Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České dráhy bojují s výlukami. Náhradní autobusy zdražily dvojnásobně

  5:00aktualizováno  5:00
Českým drahám letos kvůli největšímu počtu výluk v historii české železnice výrazně vzrostou náklady na náhradní autobusovou dopravu. V řadě případů budou náhradní autobusy pro dopravce nakonec dražší než provoz vlaků. Dočasné komplikace mají ale zlepšit a zrychlit cestování po tuzemské železnici.

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

„Všechny výluky ještě nemáme autobusy pokryté, ale náklady jdou určitě do stovek milionů korun,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský. Smlouva s ministerstvem dopravy nepočítá, že by stát vícenáklady na výluky drahám proplácel. Správa železniční dopravní cesty letos plánuje na železnici prostavět 40 miliard korun, nejvíce v historii. Důvodem je snaha maximálně dočerpat evropské peníze.

Na první pohled by se mohlo zdát, že České dráhy na autobusové dopravě ušetří. Od státu a krajů dostávají většinou kolem 100 až 120 korun za každý ujetý kilometr vlaku, zatímco cena u autobusů bývá kolem třiceti korun. Podle Českých drah jsou ale náklady nakonec vyšší: většinou je totiž potřeba více autobusů najednou.

Nejde přitom jen o náklady na autobusy: dráhy potřebují kvůli výlukám i více strojvedoucích nebo průvodčích či vlakvedoucích. Zatímco dříve stačila na jízdu vlaku jedna souprava, kvůli výluce jsou potřeba dvě včetně personálu. „V důsledku změny řazení vlaků jsou zvýšené nároky kladeny i na technické složky, například posunovače nebo vozmistry,“ dodal Štáhlavský. Další lidé musí koordinovat provoz při výlukách. 

Sehnat autobusy je pro České dráhy čím dál větší problémem

Dopravci se navíc o přesných termínech výluk dozvídají relativně krátce před omezením. Řada původně naplánovaných výluk se totiž posouvá, například kvůli problémům s výkupy pozemků nebo odvoláním se neúspěšných soutěžících. „Vzhledem k množství staveb jsou pak podklady obecně k dispozici s minimálním předstihem,“ dodal Štáhlavský. Přehled o výlukách mají České dráhy na svém webu nebo Twitteru. 

Oproti minulosti dochází k nahrazování autobusy na delších úsecích, aby nemuseli lidé tolik přestupovat. Zejména dlouhodobé výluky ale mívají vliv i na tržby za jízdné, lidé utíkají například do vlastních aut.

Kvůli výlukám musely České dráhy posílit i své kontaktní centrum. Oproti jiným letům narostl počet dotazů za první čtvrletí o 70 procent. „Situaci v současnosti zvládáme, nedochází k vážnějším problémům, nicméně k nárůstu přesčasové práce skutečně dochází, a proto jsme přijali i preventivní opatření v oblasti čerpání dovolených a pracovního volna,“ dodal Štáhlavský. 

Letošní výluky se týkají navíc i tras, kde jezdí hodně lidí a jeden autobus nestačí. Například mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové nebo Pardubicemi a Hradcem Králové. Sehnat autobusy místo vlaků je pro České dráhy čím dál větší problémem, zejména v oblastech, kde se staví nejvíce. 

Například na Královéhradecku musel dopravce zajistit 50 autobusů najednou. Převis poptávky se projevuje na cenách. Vedlo to v posledních měsících až ke stoprocentnímu nárůstu nabídkové jednotkové ceny za kilometr od dopravců ucházejících se o náhradní dopravu.

Autor:


Témata: České dráhy




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.