Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


České zboží je drahé, dovozy pod cenou, naříkají potravináři

  1:00aktualizováno  1:00
Cenové praktiky obchodních řetězců jsou opět pod palbou kritiky. Kvůli údajnému „předražování“ českého zboží a zvýhodňování potravin z dovozu. Řešením může být novela zákona o cenách, zmínila Potravinářská komora i ministerstvo zemědělství.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Stanislav HonzíkMAFRA

Věčný spor mezi obchodníky a potravináři opět jiskří. A nejde jen o „dvojí“ kvalitu identických výrobků z Německa či Rakouska (psali jsme zde). Kritika tentokrát míří na velké řetězce. Kritici je staví do role těch, kdo příliš draze nabízejí české potraviny a naopak nízkými cenami schválně podporují dovozové zboží.

PŘEHLEDNĚ: Které výrobky jsou v Česku šizené a které lepší než v Německu

Zaznívají dokonce nápady, jak ceny na trhu regulovat a ochránit českého výrobce od mlékařů až po zpracovatele masa. „Uplatňování různých marží na tuzemské a dovozové výrobky patří k velkému problému vytvořenému obchodními řetězci, čímž dochází ke znevýhodňování českého zboží v maloobchodě,“ je přesvědčen Miroslav Koberna z Potravinářské komory ČR.

Ideálním řešením je podle sdružení novela zákona o cenách či významné tržní síle. „Právní úprava se jeví za dnešní situace, kdy neexistuje rozumné řešení v rámci dohody s obchodem, jako asi jediné možné řešení,“ řekl Koberna.

Jako možné řešení připustil legislativní zásah i ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL). Ten chce iniciovat pracovní skupinu a přípravu novely zákona o cenách, která je však v gesci ministerstva financí. „Ukazuje se, že je tady možný problém dvojích marží. Možný je i prodej za podnákupní ceny, kdy dochází k úniku DPH,“ řekl ministr iDNES.cz. Dodal však, že nechce předepisovat marže na potraviny. „Vedeme diskusi o tom, abychom byli schopni zasáhnout v okamžiku, kdy je u prokazatelně stejného výrobku dlouhodobě znevýhodňovaný dodavatel z jednoho či druhého státu.“

Problém už rezonuje i v Evropské unii. Hospodářské noviny, které téma otevřely, uvedly, že návrh na řešení různých cen chce do konce roku předložit eurokomisař pro zemědělství Phil Hogan.

Obchodníci obvinění, že uplatňují vyšší marže na české zboží, odmítají. „V žádném případě nedochází ke zvýhodňování potravin ze zemí Evropské unie a tím pádem ani k poškozování českých dodavatelů. Jednoduše není v ničím zájmu, aby se vyšší ceny domácích výrobců přenášely do prodejen a vedly ke zdražování potravin,“ reagovala prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková. Rozdíly v cenách vysvětluje nižší efektivitou českých zpracovatelů.

Obrovskou sílu tuzemských obchodních řetězců výrobci nezpochybňují a někteří dokonce mluví o cenové válce, která se projevuje velkým podílem zboží, prodávaného ve slevových akcích. Přesto dost českých výrobců slova o diskriminaci odmítá, třebaže také dodávají řetězcům.

„Nemyslím si, že by obchodí řetězce se zahraničními vlastníky v maržích systémově zvýhodňovaly zboží od zahraničních dodavatelů,“ řekl iDNES.cz generální ředitel Hamé Martin Štrupl. I on mluví o neefektivitě tuzemského přebujelého maloobchodního trhu.

Podle ředitele Jaroměřické mlékárny Bedřicha Štechera jsou marže v západních zemích nižší a v neprospěch ČR, ale pokud jde o ceny v rámci tuzemských obchodních řetězců, je přesvědčen, že platí stejná politika pro zboží z dovozu i od domácích výrobců.

Slevový kolotoč

Z firem, které dodaly redakci odpovědi, by si pak cenovou regulaci nepřál nikdo. „Apeloval bych na českého zákazníka, aby sám rozhodoval a žádal si české zboží. Bráním se ale státní regulaci, žijeme na volném trhu,“ řekl Jiří Kopáček, předseda Českomoravského svazu mlékařského. I on přitom považuje některé přirážky u základních potravin za neúměrně vysoké. „Máslo zdražuje kvůli vysoké ceně mléka, ale přesto by mohlo stát méně. Vždy se tam mohou vyskytovat spekulace obchodníků,“ dodal (o vysoké ceně másla jsme psali zde).

Petr Hanka, majitel zelinářské firmy Hanka Mochov, by uvítal pouze opatření proti podnákladovým cenám. „Je třeba regulace, aby se neprodávalo zboží pod nákupní cenou. Opakovaně se to děje pod záminkou marketingové podpory prodeje. Každý rok nám zbourají ceny. Levně potom začnou prodávat i ostatní řetězce a roztočí se cenový kolotoč,“ popsal. U citlivých komodit, které nemohou být déle na skladě, by se to podle něj nemělo stávat.

Slevové akce vidí Potravinářská komora jako další oblast, kde je třeba legislativně zasáhnout. „Slevové akce jsou samostatná kapitola, kterou se doufám nová vláda pokusí vyřešit. Ale řešení je opět jenom legislativní, jiná neznáme,“ uvedl Koberna z Potravinářské komory. Připustil, že v regulaci obchodních marží se nabízí jako ideální „maďarská cesta“. Maďarsko schválilo zákon, který nutí obchodníky, aby neměli rozdílné marže u stejného zboží ze zahraničí. Zákon však napadla Evropská komise.

„Já si myslím, že každý musí být dotčen tím, že zboží, které se vyrábí kdekoliv v Evropě, často tisíce kilometrů daleko, a to za srovnatelné náklady, ke kterým se přidávají značné dopravní a logistické náklady, tak se v regálu prodává za nižší cenu než zboží, které se vyrobilo 10 km od obchodu z místních surovin,“ řekl Koberna.

Stejné výrobky mají v pěti zemích Evropské unie různý objem, vlastnosti i kvalitu, ukázal průzkum českého ministerstva zemědělství:


Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Silnější koruna šetří peníze, zlevnila například paliva

Když začátkem dubna pustila Česká národní banka domácí měnu z okovů, panovaly obavy, že bude létat nahoru dolů. A že nakonec ani nemusí moc posílit, protože si...  celý článek

Hudební festival v kulisách bývalých hutí. (19. července 2017)
Třetina kontrolovaných prodejců z Colours měla problém kvůli EET

Deset z 32 prodejců, které minulý týden na festivalu Colours of Ostrava zkontrolovali pracovníci Finančního úřadu pro Moravskoslezský kraj, porušilo povinnosti...  celý článek

Stav budovy pražského Hlavního nádraží 17. října 2016
V nádražích budou sídlit úředníci i policisté, rekonstrukce se zpožďují

Rok po převodu nádraží z Českých drah na Správu železniční dopravní cesty se opravy železničních stanic rozbíhají pomaleji, než stát původně předpokládal....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.