Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek)

Výrobní linka v kolínské automobilce TPCA (ilustrační snímek) | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Potvrzeno. Češi vyrobili nejvíce aut v historii, čekají zpomalení

  • 94
Český automobilový průmysl zaznamenal loni další historický rekord. Výroba za loňský rok vzrostla o osm procent, celkem tuzemské automobilky vyrobili 1,35 milionu motorových vozů. Klesla jen výroba motocyklů a autobusů.

Data v úterý zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP). Automobilky podle statistik rostly zhruba dvakrát rychleji, než celý průmysl. „Byl to historicky nejlepší rok v historii,“ říká Bohdan Wojnar, prezident AutoSAP.

Na růstu se letos podílely všechny tři automobilky vyrábějící osobní automobily, téměř 57 % připadá na Škodu Auto, které loni výroba v českých závodech stoupla o více než dvanáct procent na 765 171 aut. Rekord letos zaznamenal nošovický Hyundai, který povyrostl o pět procent na 358 400, nepatrný růst o 0,7 % zaznamenala také kolínská TPCA. Ta je s 220 tisíci vozi stále výrazně pod svoji původní plánovanou kapacitou 300 tisíc aut.

Rekord i na Slovensku

Výroba automobilů dosáhla rekordu i na Slovensku. Závody tří automobilek tam smontovaly podle informací slovenského svazu automobilového průmyslu více než 1,04 milionu aut. Slovensko si tak v přepočtu na obyvatele udrželo pozici největšího výrobce aut.

Své továrny mají v zemi korejská automobilka Kia, německý Volkswagen a francouzský koncern PSA. Odvětví automobilového průmyslu posílí svou pozici ve slovenském hospodářství po dokončení továrny britské automobilky Jaguar Land Rover, která staví závod na jihu Slovenska.

Export českých výrobců aut se loni zvýšil o 8,6 procenta na 1,6 milionu vozidel. Domácí prodej stoupl o čtyři procenta na 104 163 vozů.

Podle Wojnara neporoste produkce automobilek tak rychle, jako loni. „S růstem počítáme, ale určitě nebude tak silný, jako letos,“ říká Wojnar. Automobilky kromě očekávaného zpomalení trhů narážejí v řadě případů na kapacitní problémy. „Dostáváme se na strop výrobních možností,“ připouští Wojnar. Rekordní výsledky zaznamenali pravděpodobně i dodavatelé, jejich data ale ještě nemá AutoSAP k dispozici.

I jiné části automobilového průmyslu vykazují zajímavý růst. Zejména produkce nákladních vozů prudce stoupla, Tatra Trucks povyrostla o více než polovinu na 1 326 kusů. Nepatrně klesla výroba autobusů, produkce motocyklů Jawa spadla o 28 %. Dál roste naopak výroba přívěsů, jak pro osobní, tak i nákladní auta.

Podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka právě díky úspěchům automobilového segmentu zaznamenal v loňském roce český průmysl růst o zhruba čtyři procenta. V dalších průmyslových sektorech situace tak růžová nebyla. „Letošní rok bude znamenat další posunutí historického maxima. Růst automobilového průmyslu totiž bude letos pokračovat, i když tempo růstu bude zhruba poloviční. Zatímco vloni rostl automobilový sektor zhruba dvakrát rychleji než sektor jako celek, letošní rok již díky patrnému nasycení poptávky bude ve znamení sbližování temp růstu automobilové produkce a celkové průmyslové výroby. Její růst pro rok 2017 očekáváme ve výši 4,2 procenta,“ dodal.