Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

  15:47
Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.
Do haly se vejde asi tucet trolejbusů. Červené míří do maďarské Budapešti.

Do haly se vejde asi tucet trolejbusů. Červené míří do maďarské Budapešti. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Pohybujeme se v zóně, kde je nutné, aby nedošlo k poškození statickou elektřinou. Výboj by mohl zničit moduly, které stojí desítky tisíc korun,“ ukazuje vedoucí výroby Josef Příhoda na elektronické moduly, které připomínají počítačové procesory. Jsou však mnohem větší.

Na podlaze jedné z montážních hal plzeňské budovy firmy Škoda Electric, která kromě trolejbusů vyrábí i trakční pohony a elektromotory pro kolejová vozidla, je ochozené antistatické lino. Každý člověk je nabitý statickou elektřinou a mohlo by dojít ke zkratu. Zaměstnanci, kteří montují moduly do trakčních pohonů (skříně na střeše trolejbusů), musí být uzemněni. Kabel z pásku upevněného na ruce je zapojený do zdířky ve stole. Dělníci nosí antistatické boty, sedí na antistatických židlích...

Mozek na střeše

Právě střešní jednotka složená z mnoha těchto elektronických modulů je mozkem každého trolejbusu. Bez ní se elektřina z trakčního vedení nerozdělí do spotřebičů ve voze a elektromotor neroztočí kola. Napětí získané ze sítě se hromadí v kondenzátorech umístěných ve střešní „skříni“. Rezervy si tvoří třeba při jízdě z kopce, při náročnějším stoupání si pak trolejbus sáhne do kondenzátorů pro větší množství elektřiny.

Kromě řídících modulů se do střešního kontejneru umísťují také kabelové svazky. Propojovacími kabely je vlastně zevnitř „vycpaný“ celý trolejbus. Kromě nich se v přízemí budovy instaluje do nakoupené karoserie elektromotor, obří baterie do čela vozu, trakční pohon na střechu a tykadla či klacky, jak se říká v hantýrce zaměstnanců sběračům, které propojují trolejbus s trakčním vedením.

Každý střešní kontejner neboli trakční pohon po zkompletování putuje do elektrozkušebny, kde se zkontroluje zapojení součástek a otestuje se funkčnost pod napětím s připojeným motorem. Simuluje se přitom i reálná zátěž na vozidle pomocí takzvaných odporníků. Po vyzkoušení se celá skříň sveze výtahem do přízemí k finální montáži. „Střešní jednotka u nás ve zkušebně stráví dva dny,“ popsal iDNES.cz vedoucí technické kontroly Stanislav Češka.

Výroba celých trolejbusů už se nevyplatí

Škoda má ve výrobě trolejbusů dlouholetou tradici. Nejprve probíhala kompletní výroba trolejbusů včetně svařování karosérií v závodě Škoda v Ostrově nad Ohří. „Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. Tyto vozy jsou upravené na základě námi zadané technické specifikace,“ říká projektová manažerka Jitka Lišková.

Karoserie se nakupují u výrobců autobusů jako je SOR, Solaris či Iveco a v Plzni se v podstatě jen dovybavují elektronikou včetně motorů. Kompletní výroba už se ekonomicky nevyplatí. Cena kompletních trolejbusů se pohybuje mezi 8 a 15 miliony Kč, podle typu, vybavení, velikosti a dalších vlastností.

V přízemí zrovna dělníci dokončují tucet červených trolejbusů ze zakázky pro maďarskou Budapešť. Celkem jich tam z Plzně zamíří v následujících letech až 96. Dalších 125 vozů společnost vyrobí pro lotyšskou metropoli Rigu. Kontrakty firma v minulosti získala i v západoevropských zemích. Dodávala desítky trolejbusů do Říma, Cagliari na Sardínii nebo do Portugalska. Do Německa však zatím nedodává.

„V Německu jsou jen tři města, která provozují trolejbusy. Není to země, kam by směřoval náš zájem. Velmi obtížné je dostat se například do Švýcarska, které je klíčovým a tradičním trhem v oblasti trolejbusů. Je tam však místní výrobce a je to velmi složitý a náročný trh,“ říká člen představenstva Karel Majer. Mateřská firma Škoda Transportation má v Německu své obchodní zastoupení, loni se jí podařilo získat důležitou zakázku na vlaky pro státní dráhy Deutsche Bahn.

Škoda Electric v číslech

Škoda Electric měla loni rekordní rok. Běžně ročně vyráběla okolo stovky trolejbusů, minulý rok jich však bylo kolem tří set. Tržby firmy narostly téměř o polovinu na 6,2 miliardy korun, zisk stoupl ze 483 milionů na 1,2 miliardy Kč.

Dceřiná firma Škody Transportation zaměstnává 800 lidí.

Trendem také je, že bohatší města se zbavují svých starších trolejbusů, které nakupují chudší města. Některá česká města takto prodávala své trolejbusy na Ukrajinu. V současnosti Škoda také repasuje staré trolejbusy pro americký Boston. Na místě má tři své lidi.

Trolejbusy využívají podobně jako tramvaje napětí 600 nebo 750 voltů, záleží na tom, jakou síť má k dispozici konkrétní město. Některé trolejbusy jsou vybaveny bateriemi pro přejezd mimo trolejové vedení v délce až 30 kilometrů. Ke stejnému účelu slouží u části trolejbusů dieselgenerátor. Hybridních trolejbusů využívají třeba města, jejichž části propojují tunely bez trakčního vedení. Mohou se však hodit v každém městě, třeba když vozidlo vybočí ze své trasy kvůli objížďkám. „O autobusech na solární pohon zatím neuvažujeme a nemáme žádné projekty,“ uvedl Příhoda.

