Pivo, ilustrace | foto: shutterstock, MF DNES

Pivovarům pomohla slabá koruna. Export byl rekordní, piva z dovozu ubylo

  • 93
Slabá koruna i přesun Čechů ke kvalitnějšímu pivu výrazně snížil jeho dovoz ze zahraničí. Podle údajů Českého statistického úřadu naopak loni výrazně stoupl export, který se dostal na nejvyšší úroveň v historii. Podle expertů se tak český pivovarský průmysl dostává z krize.

Objem dováženého piva vyjádřený v korunách loni klesl na nejnižší úroveň od roku 2007. Tuzemští obchodníci k nám dovezli pivo za 333 milionů korun, což je meziroční propad o téměř čtyřicet procent. Ze zahraničí míří na český trh čím dál levnější piva, jejich průměrná cena totiž neustále klesá.

„Pivovarský průmysl se dostává z krize. Přestože celková tuzemská spotřeba klesá, mění se struktura. Konzumenti se přiklánějí k pivům s vyšší přidanou hodnotou,“ říká Tomáš Maier z Provozně-ekonomické fakulty České zemědělské univerzity.

Čím dál větší úspěch mají tuzemské pivovary v zahraničí. Za poslední čtyři roky se objem vývozu zvětšil o víc než čtyřicet procent. Při stagnující spotřebě na českém trhu je export pro domácí výrobce čím dál důležitější. 

Vývoz vyjádřený v korunách stoupl meziročně o víc než deset procent, celkem pivovary vyvezly nápoje za 5,5 miliardy korun. To je nejvíc v historii. I exportní statistiky ukazují, že tuzemským výrobcům se daří v zahraničí prosadit hlavně s dražšími pivy: samotný objem vyvezených piv stoupl jen o 3,5 % na 3,77 milionu hektolitrů.

„Exportu pomáhá kurz koruny i povědomí o českém pivu,“ říká šéf Českomoravského svazu pivovarů sladoven Vladimír Balach. Rekordní výsledky s exportem hlásí především největší výrobci piva. Například Pivovary Staropramen loni poprvé překročily hranici 600 tisíc hektolitrů piva na export.

To je víc než pětina celkového výstavu. „Na některých trzích, jako je Velká Británie, Švédsko či Slovensko, je smíchovské pivo dokonce nejprodávanější českou importovanou značkou,“ říká Zbyněk Kovář, generální ředitel Staropramenu.

Pivovary ale odmítají, že by růstu exportu pomohla slabá koruna. „Neměla na růst nijak zásadní vliv. Růst souvisí  především s dlouhodobě budovanými obchodními vztahy, růstem distribuce a posilováním značky Staropramen v zahraničí,“ dodal mluvčí Pivovarů Staropramen Pavel Barvík.

Šestiprocentní nárůst hlásí za loňský rok v exportu Budějovický Budvar, který prodává do ciziny víc než polovinu své roční produkce. Českým pivovarům pomáhá v exportu i jejich zařazení do prodejní sítě vlastnických firem. V případě Plzeňského Prazdroje SABMiller, u Staropramenu MolsonCoors, u Krušovic, Starobrna a Zlatopramenu Heineken.

Podívejte se, jak se má čepovat pivo: