie často měnit lokomotivy. V této části trati totiž nemohou jezdit lokomotivy na elektrický pohon.
To má do dvou let změnit modernizace a elektrifikace trati z Letohradu na hranici s Polskem. První úsek z Lichkova na státní hranici a do Dolní Lipky se začíná rekonstruovat právě teď.
"Modernizace trati má stát 1,54 miliardy korun. Bude se na ní podílet státní rozpočet a peníze EU. Projekt předpokládá elektrifikaci trati, rekonstrukci všech železničních stanic a přejezdů, instalaci nového zabezpečovacího zařízení a protihlukových stěn. Dále bude zabezpečena statika všech svahů, kolem kterých trať prochází,“ uvedl Luboš Tomášek z firmy Viamont, která rekonstrukci trati provádí.
Ve stejném termínu postaví polská železnice trolejové vedení na trati z Międzylesie na státní hranici.
Z Maďarska do Polska rychleji
Po dokončení modernizace bude provoz osobních i nákladních vlaků mezi jihem Evropy, Maďarskem, Slovenskem, Českou republikou a Polskem rychlejší a plynulejší.
Vlaky budou moci bez delších zastávek projet z Balkánu až do přístavů Gdaňska, Štětína a Gdyně, které leží na pobřeží Baltského moře. Železničáři si od toho slibují, že jejich služby bude využívat více firem i cestujících.
"Elektrifikaci železniční trati z Letohradu na hranice s Polskem považujeme za jednu z priorit Pardubického kraje. Pokud bude přeprava zboží a cestujících rychlá a plynulá, mohlo by to snížit počet aut na silnicích nejen v našem regionu,“ řekl krajský radní pro dopravu Ivo Toman.
Během práce na trati se cestující budou muset smířit s určitým nepohodlím. Železnici čekají výluky.
"Stavět chceme co nejrychleji, abychom první etapu modernizace dokončili ještě letos. Výluka na trati z Lichkova na státní hranici začala tento týden a potrvá do konce října. Od 3. září bude navíc uzavřena trať z Lichkova do Dolní Lipky. Provoz na železnici mezi Dolní Lipkou, Lichkovem a Jablonným nad Orlicí bude zcela přerušen. Náhradní doprava bude zajištěna pomocí autobusů,“ řekl ředitel stavby Bedřich Šafařík.
Vpříštím roce budou stavbaři pracovat na železniční trati z Lichkova do Těchonína, Jablonného nad Orlicí a Letohradu. "Stavět se bude tak, aby trať byla do konce roku 2008 předána do zkušebního provozu a do 30. června 2009 byla její modernizace a elektrifikace zcela dokončena,“ řekl Tomášek.
Trať do PolskaRekonstrukce železnice z Letohradu na hranice Zahájení prací: 20. 8. 2007 |