Nově otevřený nákupní park Rotunda Havířov.

Nově otevřený nákupní park Rotunda Havířov. | foto: Cushman & Wakefield

Nákupní parky čeká další boom. Nově v nich zákazníci najdou i občerstvení

  • 96
Obchod s potravinami, drogerií, módou a také lékárna, elektro a chovatelské potřeby. Tak vypadají typické nákupní parky, které na rozdíl od obchodních center čeká v Česku další boom výstavby. Jejich počet naroste o třetinu. Zlepšit se mají i služby. V těchto takzvaných retail parcích totiž často chybí třeba restaurace.

Zatímco nových obchodních center přibývá minimálně a nové obchodní plochy vznikají především přestavbou současných míst, nákupní parky mají před sebou velký boom. V příštích letech se postaví nejméně 66 parků, jejich počet tím naroste o 34 procent, uvedla společnost Cushman & Wakefield.

Nyní je v tuzemsku 192 retail parků. Jde o koncept nákupních center, které se staví především v malých městech, často na jejich okraji, ale také kolem Prahy. Oproti obchodním centrům je jejich skladba mnohem skromnější a stejně tak zisky, které plynou majitelům. V jejich jádru stojí řetězec s potravinami, doplněný obvykle o obchody s módou, drogerií, lékárnou a chovatelskými potřebami.

Developeři si ale začínají uvědomovat, že to nestačí, a chtějí se přiblížit Západu. V posledních letech proto do nákupních parků přistavují čerpací stanice nebo myčky a do budoucna chystají další služby.

„V parcích se začnou objevovat, podobně jak je tomu v současných obchodních centrech, kavárny a nejrůznější gastro koncepty,“ říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení pronájmu nákupních parků ve společnosti Cushman & Wakefield.

Nákupní parky lákají i menší investory, kteří do výstavby jednoho parku dávají kolem 185 až 400 milionů korun, ale i velké skupiny, jako je CPI miliardáře Radovana Vítka. Ti pak těží z toho, že mají pro řadu podobných projektů silnější vyjednávací pozici s nájemci.

K výstavbě lákají i menší města

Podle partnera v investičním týmu společnosti Cushman & Wakefield Alexandera Rafajloviče je i u nejlepších center mnohem nižší výnosnost než u obchodních center. U těch však investor vydá za každou korunu příjmu o čtvrtinu až 40 procent navíc.

Obchodní centra se nevyplatí stavět všude, ale zejména ve větších městech. Orientačně se dá říct, že ekonomicky se obchodní centra vyplácejí v městech nad 50 tisíc obyvatel. Ale ani to neplatí všude.

V případě retail parků láká developery nejen okraj Prahy, ale i menší města ve Středočeském a Moravskoslezském kraji. Nové přibudou i na severozápadě Čech nebo u Jihlavy. Právě v severovýchodní části země je v současnosti nejvíce nákupních parků.