Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žaluzie ze Vsetína začaly od nuly. Teď stíní na hotelech v Jeruzalémě

  15:03aktualizováno  15:03
Když Miroslav Jakubec na začátku 90. let zakládal svou „garážovou firmu“ na montáž oken a dveří, začínal od nuly. Dnes je jeho Climax jedním ze světových lídrů ve výrobě stínicí techniky. Jeho žaluzie zatemňují byty, rodinné domy, ale i Putinovy pokoje a hotely v Jeruzalémě.

Málokdo ví, že Česko patří k největším výrobcům žaluzií a jiné stínicí techniky ve světě. Příběh a výsledky vsetínské firmy Climax toto postavení potvrzují. Obrat firmě každý rok roste o desítky milionů korun, letos se poprvé přiblíží k miliardě. Ani finanční krize firmu výrazně nepřibrzdila.

Začínal s frézou

Aby uživil rodinu, pustil se Miroslav Jakubec v roce 1992 do montování těsnění do oken. Manuální práce mu nebyla cizí. Už po gymnáziu pracoval jako zedník při výstavbě paneláků. Tehdy si ale uvědomil, že jako dělník skončit nechce a vystudoval vysokou školu.

„Byl jsem vychovaný tak, že chlap se musí postarat o rodinu. Mzda tehdy byla nízká. Měli jsme malého syna a měli jsme problém koupit i zimní boty, tak jsem začal podnikat,“ vzpomíná na své těžké začátky. Koupil si základní těsnění, jednu frézu a pilu. Na podnikání si půjčil 20 tisíc korun. Tehdy mu bylo 25 let.

V létě, když nebylo komu montovat stínění do oken, se dal do montáže žaluzií. „Tehdy bylo v republice jen pár firem, které žaluzie montovaly,“ říká. O rok později, v roce 1993 přibral prvního zaměstnance. Dodavatel žaluzií však dodával pozdě a měl problém s kvalitou, proto se rozhodli, že budou hliníkové žaluzie vyrábět sami.

K žaluziím přibyly venkovní rolety nebo markýzy pro restaurace, firmy i rodinné domy. Dařilo se, z původně malé společnosti s ručením omezením vznikla akciovka. Zákazníky hledal zpočátku především na domácím trhu. Češi od klasických závěsů přecházeli ke modernějším způsobům stínění, běžným na Západě. Dnes má devět z deseti domácností v Česku doma nějaký typ stínění. Nemají být už jen praktické, ale i designové. Trendem jsou třeba žaluzie Plisé, které umožňují zastínit variabilní část okna, třeba jen spodek. Prosazuje se také venkovní stínicí technika.

Předsudky ze Západu

Už na přelomu tisíciletí Climax začal exportovat, zpočátku ale jen v malém objemu. „Když jsme s exportem začínali, s určitým despektem a předsudky jste se setkávali poměrně často,“ potvrdil Jakubec zkušenosti dalších tuzemských firem, které se setkaly s tím, že je na Západě považovaly za méně spolehlivou firmu z Východu. Zažívaly to například potravinářské firmy, které na trhy na západ od českých našich hranic pronikají těžko. Podle Jakubce se ale vnímání Česka jako celku výrazně zlepšilo.

Dnes se z pěti výrobních hal Climaxu ve Vsetíně, kde pracuje na 420 lidí, vyváží do světa už 60 procent produkce a podíl každým rokem narůstá.

„Dodáváme do více než třiceti zemí po celém světě. Nejdůležitějšími exportními trhy jsou Rakousko, Německo, Francie, Švýcarsko a Slovensko,“ popsal jednatel a většinový vlastník Climaxu Miroslav Jakubec.

V Česku jsou nejoblíbenější žaluzie, tento typ stínění má 69 procent českých domácnost. V panelových domech se prosazuje spíše interiérové stínění a v rodinných domech se více instalují prvky venkovní ochrany proti slunci.

Climax se kromě prodeje „obyčejným“ lidem může pochlubit i tím, že zatemňuje pokoje na několika exkluzivních místech ve světě. „Naše výrobky najdete v Brně na vile Tugendhat, na londýnské fakultní nemocnici, na budově ministerstva vnitra v Paříži, chatě prezidenta Putina v Soči nebo na hotelových komplexech v Jeruzalémě,“ vyjmenoval Jakubec.

Fotogalerie

Česko je podle něj velmocí ve výrobě žaluzií. „Z pohledu výroby a množství vyrobené stínicí techniky je Česko světovou velmocí v přepočtu na počet obyvatel a patří k absolutní špičce,“ dodává. Na tuzemském trhu, který zažívá boom, je hned několik společností, které se stíněním zabývají a vyvážejí do zahraničí.

Právě díky vývozu a rozmanitému rozložení exportních zemí se podařilo firmě úspěšně přestát poslední finanční krizi. „Když se stalo, že některý trh klesal, tak nám situaci vyrovnával jiný trh. Krize na Evropu nedopadla na všechny státy stejně,“ uvedl.

Elán mu dodává rodina

Po několika letech stagnace firma roste tempem, které jí mohou jiné závidět. „V letošním roce je předpoklad, že se budeme obratově pohybovat těsně pod jednou miliardou korun, což je zvýšení obratu o více než 50 procent v průběhu několika málo let,“ předpokládá Jakubec, který má ve společnosti zhruba dvoutřetinový podíl.

Životním motorem je pro něj rodinné zázemí. „Aby byl člověk úspěšný, musí mít v rovnováze práci, rodinu a osobní růst. Pokud jednu z těch věcí dlouhodobě zanedbáváte, pak se to pozná,“ říká a se skromností dodává: „Člověk nemusí být génius, aby dokázal velké věci. Stačí poctivá každodenní práce. Prostě každý den přijdete do práce a firmu posunete o kousíček dopředu. A když to děláte 20 let, musíte se někam dostat. To je jedna věc. A pak je v tom i pokora – být schopný poslouchat moudré lidi kolem a učit se od nich,“ uzavřel.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.