Jak se v Plzni vyrábí trolejbusy: skříně, klacky a bludiště kabelů

  15:47
Trolejbusy z plzeňské Škody Electric brázdí ulicemi Bratislavy, Sofie, Říma, Rigy a mnoha dalších měst. V rozlehlém závodě v západočeské metropoli přesto nenajdete drahé frézovací stroje, lakovnu ani svařovnu. Ještě před třinácti lety Škoda vyráběla celé vozy. Dnes je výhodnější koupit prázdné schránky od autobusových firem a zajistit do nich jen elektrovýzbroj.
Do haly se vejde asi tucet trolejbusů. Červené míří do maďarské Budapešti.

Do haly se vejde asi tucet trolejbusů. Červené míří do maďarské Budapešti. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

„Pohybujeme se v zóně, kde je nutné, aby nedošlo k poškození statickou elektřinou. Výboj by mohl zničit moduly, které stojí desítky tisíc korun,“ ukazuje vedoucí výroby Josef Příhoda na elektronické moduly, které připomínají počítačové procesory. Jsou však mnohem větší.

Na podlaze jedné z montážních hal plzeňské budovy firmy Škoda Electric, která kromě trolejbusů vyrábí i trakční pohony a elektromotory pro kolejová vozidla, je ochozené antistatické lino. Každý člověk je nabitý statickou elektřinou a mohlo by dojít ke zkratu. Zaměstnanci, kteří montují moduly do trakčních pohonů (skříně na střeše trolejbusů), musí být uzemněni. Kabel z pásku upevněného na ruce je zapojený do zdířky ve stole. Dělníci nosí antistatické boty, sedí na antistatických židlích...

Mozek na střeše

Právě střešní jednotka složená z mnoha těchto elektronických modulů je mozkem každého trolejbusu. Bez ní se elektřina z trakčního vedení nerozdělí do spotřebičů ve voze a elektromotor neroztočí kola. Napětí získané ze sítě se hromadí v kondenzátorech umístěných ve střešní „skříni“. Rezervy si tvoří třeba při jízdě z kopce, při náročnějším stoupání si pak trolejbus sáhne do kondenzátorů pro větší množství elektřiny.

Kromě řídících modulů se do střešního kontejneru umísťují také kabelové svazky. Propojovacími kabely je vlastně zevnitř „vycpaný“ celý trolejbus. Kromě nich se v přízemí budovy instaluje do nakoupené karoserie elektromotor, obří baterie do čela vozu, trakční pohon na střechu a tykadla či klacky, jak se říká v hantýrce zaměstnanců sběračům, které propojují trolejbus s trakčním vedením.

Každý střešní kontejner neboli trakční pohon po zkompletování putuje do elektrozkušebny, kde se zkontroluje zapojení součástek a otestuje se funkčnost pod napětím s připojeným motorem. Simuluje se přitom i reálná zátěž na vozidle pomocí takzvaných odporníků. Po vyzkoušení se celá skříň sveze výtahem do přízemí k finální montáži. „Střešní jednotka u nás ve zkušebně stráví dva dny,“ popsal iDNES.cz vedoucí technické kontroly Stanislav Češka.

Výroba celých trolejbusů už se nevyplatí

Škoda má ve výrobě trolejbusů dlouholetou tradici. Nejprve probíhala kompletní výroba trolejbusů včetně svařování karosérií v závodě Škoda v Ostrově nad Ohří. „Od roku 2002 používá plzeňská Škoda Electric moderní způsob výroby, kdy karoserie, respektive celé základní vozidlo, kupujeme od výrobců autobusů. Tyto vozy jsou upravené na základě námi zadané technické specifikace,“ říká projektová manažerka Jitka Lišková.

Karoserie se nakupují u výrobců autobusů jako je SOR, Solaris či Iveco a v Plzni se v podstatě jen dovybavují elektronikou včetně motorů. Kompletní výroba už se ekonomicky nevyplatí. Cena kompletních trolejbusů se pohybuje mezi 8 a 15 miliony Kč, podle typu, vybavení, velikosti a dalších vlastností.

V přízemí zrovna dělníci dokončují tucet červených trolejbusů ze zakázky pro maďarskou Budapešť. Celkem jich tam z Plzně zamíří v následujících letech až 96. Dalších 125 vozů společnost vyrobí pro lotyšskou metropoli Rigu. Kontrakty firma v minulosti získala i v západoevropských zemích. Dodávala desítky trolejbusů do Říma, Cagliari na Sardínii nebo do Portugalska. Do Německa však zatím nedodává.

„V Německu jsou jen tři města, která provozují trolejbusy. Není to země, kam by směřoval náš zájem. Velmi obtížné je dostat se například do Švýcarska, které je klíčovým a tradičním trhem v oblasti trolejbusů. Je tam však místní výrobce a je to velmi složitý a náročný trh,“ říká člen představenstva Karel Majer. Mateřská firma Škoda Transportation má v Německu své obchodní zastoupení, loni se jí podařilo získat důležitou zakázku na vlaky pro státní dráhy Deutsche Bahn.

Škoda Electric v číslech

Škoda Electric měla loni rekordní rok. Běžně ročně vyráběla okolo stovky trolejbusů, minulý rok jich však bylo kolem tří set. Tržby firmy narostly téměř o polovinu na 6,2 miliardy korun, zisk stoupl ze 483 milionů na 1,2 miliardy Kč.

Dceřiná firma Škody Transportation zaměstnává 800 lidí.

Trendem také je, že bohatší města se zbavují svých starších trolejbusů, které nakupují chudší města. Některá česká města takto prodávala své trolejbusy na Ukrajinu. V současnosti Škoda také repasuje staré trolejbusy pro americký Boston. Na místě má tři své lidi.

Trolejbusy využívají podobně jako tramvaje napětí 600 nebo 750 voltů, záleží na tom, jakou síť má k dispozici konkrétní město. Některé trolejbusy jsou vybaveny bateriemi pro přejezd mimo trolejové vedení v délce až 30 kilometrů. Ke stejnému účelu slouží u části trolejbusů dieselgenerátor. Hybridních trolejbusů využívají třeba města, jejichž části propojují tunely bez trakčního vedení. Mohou se však hodit v každém městě, třeba když vozidlo vybočí ze své trasy kvůli objížďkám. „O autobusech na solární pohon zatím neuvažujeme a nemáme žádné projekty,“ uvedl Příhoda.

Škodovka začíná orientovat vývoj i výrobu na bateriové autobusy, které na jedno nabití ujedou až 150 kilometrů. Dva už jezdí od loňského roku v Plzni v ostrém provozu. „Elektromobilita začíná být ve světě trendem a Škoda Electric se do tohoto vývoje zapojila,“ říká Tereza Hajná z obchodního oddělení. Člen představenstva Karel Majer připouští, že v budoucnu mohou bateriobusy nahradit trolejbusy, nicméně zatím je trendem rostoucí poptávka po trolejbusech s kombinovaným pohonem.

Podle Josefa Příhody většímu rozmachu bateriobusů do měst zatím brání jejich vysoká pořizovací cena. „Nejdražší položkou jsou baterie. Vývojáři z celého světa pracují na tom, aby byly co nejmenší a nejlehčí, ale to souvisí s vyššími náklady na výrobu,“ popsal. Cenu bateriobusů firma nechce sdělit, v prodeji zatím nejsou.

V Plzni vyrábějí také tramvaje. Byli jsme u výroby typu ForCity Classic:

13. června 2014

Článek se mi líbí
  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...