Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reportáž na Nově vznikla po dohodě s Nomurou

  15:53
- Reportáži o firmě Pražské pivovary, odvysílané v televizi Nova v dubnu, předcházela dohoda mezi tehdejším šéfem Novy Vladimírem Železným a společností Nomura International, která je hlavním konkurentem Pražských pivovarů. Vyplývá to z dopisu, který má MF DNES k dispozici. V něm předseda představenstva společnosti Beseda Holding (ovládané Nomurou) Michal Voráček zasílá do televize Nova své podklady k reportáži do hlavní zpravodajské relace Novy.

"Na základě dohody mezi generálním ředitelem Vladimírem Železným a společností Nomura International zasíláme podklady k dnešní zpravodajské relaci ohledně valné hromady společnosti Pražské pivovary, a.s. (problém Bass)," oznamuje Voráček tehdejší ředitelce úseku vnitřních vztahů Novy Markétě Schifferové pět dní před Železného odvoláním z postu ředitele Novy.

V reportáži o valné hromadě Pražských pivovarů, které vlastní britská firma Bass, ještě ten den zazněla taková silná slova jako: "Společnost se blíží k úpadku" nebo "Investice do Pražských pivovarů je černou můrou pro vrcholové vedení společnosti Bass" či "Je jen otázkou času, kdy Bass opustí Českou republiku".

"Byl to pro nás tehdy šok, ta reportáž byla účelově zpracovaná proti nám a velmi nás poškodila," reagovala mluvčí společnosti Pražské pivovary Diana Dobálová. Podle ní však příspěvek nebyl ojedinělý. "Věděli jsme, že už delší dobu byla proti nám vedena kampaň, ale netušili jsme odkud. Je strašné, že v nejsledovanější televizi mohlo k takovým manipulacím docházet," dodala Dobálová.

Mediální zástupce Železného Roman Bajčan však zpochybňuje, že by reportáž o Pražských pivovarech byla zmanipulovaná. "Podle mých informací Bass v té době vykazoval dlouhodobou ztrátu," řekl Bajčan.
Společnosti Bass a Nomura podnikají ve stejném oboru a naposledy se střetly v případu pivovaru Radegast, kde se obě snaží získat rozhodující podíl.

Existenci dohody o účelově zpracované reportáži popírá i šéf Nomury Eduard Onderka: "O žádné takové dohodě mezi námi a Železným nevím."

Pravost dopisu a důkazy o dohodě naopak potvrzuje Jan Vávra, který v té době vedl na Nově zpravodajství a nyní vystřídal Železného v čele ČNTS. Zmíněná reportáž vznikala pod jeho taktovkou. "Železný byl v té době mimo republiku, takže mi zavolal a dal mi příkaz, abych takový příspěvek nechal natočit. Musel jsem jej splnit," popsal Vávra. Ten měl v té době originální dopis, který je dnes uložen v archivech ČNTS, v ruce. Vávra dodal, že natáčení reportáží na objednávku nebylo ojedinělé. "Stávalo se to," připustil.

Účelové manipulování zpráv je jednoznačné porušování zákona o vysílání a mohlo by vést i k odebrání licence. "Zákon ukládá objektivně a vyváženě informovat. Manipulace se zprávami je samozřejmě nepřípustná," poznamenal předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Josef Josefík.

Železný přitom ještě včera tvrdil: "Ctíme novinářskou svobodu tak, jak nám to bylo doporučeno radou při udělení licence."

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.