Skoro 99 procent kontejnerů nezkontrolujeme, uvádějí celníci

  • 39
Kontejnerové překladiště v pražské Uhříněvsi patří k největším v Evropě. Zdálky připomíná hřiště s barevnými kostkami. Hrají si s nimi monstra portálových jeřábů, která je v nekončícím ruchu přesouvají z vlaků na kamiony a zpět. V této hře jde o stovky milionů korun, především ve zboží z Číny.

Právě tady začíná poslední etapa dlouhé, více než měsíční pouti, kterou podstupuje zboží z Asie.

Kontejnerové překladiště na pražské periferii, provozované společností Metrans, je největším vnitrozemským překladištěm ve střední a východní Evropě. Do obřího areálu se vejde 15 tisíc malých kontejnerů (2,5 x 6 metrů), ročně se jich zde otočí na 700 tisíc.

Velikostí se pochopitelně toto místo nevyrovná rušným světovým přístavům. V Rotterdamu zpracují za rok deset milionů kontejnerů, v Hamburku devět milionů. A v největších přístavech světa v Číně a Singapuru jich zpracují ročně dokonce třicet milionů.

Ale i v Praze jsou kontejnery všude, kam pohlédnete. Manipulují s nimi velké portálové jeřáby, u kterých se kabina s jeřábníkem otáčí dokola. Pomalou, soustředěnou práci odvádějí muži, kteří plní „plán“ podle instrukcí na počítači. V nepřehledné změti kontejnerů podle přijatých souřadnic přesouvají tyto ocelové schránky z nákladních vlaků a kamionů neustále tam a zpět.

Jeřáby se tyčí do velké výšky, záchody jsou daleko a tak se jeřábníci prostě jen někdy vykloní ven, uleví si a pokračují v práci. „Nepamatuju si, že by někdy kontejner spadl, ale stalo se, že si ho řidič kamionu zapomněl odjistit a řidič jeřábu mu nadzvedl nápravu,“ svěřil se s neobvyklým zážitkem jeden ze zaměstnanců.

Sedmdesát procent veškerého zboží, které sem přijede po kolejích především z přístavů v Hamburku a Bremerhavenu, pochází z jihovýchodní Asie. Zhruba 1,5 procenta zásilek stihnou zkontrolovat celníci, kteří zde mají 18 zaměstnanců. Nejčastěji narážejí na špatné zařazení zboží, které v důsledku vede k nižšímu výběru cel a daní, dalším problémem bývají bezpečnostní rizika.

Drahá železnice

„Na padělky upozorňujeme také. Je třeba si ale uvědomit, že výrazný trend v padělcích je takový, že se vyrábějí přímo v Evropě,“ popsal ředitel Celního úřadu pro hlavní město Prahu Josef Vachtl. Pro podvodníky je to riziko. Zabaví se totiž nejen všechny balíky v kontejneru, ale i celý kontejner.

Cesta zboží z Asie je dlouhá. Zpravidla trvá šest týdnů, pokud přepravce volí lodní dopravu. Někteří dopravci ale používají také takzvanou transsibiřskou magistrálu, tedy cestu po železnici napříč Asií. „Je to mnohem dražší, ale o něco rychlejší. Je tam ale velikánský problém v zimních měsících, kdy jsou velké teplotní výkyvy. Ty mohou mít vliv na kvalitu zboží,“ uvedl Vachtl.

Každý den do překladiště v Uhříněvsi přijede šest až osm naložených nákladních vlaků. Je zde možné odbavovat až deset vlaků najednou. V areálu překladiště je dvanáct kilometrů kolejí a také místo pro 330 kamionů.