Od kliknutí až do kamionu. Podívejte se, jak funguje dobrovízský Amazon

  • 258
Americká firma Amazon v úterý otevřela největší samostatně stojící průmyslovou budovu postavenou v Česku od revoluce. Distribuční centrum zabírá plochu 13 fotbalových hřišť a práci v něm již našlo přes 1 500 lidí, které na desetihodinové směny sváží autobusy i z Ústeckého kraje.

Pokud označíme garáž zakladatele firmy Jeffa Bezose, na jejíž podlaze začal v roce 1994 balit první zásilky knih, za generaci nula, patří nová dobrovízská hala mezi provozy sedmé generace. Modernější typ provozu Amazon v Evropě nemá. V domovských USA už ale zkouší ještě více automatizované provozy osmé generace.

Regály se zbožím se v halách Amazonu udržují permanentně plné. Ten dobrovízský je zatím plný asi z 85 procent. „Do Vánoc, kdy je pro nás největší špička, se stávající prostory zaplní zcela,“ říká ředitel distribučních center Amazonu pro střední Evropu Erwin Brunner.

Mluví přitom ale jen o části, kterou Amazon v Dobrovízi aktuálně využívá, což jsou asi dvě třetiny zastavěné plochy. Jedno křídlo totiž leží „ladem“ a je připraveno na moment, kdy se navýší objem objednávek na takovou úroveň, aby se centrum rozšířilo i tam.

S tím souvisí i plánované personální posílení. „Do konce týdne budeme mít 1600 kmenových zaměstnanců,” říká personální ředitelka Šárka Semeráková s tím, že do tří let by mohl jejich počet narůst na dva tisíce. Ve špičkách (tedy zejména před Vánoci) by jim navíc mohlo pomáhat dalších až tři tisíce sezónních pracovníků.

O to, aby bylo regály čím plnit, se starají dva druhy dodavatelů. Jedni dodávají na požadavek Amazonu, který podle zpracování svých prodejních statistik odhaduje poptávku. Druhý typ jsou dodavatelé, kteří Amazon používají jako firmu pro distribuci, logistiku a platby.

Amazon: Spíše než skladu se podobáme automobilce

V momentě, kdy kamion vyloží svou zásilku v dobrovízské hale si zboží přebírají zaměstnanci Amazonu a začíná vlastní dobrovízský logistický proces. Sami představitelé Amazonu používají pro pojmenování své haly anglické sousloví „fulfillment center”, do češtiny se překládá jako distribuční centrum. Brání se označovat halu za sklad.

Logistické centrum v Dobrovízi

  • Práci dává asi 1600 kmenovým zaměstnancům.
  • O vánoční špičce plánuje nabrat další dva až tři tisíce sezonních.
  • Do roku 2018 by mohlo mít 2000 stálých a 3000 sezonních zaměstnanců
  • Velikost pozemku na kterém stojí distribuční centrum je 235 727 m2. Samotná hala zabírá 95 000 m2 - tedy 13 fotbalových hřišť.
  • Pokud by se naskládaly všechny kovové konstrukce regálů jeden na druhý, měřily by 324 kilometrů.
  • Rozloha dřevotřískových desek na podlahách regálových věží činí 107 721 m2 , což se rovná ploše 71 hokejových hřišť.
  • Ocelová konstrukce regálových věží váží 1 800 metrických tun.
  • V budově je položeno 150 kilometrů měděných kabelů a 8 kilometrů optických kabelů.

„Sklad je místo, kam zboží přijde a ve stejném stavu odchází. U nás se ale z jednotlivých produktů skládají zakázky. To je spíš podobné tomu, kdy se z několika součástek v automobilce smontuje vůz s určitou konfigurací,” přirovnává český mluvčí Amazonu Karel Taschner.

Zaměstnanci na příjmu zboží vybalí, oskenují kód a předají ho k dalšímu zpracování. Právě skenování je důležitým prvkem. Různí pracovníci mají různé čtečky a skenují jimi zboží, případně jeho umístění. Data se odesílají do cloudového úložiště, kde se setkávají s dalšími údaji, včetně objednávek. Díky zpracování těchto dat může systém s pracovníky komunikovat a navigovat je.

Prvním kusem zboží, které do Dobrovíze dorazilo, byl letos 20. srpna barevný plastový traktůrek pro děti. Na příběhu této hračky, respektive její dobrovízské anabázi, si můžeme ukázat, co se děje uvnitř obří haly.

Poté, co ho odbavili a oskenovali na příjmu, stává se traktůrek zodpovědností zaměstnanců na zaskladnění. Ti už jednotlivé produkty z vozíků vkládají do skladovacích pozic. To jsou plechové regály se žlutými přepážkami. Vždy po uložení pracovník zaskladnění na svou čtečku oskenováním kódu konkrétní přihrádky nahraje její polohu.

