Jak vznikají dopravní značky: firma chrlí nové dálnice, o žáby zájem není

  • 26
Vyráběli modro-žluté potisky pro policejní auta, letištní značení od Anglie až po Kamčatku i silniční značky do tunelu Blanka. Teď firmu Značky Praha ze středočeských Statenic částečně zaměstnává výroba nových typů značek, na které si od ledna budou zvykat řidiči v Česku.

V nejexponovanějších dobách firma vyrobila během dvou měsíců i 35 tisíc dopravních značek. Doba hojnosti, kdy se měnily v rámci jedné silnice všechny značky, však už skončila a dnes podle vedoucího odbytu Miroslava Tichého všichni více otáčejí korunu a zvažují, za co peníze utratit.

„Značky už se vyměňují skutečně jen tehdy, když je to zapotřebí. Spousta zákazníků chtěla, abychom jim fólii z plechu odstranili a nalepili novou namísto výměny celé značky. To ale nejde, fólie po přilepení drží a její odstranění by bylo velmi drahé,“ vysvětluje Tichý.

Nové značky stojí od 200 do 800 korun, pokud jde o ty běžné, jako je zákaz vjezdu nebo dej přednost v jízdě. Cena těch nejdražších proměnných značek, které rozsvěcí světelné diody, se šplhá až k 200 tisícům korun. Potisky na značky se vyrábějí dvojím způsobem: sítotiskem (běžné značky) nebo digitálním tiskem (atypické a proměnné značky), který se aplikuje na fólii. Ta se pak částečně ručně nalepí na vylisovaný pozinkovaný plech.

Stát přeznačuje silnice

Většina rychlostních silnic se od ledna změní na dálnice. Pražský okruh se bude označovat D0. Vyměnit se má zhruba 500 značek. Nově se objeví značky varující před různými druhy zvířat či vozítky segway, značky emisních zón, obchvatů měst či nábřeží.

Kromě dalších zakázek firmu Značky Praha nyní zaměstnává výroba nových dopravních značek, které se objeví na silnicích a dálnicích v příštím roce. S instalací některých už začalo ŘSD v prosinci (více zde). Žádné značky, varující před jezdci na vozítkách segway nebo před žábami či koni však ve fabrice nenajdete. „Zatím o tyto značky nikdo nemá zájem. Myslím, že objednávky teprve přijdou,“ říká Tichý.

Značky se ve Statenicích vyrábějí na objednávku Ředitelství silnic a dálnic, obcí nebo krajských správ silnic. V nárazové zakázkové výrobě zrovna ve fabrice vznikají nové směrové značky a značky označující začátek a konec dálnice. Jsou menší než ty původní. Namísto 1,5x1 metr měří jen 1x1 metr a symbol dálnice je vyobrazen na zeleném pozadí namísto modrého.

Odstíny barev na značkách jsou dány evropskou normou, v závodě se kontrolují spektrofotometrem a retrometrem. Svítící proměnné značky čeká kromě toho zapojení obvodů, diod a zkouška světelnosti. „Výroba značek vypadá jednoduše, ale není to tak,“ říká vedoucí odbytu. Na samotnou fólii se po vytištění ale ještě nanáší ochranná UV folie, která zabraňuje degradaci barev.

V areálu jedné z přibližně desítky firem, které v tuzemsku značky vyrábí, se vyrábí nejen polepy značek, ale také nosníky, objímky nebo hliníkové profily. Plechové díly dodává mateřský závod Hicon sídlící na Moravě.

Společnost Značky Praha také dopravní značky exportuje, u proměnných až 80 procent míří do zemí jako je Velká Británie, Irsko či Německo. S letištními značkami se firma dostala až na Kamčatku. Některé značky dříve firma dodávala i do Libye, ze Statenic má také kompletní značení pražský tunel Blanka.