Informace o propouštění potvrdila francouzská odborová centrála CGT po setkání s šéfem Airbusu Louisem Galloisem. Deset tisíc rušených míst zahrnuje pět tisíc přímo v Airbusu a dalších pět tisíc lidí, které Airbus najímal od jiných firem.
Restrukturalizační plán je reakcí na potíže způsobené zpožděním dodávek superjumba A380 další problémy.
Odbory ve dvou zemích nejvíce postižených propouštěním - tedy v Německu a ve Francii - už pohrozily stávkou. První protesty se už odehrály ve francouzských továrnách Meaulte a St. Nazaire.
Podle francouzských odborářů se Airbus chystá úplně odprodat tři závody - dva v Německu (ve Varelu a Laupheimu) a jeden ve francouzském St. Nazaire.
Pro továrny v anglickém Filtonu, německém Nordenhamu a francouzském Meaulte bude Airbus hledat investory, kteří by převzali jejich část.
Zdroje z oboru očekávají, že zhruba 8000 rušených míst připadne na Francii a Německo, asi 1500 na Velkou Británii a kolem 500 na Španělsko.
K prodeji některých továren chce Airbus přistoupit kvůli snížení nákladů. Dvouleté zpoždění v dodávkách A380 totiž způsobilo v příjmech mateřské firmy EADS výpadek ve výši pěti miliard eur.
Potřeby reforem ještě zvýraznil i pomalý postup ve vývoji dalšího typu letounu A350.
Co provázelo vývoj největšího civilního letadla? | |
---|---|
rok 1991 | Airbus jedná s dopravci o požadavcích na obří letoun pro přepravu osob |
7. 6. 1994 | představení projektu A3XX - největšího civilního dopravního letounu pro přepravu osob na světě |
prosinec 2000 | EADS a BAE Systems rozhodly o spuštění projektu A380 |
16.12. 2004 | EADS přiznává, že vývoj A380 se prodraží o 1,45 miliard eur a bude stát 12 miliard |
19.1. 2005 | A380 slavnostně představen |
27.4. 2005 | A380 se poprvé vznesl |
1. 6. 2005 | Airbus oznamuje půlroční zpoždění |
8. 6. 2005 | BAE prodává svůj dvacetiprocentní podíl v Airbusu společnosti EADS |
14.6. 2006 | Airbus oznámil další zpoždění A380 |
2. 7. 2006 | Kvůli problémům z A380 rezignovali jeden z šéfů EADS Noel Forgeard a šéf Airbusu Gustav Humbert |
4. 9. 2006 | První testovací let s pasažéry |
3.10. 2006 | Společnost oznámila další roční zpoždění |
9.10. 2006 | Louis Gallois střídá Christiana Streiffa na postu šéfa Airbusu |
7.11. 2006 | FedEx jako první zákazník Airbusu odřekl zakázku na A380 |
13.12.2006 | A380 obdržel bezpečnostní certifikáty |
22.1. 2007 | Airbus odstranil klíčové problémy s kabeláží v A380 |
26.2. 2007 | schválen plán restrukturalizace Power 8 |
28.2. 2007 | EADS zveřejnilo plán restrukturalizace, který počítá s propuštěním 10 000 zaměstnanců během čtyř let |