V tento moment se položka objeví na e-shopu jako „dostupná skladem“. Zákazník si tak může traktůrek spolu s dalšími položkami vložit do košíku. A kliknout na tlačítko „Zaplatit“. V momentě potvrzení nákupu systém vyhodnocuje, z kterého z více než dvaceti evropských distribučních center se vyplatí (podle složení objednávky a vzdálenosti od zákazníka) požadavek vyřídit.

Zdánlivý chaos: Hračky mezi knihami

Pokud padne volba na to dobrovízské, dostane další pracovník - tentokrát zodpovědný za vyskladňování - notifikaci na displej své čtečky. Ta mu ukáže, na jaké přesně pozici a v jakém regálu se žádané zboží nachází.

Amazon v Česku

Americká firma Amazon oznámila 22. října 2013, že postaví dvě velká distribuční centra v Česku - v Dobrovízi a v Brně. Zároveň oznámil stavbu tří obdobných hal v Polsku.

Tři polské sklady Amazon skutečně otevřel na konci října roku 2014. Z českých v té době nestálo ani jedno.

V Dobrovízi totiž záměr hned narazil na protesty obyvatel, kteří si za humny obří projekt nepřáli. Na začátku prosince 2013 svůj odpor vyjádřili v plebiscitu, který skončil poměrem 121:76 proti nápadu postavit v průmyslové zóně obří halu.

Zastupitelé Dobrovíze se ale nakonec i přes počáteční nesouhlas obyvatel s Amazonem domluvili a za podmínky různých kompenzací přestali stavbu blokovat.

Složitější příběh se mezitím ale rozehrál v Brně. Evidentně vázla komunikace mezi zástupci developera, Amazonu a brněnskými zastupiteli. Proti byli i aktivisté a někteří obyvatelé jižních čtvrtí, v jejichž sousedství měl sklad vyrůst.

Situace vyústila v několikeré odmítnutí zastupitelstva. Poté, co se kvůli těmto průtahům celá věc táhla už několik měsíců, ztratil Amazon zájem a na začátku dubna 2014 oznámil, že s Brnem už nepočítá.

Paradoxně až pár dní poté zastupitelé odhlasovali prodej pozemků. Bylo už ale pozdě. V červnu Amazon svůj verdikt zopakoval.

Nyní (v září 2015) tak o téměř rok později než v Polsku Amazon otevřel jediné české logistické centrum. O potenciální stavbě druhého takticky mlčí s tím, že soustavně zvažuje možnosti a potřeby. I přes lákání vlády, která by velkého zaměstnavatele ráda dostala do chudších regionů, ale zatím nic konkrétního od zástupců americké firmy nezaznělo.

I když jiná investice Amazonu je přeci jen na obzoru. Kromě nového distribučního centra totiž funguje v Dobrovízi už několik let menší centrum pro vrácené zboží. Podle Hospodářských novin Amazon připravuje jeho rozšíření. Z Dobrovíze by se mělo přesunout do pražských Horních Počernic.

To je poměrně dost důležitá pomůcka. Jednak jsou v regálech miliony položek. A hlavně: zboží se neřadí podle nějaké logické posloupnosti, plastový traktůrek tak skončí vedle knih nebo nerezové psí misky. Zkrátka tam, kde se uvolnilo místo. Tím pádem je zdánlivě všechno všude, což se hodí proto, aby nemusel pracovník kvůli kompletování objednávky obcházet celý rozsáhlý skladovací prostor. Když tedy následně „vyskladňovač“ několika objednávkami naplní vozík, předá ho do další fáze - balení.

Tam zboží v podstatě naposledy přichází do styku s pracovníkem Amazonu. Ten stojí u monitoru, na kterém má již napsáno, do jakého druhu a velikosti krabice má danou zásilku zabalit. Opět čtečkou zkontroluje jednotlivé položky, zabalí je dohromady a pošle na pás.

Na něm se po pár metrech dostane traktůrek - nyní již zabalen nejen do své vlastní, ale i další kartonové krabice - ke štítkovači. Ten na krabici poprvé natiskne jméno a adresu příjemce. Do té doby je zásilka anonymní a žádný z předešlých zaměstnanců, kteří přišli s traktůrkem do styku, neví, pro koho je určena.

Zároveň štítkovač funguje jako poslední kontrola. V momentě, kdy pod něj zboží dojede se totiž zváží a zkontroluje, zda váha zásilky odpovídá součtu jednotlivých položek v ní obsažených a obalů. Pokud ne, je pravděpodobné, že došlo při balení k chybě a zásilka se z pásu vyhodí a vrátí k přepracování.

Následně se už pouze krabice naskládají do větších plastových boxů a na rychlejším pásu putují k expedici. Tedy k momentu, kdy je zásilka předána řidiči kamionu, opustí dobrovízské distribuční centrum a zodpovědnost za její doručení ke koncovému zákazníkovi přechází na spediční firmu. Od chvíle, kdy si někdo plastový traktůrek objednal, uplynuly nižší desítky minut.