Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

TŘI DNY VE VLAKU: Lesk a bída nočních spojů. Čtyři hodiny pod zářivkou

Sledujeme on-line   8:16aktualizováno  8:16
Nočních vlaků ubývá, po Česku se skoro v posteli na kolejích ani nesvezete, pokud nejedete dál za hranice. Na své cestě jsem prožil už druhou noc ve vlaku. Jsem rád, že i poslední.

Interiér maďarských vozů v rychlíku Chopin. | foto: Jan Sůra, iDNES.cz

První noc z Prahy do Ostravy a následně do Břeclavi byla příjemným překvapením, možná i proto, že jsem od ní měl spíše ta nejhorší očekávání. Pohodlný a čistý vůz, ochranka, příjemná posádka. Tahle zkušenost mě namlsala až moc. Vlakem EuroNight jedoucím z Budapešti do Berlína se přesouvám z Brna do Ústí nad Labem.

U nočních vlaků se vyplatí dopředu nastudovat, jak jsou vozy řazené, ušetříte si dlouhé procházení vlakem. Zejména, pokud chcete jet ve vagonu se sedačkami, ty bývají u nočních spojů silně v menšině. Podle plánu i staničního rozhlasu má být umístěný hned za lokomotivou, jenže není, takže následuje přesun doprostřed vlaku, kde je ukryt maďarský velkoprostorový vůz se sedačkami. Jestli je ještě ve vlaku další podobný vagon, nemám sílu zkoumat a zabírám jedno z míst.

Velkoprostorové uspořádání pro noční jízdy má své výhody i nevýhody. Začneme u výhod: psychologicky si připadáte bezpečněji, protože nečekáte, že si na vás někdo troufne ve chvíli, když to uvidí celý vlak. Tím výhody ale končí. Zatímco v kupé si můžete zhasnout, tady jedete celou noc pod zářivkami jak u výslechu. V kupé, když je prázdné, se můžete natáhnout, tady maximálně dáte nohy na protější sedačku. Ty jsou navíc speciálně v případě maďarského vozu dost nepohodlné. Ale i tak pokročilá noční hodina a spánkový deficit dělá své a na chvíli usínám.

Probouzím se za deset minut, kdy mě vzbudí parta cizinecké policie. Zkoumají doklady všech cestujících. Proč to neudělali už v Břeclavi, to je mi záhadou. U vedle sedícího maďarského páru je on trošku snědší, takže si podle policejních měřítek zasluhuje důkladnější péči. Pánové se tváří patřičně důležitě a drsně. Ode mě nakonec ani občanku nechtějí, proto znovu usínám. Zářivky jedou stále naplno.

Probouzím se až v Praze, s lehce zablokovanou krční páteří, abych ještě na hodinu usnul a vystoupil v Ústí nad Labem. Když přestupuji do ranního osobního vlaku směr Kadaň, jednotka Regiopanter mi připadá najednou jako vrchol luxusu, přestože světlo zářivek je ještě intenzivnější.

Je libo lůžko? Koupit jde jen odněkud

Pokud chcete spát na lůžku či lehátku, v případě vnitrozemské jízdy nemáte až tolik možností: zdaleka totiž neplatí, že vám lůžkový či lehátkový vůz otevřou všude, kde vlak staví. Mé sny o tom, že strávím téměř pět hodin v klidu v horizontální poloze, vzaly za své hned v Brně u pokladny: lehátko či lůžko jde koupit jen z Břeclavi, kam jsem se už nestihl dostat.

Fotogalerie

Podle mluvčího Českých drah celoevropsky nočních vlaků ubývá. „Po revoluci jezdily až tři noční vlaky z Prahy do Polska, dnes už přímo žádný, jen se přepojují přímo vozy na jiné vlaky,“ vysvětlil Štáhlavský. V Česku je hlavním „seřadištěm“ nočních vlaků Bohumín a Břeclav.

Mizí také spojení na západ, skončil například noční vlak do Amsterdamu. K velkým škrtům se loni na konci roku odhodlaly Deutsche Bahn, které zrušily řadu nočních vlaků například do Francie a Dánska. Jako důvod uvedly také konkurenci nízkonákladových dopravců.

Mezi Českem a Slovenskem za poslední rok nočních vlaků paradoxně přibylo. České dráhy sice zrušily svůj legendární Excelsior, ale současně se na noční vlaky vrhl RegioJet a Leo Express. Nabízí výhradně místa k sezení. Slovensko je ale spíše výjimkou, kde dopravci mohou přebírat lidi hlavně z autobusů.

Vlakem po Česku - kudy jel reportér iDNES.cz
 PříjezdOdjezdPočet kmTyp vlakuDoba jízdy v min
Liberec 6:3727Os54
Tanvald7:317:5217Os33
Železný Brod8:178:3524náhr. autobus48
Stará Paka9:239:3052Sp56
Chlumec nad Cidlinou10:2610:3027R21 (zpožděný)
Hradec Králové10:5111:0822Os23 (zpožděný)
Pardubice11:3811:22104Sc59 (zpožděný)
Praha hl.n.11:2213:33103R104
Tábor14:5715:1551Os64
Pelhřimov16:19   přesun bus
Humpolec 17:1325Os41
Havlíčkův Brod17:5418:03121R97
Brno19:4120:41193RJ114
Kolín22:3522:55294EN173
Středa
Ostrava1:482:13184R103
Břeclav3:564:3854Os50
Staré město u Uherského Hradiště5:285:337Os9
Kunovice5:425:4556Os87
Brumov - Bylnice7:128:1419Os27
Horní Lideč8:418:4537EC34
Valašské meziříčí9:199:2544Os55
Hulín10:2011:3815R10
Přerov11:4812:0979EC41
Ostrava Svinov
12:5013:2141Os46
Český Těšín14:0714:37

70
Os85
Ostrava MošnovPřesun autem    
Ostrava Svinov17:0017:22101CE45
Olomouc18:0718:3757Os102
Šumperk19:5920:2813Os15
Zábřeh na Moravě20:4320:4740EC21
Česká Třebová21:0821:1891RJ61
Brno22:1901:09361EN280
      
Čtvrtek     
Ústí nad Labem5:405:5884Os93
Kadaň Prunéřov7:31    
      
Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.