Skoro 99 procent kontejnerů nezkontrolujeme, uvádějí celníci

  14:07
Kontejnerové překladiště v pražské Uhříněvsi patří k největším v Evropě. Zdálky připomíná hřiště s barevnými kostkami. Hrají si s nimi monstra portálových jeřábů, která je v nekončícím ruchu přesouvají z vlaků na kamiony a zpět. V této hře jde o stovky milionů korun, především ve zboží z Číny.

Právě tady začíná poslední etapa dlouhé, více než měsíční pouti, kterou podstupuje zboží z Asie.

Kontejnerové překladiště na pražské periferii, provozované společností Metrans, je největším vnitrozemským překladištěm ve střední a východní Evropě. Do obřího areálu se vejde 15 tisíc malých kontejnerů (2,5 x 6 metrů), ročně se jich zde otočí na 700 tisíc.

Velikostí se pochopitelně toto místo nevyrovná rušným světovým přístavům. V Rotterdamu zpracují za rok deset milionů kontejnerů, v Hamburku devět milionů. A v největších přístavech světa v Číně a Singapuru jich zpracují ročně dokonce třicet milionů.

Ale i v Praze jsou kontejnery všude, kam pohlédnete. Manipulují s nimi velké portálové jeřáby, u kterých se kabina s jeřábníkem otáčí dokola. Pomalou, soustředěnou práci odvádějí muži, kteří plní „plán“ podle instrukcí na počítači. V nepřehledné změti kontejnerů podle přijatých souřadnic přesouvají tyto ocelové schránky z nákladních vlaků a kamionů neustále tam a zpět.

Jeřáby se tyčí do velké výšky, záchody jsou daleko a tak se jeřábníci prostě jen někdy vykloní ven, uleví si a pokračují v práci. „Nepamatuju si, že by někdy kontejner spadl, ale stalo se, že si ho řidič kamionu zapomněl odjistit a řidič jeřábu mu nadzvedl nápravu,“ svěřil se s neobvyklým zážitkem jeden ze zaměstnanců.

Sedmdesát procent veškerého zboží, které sem přijede po kolejích především z přístavů v Hamburku a Bremerhavenu, pochází z jihovýchodní Asie. Zhruba 1,5 procenta zásilek stihnou zkontrolovat celníci, kteří zde mají 18 zaměstnanců. Nejčastěji narážejí na špatné zařazení zboží, které v důsledku vede k nižšímu výběru cel a daní, dalším problémem bývají bezpečnostní rizika.

Drahá železnice

„Na padělky upozorňujeme také. Je třeba si ale uvědomit, že výrazný trend v padělcích je takový, že se vyrábějí přímo v Evropě,“ popsal ředitel Celního úřadu pro hlavní město Prahu Josef Vachtl. Pro podvodníky je to riziko. Zabaví se totiž nejen všechny balíky v kontejneru, ale i celý kontejner.

Cesta zboží z Asie je dlouhá. Zpravidla trvá šest týdnů, pokud přepravce volí lodní dopravu. Někteří dopravci ale používají také takzvanou transsibiřskou magistrálu, tedy cestu po železnici napříč Asií. „Je to mnohem dražší, ale o něco rychlejší. Je tam ale velikánský problém v zimních měsících, kdy jsou velké teplotní výkyvy. Ty mohou mít vliv na kvalitu zboží,“ uvedl Vachtl.

Každý den do překladiště v Uhříněvsi přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Je zde možné odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů.

Autor:
  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Z Prahy do Bulharska a Rumunska z druhého terminálu. Země vstupují do Schengenu

29. března 2024  8:56

Od neděle 31. března se bude do Bulharska a Rumunska létat z druhého terminálu pražského Letiště...

Obchody: Předpověď na Velikonoce láká ke grilování, stouply i nákupy zmrzliny

29. března 2024  8:35

Příznivá předpověď počasí na Velikonoce zvedá poptávku po surovinách na grilování, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...