Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi si zamilovali velká auta, pětina loni prodaných vozů byla SUV

  4:00aktualizováno  4:00
Každé páté auto registrované loni v Česku patřilo do kategorie SUV. Do té v Česku spadají auta jak do terénu, tak i vozy se zvýšeným podvozkem budící na první pohled dojem, že by mohly jízdu mimo silnice zvládnout.

Dacia Duster | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Prodeje těchto aut stouply loni o 35 procent, rostly tedy téměř dvakrát rychleji, než celý trh. Ještě před čtyřmi lety byl jejich podíl na trhu poloviční, dá se přitom čekat další růst. Obliba větších aut je nejen českou záležitostí, ale i dalších zemí. Podíl na trhu za celý rok dosáhl přes 19 procent, v prosinci 21 procent.

Šéfdesigner společnost Aufeer Design Branislav Maukš vidí rostoucí oblibu aut SUV především v tom, že řidiči i cestující jsou výše, než pasažéři v jiných autech a cítí se tak bezpečněji. Například při bočním nárazu jsou mnohem lépe chráněni, než v nižším autě. „Jsou to auta, která už mají velmi dobrou dynamiku pro běžnou jízdu. Automobilky si už uvědomily, že to nejsou auta, s kterými chtějí jezdit lidé do lesa,“ dodal Maukš.

Nejprodávanější auta kategorie SUV v Česku

Škoda Yeti 5750 vozů (2237 s pohonem 4x4)

Dacia Duster 3764 (1570)

Nissan Qashqai 2630 (88)

Hyundai ix35 2023 (675)

VW Tiguan 1992 (797)

Kia Sportage 1896 (492)

Mitshubishi ASX 1720 (298)

Renault Captur 1415 (0)

Peugeot 2008 1367 (0)

Nissan Juke 1104 (43)

zdroj: SDA, data za celý rok 2015

Podle něj už řada vozů v této kategorii nesplňuje význam zkratky SUV - sportovní užitkový vůz, ale spíše jde o SAV, tedy sportovní vůz pro aktivity. O velké oblibě svědčí i to, že řada automobilek začíná nabízet například terénní vozy jako třídveřové kupé.

Podle Vojtěcha Opleštila z automobilové expertní skupiny PwC se už vozy SUV čím dál více vzdalují ryze terénním vozům a stávají se běžnými městskými automobily. „V Česku a Evropě obecně očekávám zájem spíše o menší SUV a nejrůznější crossovery,“ dodal Opleštil. To statistiky potvrzují: registrace nejmenších SUV vyskočily loni o 40 procent.

„Jsou zajímavým artiklem i pro automobilky, neboť jim umožňují odlišit se od konkurence a zároveň mít vyšší marže než v konkurenčně velmi těsných třídách, jako je nižší či nižší střední,“ dodal.

Češi tato auta skutečně nekupují, aby jezdili v terénu. To dobře dokazují statistiky nejprodávanějších vozů v této kategorii. Ještě lépe to dokládají prodeje aut s náhonem na všechna čtyři kola, u nejprodávanějších modelů netvoří ani polovinu všech prodaných vozů. Řada řidičů vysvětluje nákup těchto aut i stavem tuzemských silnic.

Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti jsou vozy kategorie SUV bezpečnější, a proto jsou v tak oblibě. Stále jsou ale výrazně těžší, což znamená, že v případě střetu s menším autem mohou být následky u cestujího v malém voze podstatně horší. „Střety s chodci nedopadají už tak špatně. Přední část vozů totiž prošla velkou proměnou, v případě vzájemné kolize jsou proto chodci lépe chráněni,“ dodal Budský.

Pro ostatní auta ale SUV představuje větší nebezpečí než menší vozidla. „Čím větší vozidlo, tím větší kinetická energie, která závisí na rychlosti a hmotnosti vozidla,“ říká Martin Farář, šéf Besipu. Podle něj navíc některé průzkumy ukázaly, jak jsou tato auta pro chodce nebezpečná: podle výzkumu publikovaného v roce 2003 připadá na 1000 srážek vozidel SUV s chodcem zhruba 115 usmrcených chodců, zatímco při stejném počtu srážek s klasickým osobním vozidlem zahyne „jen“ 45 chodců.

Vyšší váha vozidla je i jedním z hlavních důvodů, proč mají vozy SUV větší spotřebu. Lidé jsou kvůli pocitu bezpečnosti schopni oželet i často menší zavazadlový prostor nebo nepříliš praktické rozměry pro parkování. Pro řadu lidí je vlastnictví většího vozu také ukázkou společenského statusu.

Fotogalerie

V Česku se vyrábí zatím dva terénní modely: Škoda Yeti v Kvasinách a Hyundai Tucson v Nošovicích. V případě Hyundai tvoří auta SUV přes polovinu produkce, podíl těchto aut poroste i ve Škodě Auto. Ta letos začíná s výrobou SUV modelu pro Seat a novým, větším SUV, než je Yeti. O něm se mluví zatím jako o Kodiacovi, o konečném názvu ale ještě není rozhodnuto.

Automobilky očekávají v Evropě další růst kategorie SUV. Celý segment těží i z toho, že právě k němu automobilky upínají největší pozornost a je v něm čím dál větší nabídka nových modelů. Největším odbytištěm těchto aut je Velká Británie.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.