Automobilky loni prodaly v USA 17,5 milionů aut. Druhý největší trh s osobními vozy na světě pokořil rekord z roku 2000. Na post světové jedničky se však i přes ochlazení na čínském trhu nevrátí.
Prodeje nových aut v USA vzrostly o šest procent, analytici čekají další růst, i když pomalejší, i letos. Lepší prodeje paradoxně ale příliš nepomohly akciím automobilek, trojice největších výrobců za poslední rok nepatrně ztratila ze svých hodnot.
Americký trh se dostal na své dno v roce 2009, kdy se prodalo jen 10,4 milionu aut. Růst táhne především poptávka po větších autech, tedy hlavně kategorie SUV a ve Spojených státech velmi oblíbených velkých pick-upech. Právě za jejich růstem je levné tankování. S poklesem ceny benzinu už nemusí Američané tolik řešit spotřebu a vrací se k autům s velkým objemem motoru. Většina největších hráčů na trhu hlásí větší růst právě u velkých aut. Například Jeep letos v USA vyrostl o 42 procent.
Generace Y plodí děti
Kromě levné ropy vysvětlují analytici zájem o větší auta i tím, že na trh přichází silná generace lidí narozených na konci minulého století, často označovaná jako Generace Y, která zakládá rodiny. „Pro rodiny s dětmi jsou auta SUV pohodlnější než menší sedany,“ citují Financial Times Michelle Krebsovou, analytičku serveru autotrader.com. Podle ní ale nemá trh už příliš kam růst, dokazuje to i čím dál většími slevami na nová auta. Ty podle ní ukazují, že automobilky více řeší boj o tržní podíl než o lepší ziskovost.
Dobré výsledky amerického trhu mohou o to více mrzet Volkswagen, který začal po vypuknutí aféry s měřením emisím silně ztrácet. Propad v prosinci ale výrazně zpomalil na necelou desetinu. Modely Golf a Tiguan dokonce v prosinci rostly.