Škodovka začíná orientovat vývoj i výrobu na bateriové autobusy, které na jedno nabití ujedou až 150 kilometrů. Dva už jezdí od loňského roku v Plzni v ostrém provozu. „Elektromobilita začíná být ve světě trendem a Škoda Electric se do tohoto vývoje zapojila,“ říká Tereza Hajná z obchodního oddělení. Člen představenstva Karel Majer připouští, že v budoucnu mohou bateriobusy nahradit trolejbusy, nicméně zatím je trendem rostoucí poptávka po trolejbusech s kombinovaným pohonem.

Podle Josefa Příhody většímu rozmachu bateriobusů do měst zatím brání jejich vysoká pořizovací cena. „Nejdražší položkou jsou baterie. Vývojáři z celého světa pracují na tom, aby byly co nejmenší a nejlehčí, ale to souvisí s vyššími náklady na výrobu,“ popsal. Cenu bateriobusů firma nechce sdělit, v prodeji zatím nejsou.

V Plzni vyrábějí také tramvaje. Byli jsme u výroby typu ForCity Classic:

13. června 2014

Od skeletu po královnu kolejí. Tak se vyrábí tramvaj | (3:00) | video: iDNES.cz

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Další Trumpova otočka. Cla na elektroniku a polovodiče přece jen budou

Chytré telefony, počítače a některé další elektronické výrobky budou v USA podléhat samostatným clům, spolu s polovodiči. Tato cla by mohla být zavedena zhruba za měsíc nebo dva. Současná výjimka z...

13. dubna 2025  19:48,  aktualizováno  22:48

Levnější než konkurence. Na trh v USA vstupuje staronová maloobchodní značka

Ve Spojených státech otvírá své pobočky staronový maloobchodní řetězec. Značka Big Lots slibuje svým zákazníkům ještě nižší ceny než současně nejlevnější diskont v USA. Ještě letos chce zprovoznit...

13. dubna 2025

S bydlením jste nic neudělali, napadaly se navzájem Maláčová a Richterová

Šéfka Sociální demokracie Jana Maláčová a místopředsedkyně Pirátů Olga Richterová popsaly, jak by jejich strany řešily krizi bydlení. Richterová sociální demokracii vytkla, že pro oblast nic...

13. dubna 2025  14:02

V deštivé Ósace začalo Expo. Indové nestíhali, Lipavský otevřel český pavilon

Na světové výstavě Expo 2025 v japonské Ósace dnes ministr zahraničí Jan Lipavský a generální komisař pro Expo Ondřej Soška otevřeli český národní pavilon. V sobotu slavnostně zahájená výstava dnes...

13. dubna 2025  13:46

Makrela je v ohrožení. Její populaci decimuje nadměrný rybolov v Atlantiku

Nadměrný rybolov severovýchodním Atlantiku způsobil, že populace makrely obecné, jedné z nejoblíbenějších ryb v jídelníčku mnoha domácností, je v ohrožení. Odborníci snížili hodnocení této ryby coby...

13. dubna 2025

Hospodářský úspěch Asie je v ohrožení. Cla mohou ekonomiky poslat ke dnu

Mezi cly nejvíce zasažené státy se řadí hlavně země jihovýchodní Asie závislé na exportu. Hospodářský růst Vietnamu, Kambodži, Thajska, Indonésie či Malajsie z posledních let je nyní v ohrožení.

13. dubna 2025

Ceny vajec se v USA vyšplhaly na další rekord, v Česku zdražují nejvíce z EU

Ceny vajec v USA dosáhly nového rekordu 6,23 dolaru za tucet. Děje se tak i přes pokles velkoobchodních cen a ústup ptačí chřipky na farmách. Zdražování vajec zasáhlo i Evropskou unii. Výrazně...

13. dubna 2025  8:48

Snaha o záchranu ocelárny. Britská vláda přebírá kontrolu nad British Steel

Britský parlament v sobotu na mimořádném zasedání schválil, aby vláda převzala kontrolu nad ocelárnou British Steel vlastněnou čínskou firmou Jingye Group. Informoval o tom zpravodajský server BBC.

13. dubna 2025  7:38

Přivedl jsem si domů Češku a jsem křesťan, vypráví právník a obuvník z Vietnamu

Premium

Do Českého Těšína přijel dnešní právník a podnikatel Viet Do Pham v šesti letech, aniž by uměl slovo česky. Pokračoval na gymnázium a nakonec vystudoval práva. A protože nechtěl, aby ho manželka...

13. dubna 2025

U Drážďan finišuje výstavba unikátního mostu. Otevřít by se měl příští rok

Čeští mostaři dokončují výstavbu mostu přes údolí Gottleuby u saské Pirny. U extrémně štíhlé nosné konstrukce nejprve nebylo jisté, zda vůbec půjde postavit. Teď ale vše nasvědčuje tomu, že řidiči se...

13. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Úleva pro Apple i Samsung. USA oprostí některou elektroniku od vysokých cel

Sledujeme online

Chytré telefony, úložná zařízení a některá další elektronika jsou na americkém seznamu zboží, na které se nemají vztahovat takzvaná reciproční cla, vyhlášená americkým prezidentem Donaldem Trumpem,...

12. dubna 2025  18:06

Tulipány za cenu růží. Zdražení květin zavinila neúroda i nákladnější energie

S příchodem jara nastává i sezona tulipánů. Letos si ale za svazek oblíbených květin lidé v celé Evropě připlatí, a to až o třetinu. Příčinou je špatná sklizeň způsobená častými dešti ale i nárůst...

12. dubna 2025