Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tradiční vánoční dárky: Remoska zůstává hitem Vánoc v Česku i Británii

  12:05aktualizováno  12:05
Remoska, elektrický hrnec na pečení, se pod českými vánočními stomky objevuje v téměř nezměněné podobě zhruba šedesát let. Dospělým dcerám ji k vánocům kupovaly už prababičky dnešních hospodyněk. Slovo „remoska“ proniklo i do angličtiny, stalo se obecným označením podobných výrobků.

První hrnec na podstavci s poklicí, v níž je zabudovaná topná spirála, spatřil světlo světa počátkem 50. let v dílně Oldřicha Homuty ve Zdicích. Vynálezce svůj nápad vylepšoval s partou spolupracovníků a první remosky začal prodávat pod značkou HUT (Homuta, Uher, Tyburec).

Komunisté ovšem Homutovu dílnu znárodnili a připojili k podniku nabízejícímu elektroslužby, který se jmenoval REMOS (zkratka ze slov revize-elektro-montáže-opravy-servis). Odtud označení pro novou pečící pomůcku - remoska.

V roce 1957 firma REMOS přenesla výrobu do nového závodu v Kostelci nad Černými Lesy, odkud remoska zahájila vítězné tažení do českých domácností. Přístroj tehdy s obyčejným hliníkovým hrncem, bez regulace a bezpečnostních prvků, si pro svou jednoduchost a dobré pečicí vlastnosti rychle získal srdce českých hospodyněk. Od poloviny 60. let k původně čtyřlitrové remosce přibyla menší dvoulitrová varianta. Celkem se do roku 1991 prodalo na 2,7 milionu remosek.

Po sametovém převratu to měl a remoska těžké. Český trh se otevřel západnímu zboží a obchody zavalily skvěle vydesignované, atraktivně balené a profesionální reklamou podpořené kuchyňské pomůcky, o nichž si do té doby většina domácností mohla nechat jen zdát. Fritézy, rozpékače, grily, stolní trouby, elektrické konvice, mikrovlnky, toustovače... Zájem o starou remosku poklesl a v roce 1991 kostelečtí její výrobu ukončili v domnění, že je to neperspektivní záležitost.

Jenomže to byl omyl.

V roce 1994 napadlo koupit licenci na výrobu remosky elektrotechnika Jiřího Blažka z Frenštátu pod Radhoštěm. Spolu s ekonomem Jaroslavem Uličníkem rozjeli obnovenou výrobu doma na Valašsku. Bylo jim jasné, že je třeba stařenku trochu zmodernizovat, a tak v roce 1999 zariskovali a investovali nemalé peníze do licence a technologie firmy DuPont. Původní hliníkovou pečicí nádobu vylepšili teflonovým povrchem. Pro firmu to byl zlom. Zájem o remosku začal ožívat.

Seriál Tradiční vánoční dárky

20.12. Krtek
21.12. Lego
22.12. Dermacol
23.12.
Lyže Artis a jiné
24.12. Remoska

Frenštátským podnikatelům k definitivnímu triumfálnímu návratu na trh pomohla šťastná náhoda. Na remosku narazila v pražském obchodě při jedné ze svých návštěv staré vlasti britská lady českého původu Milena Grenfell-Bainesová. Žena, kterou do Británie odvezl jeden ze záchranných vlaků sira Nicolase Wintona, remosku pamatovala z mládí. Koupila ji z nostalgie jako připomínku vlasti svých rodičů. Ale když ji doma začala používat, přístroj ji nadchl. Natolik, že se rozhodla zasadit se o jeho uvedení na britský trh. Nabídla frenštátským podnikatelům pomoc při navázání obchodních kontaktů v Británii.

Lady Milena je mimořádně energická žena. Do propagace remosky na britských ostrovech se pustila s vervou: předváděla ji přátelům, obcházela obchodníky, vymýšlela anglické remoskové recepty, z nichž sestavila kuchařku Cooking in the Remoska. Přesvědčila britskou zásilkovou službu LakeLand, aby remosku zařadila do svého katalogu. Do roka přišla z Británie do Frenštátu objednávka na pět tisíc remosek. Britky český přístroj nadchl.

V roce 2002 označil remosku britský institut Good Housekeeping, vydavatel populárního časopisu pro ženy, za nejlepší výrobek roku. České retro se na britském trhu pevně uchytilo. Dodnes tam remoska vyváží třetinu své produkce.

Firma se pokoušela proniknout i na další trhy, remosky putovaly přes moře do USA i do Austrálie. Američané se ale jednoduché pomůcky báli, připadala jim nebezpečná. A chystanou expanzi do ciziny pak před krizí přibrzdila prudce posilující koruna.

Jaké dárky plánujete letos dát svým nejbližším?

A jaký dárek byste si sami přáli najít pod stromečkem? Napište nám prosím na fotoeko@idnes.cz

Remosce se přesto daří. Před časem firma změnila majitele, zakladatelé odešli do penze. Podnik koupil dlouholetý obchodní ředitel Remosky Ivo Svoboda s kamarádem Zdeňkem Sartorisem.

„V roce 2013 jsme remosku inovovali, vrátili jsme se k původní variantě plného neproskleného víka, které lépe propéká potraviny uprostřed nádoby,“ říká Svoboda. Výrobek má také nižší spotřebu, dostal modernější design a barevné provedení. Celkem se dnes ve Frenštátu vyrábí 40 tisíc remosek ročně. A majitelé znovu chystají zahraniční expanzi, levná koruna je k tomu podle Svobody přímo vybízí.

Tradiční remosku se pokoušejí napodobit i další výrobci kuchyňských pomůcek, pod vlastními názvy obdobný přístroj prodává Tefal či ETA. Pokud dnes zadáte do internetového vyhledávače slovo „remoska“, vyskočí vám nejen frenštátský originál, ale i konkurenční varianty nejrůznějších značek. Některé obdoby české remosky se k nám vozí z Asie.

„My o přesunu výroby remosky do Číny či jiné asijské země s levnou pracovní silou nikdy neuvažovali,“ říká Svoboda. „Jsme patrioti, chceme zůstat tradiční českou firmou s tradičním českým výrobkem.“

Věrnost tradici se Remosce vyplácí. Tak jako za prababiček, i letos nadělí Ježíšek remosku do tisícovek českých domácností.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.